Syk diskus?

Har en diskus som tidvis har hurtig pust og står inntil ene glassiden i skjev stilling (til siden). Av og til bruker den bare den ene finnen, men den puster med begge gjellene. Dette er bare tidvis før den virker helt normal igjen. Er dette et tidlig sykdomstegn, f.eks gjellemark? Det skal sies at de andre viser ingen slike tegn, dog tidvis rask pust.
Jepps dette er et klasisk tegn på gjellemark. Bestill prazipro på [URL=null]http://www.rockymountaindiscus.com/prazipro.htm[/URL].
Nå har jeg bestilt prazipro, håper det vil hjelpe... Er det muligheter for å bruke kaliumpermanganat eller formalin mot gjellemark? Etter som jeg har forstått det er det jo ektoparasitter. Fikk ideen når jeg leste sykdomsartiklene her inne...
Nei, ikke i utgangspunktet.
Formaldehyd kan som siste utvei brukes, men da er det ett rent desperat forsøk på å berde den dødsdømte.

Vær obs på at kaliumpermanganat er ekstremt giftig for alle vannlevende organismer, den også.

Begge disse kjemikaliene er ikke noe jeg er i nærheten av å anbefale til andre en eksperter.
Nå har jeg kjørt i gang første omgang med Prazipro, når kan jeg forvente å se at begge gjellelokkene vil fungere igjen?
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap