Nytt akvarie - når kan jeg sette discusene i?

Jeg startet mitt 375 liter fra bunnen den 27 april. Har etter 2 uker puttet 10 snegler i og nå for 2 dager siden 6 cory sterbai. Hadde nitritt i for 1.5 uke siden, men det har vært knall gult siden.

Lurte på om det var trygt å sette i 8 discus på 6.5 cm, neste lørdag? Hadde tenkt å vente til 2. juni, men så passer det bedre å hente dem om 1 uke.
skal nok gå bra det ja, er vel den nitrit toppen som man skal vente på at er ferdig?:P hehe, så tur du kan prøve...
Jeg mener helt klart du bør vente lengre før du setter i en såpass "vanskelig" fisk, i et såpass nystarte akvarium.

Dette av egenerfaring;-(-har nå greid å bygge meg opp til en stamme av 22 stk diskuser

Og gratulerer med valg av diskuser-ferskvannets Kronete Konge

Bare vær klar over at du øker den biologiske belastningen formidabelt når du setter inn discus i oppvekst. Vil anbefale deg å holde karret så enkelt som mulig i starten da du skal fore discusen 5 ganger om dagen med fór som inneholde mye næringsstoffer.

Hadde det vært meg så hadde de fått oksehjerte tre ganger daglig + en gang rekepellets og deretter et godt garanulatfor som siste måltid. Er karret fullt ut innredet så vil du få algeproblemer da du ikke klarer å slamsuge godt nok.

Husk også på at filterene dine garantert ikke har nok bakterier til å stå i mot denne kraftige økningen i biologisk belastning. Du må sjekke nitritt hver dag de første 14 dagene slik at du er sikker på at filteret klarer å håndtere dette.
Som Geir nevner, er ikke filteret ditt tilpasset den fòringsmengden og forurensningen diskus i oppvekst vil medføre. Du burde kanskje "trene opp filteret" først, ved å pøse på med både fisk og fòr noen uker til først, før diskusen gjør sin entrè? Og "trene deg selv", kan man si, så ser du om du greier å slamsuge og rense slik karet er innredet nå, og holde karet fritt for forurensning?

Jeg ville satt inn en bande til med C. sterbai, samt noen flere glupske fisk, fòret dem masse og rikelig, og holdt øye med nitritt-nivået. De "glupske fiskene" kan du selge eller fjerne senere, når diskusen kommer, for da har de gjort sin jobb med å opparbeide filterbakteriene til riktig nivå for deg.

Det kan hende du finner ut at du må fjerne en del av innredningen for å lette rengjøringsarbeidet, eller gjøre andre tiltak før diskusen får komme. Men det viktigste er at filteret får tid til å opparbeide seg en så stor biologisk kapasitet som trengs til diskus i oppvekst.
Takk takk for alle gode råd

Dette karet har det vært discusbarn i før, så jeg har bittelitt erfaring med disse. Ikke det at det gikk så bra men denne gangen starter jeg med fisk som har fått en god begynnelse.

Har med vilje overforet og slamsugd for å late som det er masse fisk i karet. De stakkars sneglene har spis og spist! Nå eter en gjeng med cory sterbai også for 20, ellers blir det slamsugd. De har fått frosen artemia, oksehjerte, hjemmelaget rekemix osv, pluss jbl discusgranulat. Cory'ene er i lek hele tiden de hehe.

Har kun 3 potter med planter i dette karet, pluss en liten rot. Vil ha en terakotta potte til for det trengs litt mer hurtigvoksende plante, men jeg har lyst på egeria densa og den har jeg ikke funnet enda. Det er BB, for at jeg skal klare å holde det reint. Er noen eikeblader i slik at cory'ene fikk gjemme seg litt, men de kan jeg jo ta ut dersom jeg ser noe på ph'n. Er 7.3 nå. Torv i det ene filteret for her har kranvannet 8.4 i ph. Kh er 3, å det burde gå greit? Jeg skvetter på en liten dl med natronvann, jeg har blandet selv og ph'en har vært stabil på 7.3 -7.4 i 2 uker.

Hva sier dere? Er det greit? Kan sette oppi noen heros sp. rotkeil barn og fore de opp litt, men så er discusene hos Aquamanias og jeg har mulighet til å hente dem nå til helga osv. Hjelper det om de siste 6 sterbai'ene kommer i?

Jeg ville forsøkt å få ph akkurat under 7, ellers er det fare for ammoniakk.
Enig med mona o.
Etter min lille erfaring med diskus, så bør ikke phen være over 7-min ligger på 6-6,5 og det har fungert fra dag 1.
Men det finnes ingen fasit i akvarie hobbyen, og det gjør den fasinerende.

Har du råd til nye vis noe går galt nå, ja da hadde jeg satt dem inn-vis ikke så hadde jeg ventet litt til, og satt inn de andre du har planer om først.
Og setter du inn diskus nå, så hør på Geir, det forurenser mye-så nøye vannsjekk og mye vannbytte-så har du ihvertfall god forutsettning for å lykkes.
Elin Pedersen
Cory'ene er i lek hele tiden de hehe.

Det kan jeg levende forestille meg

men så er discusene hos Aquamanias og jeg har mulighet til å hente dem nå til helga osv.

Hvis det er av de samme discusene jeg kjøpte der i vinter, så er det veldig god kvalitet på fisken. Og nå skal jeg innrømme noe jeg ikke har tort å innrømme her før: discusene ble puttet i et veldig dårlig innkjørt akvarium (jeg visste veldig godt at det neppe var det smarteste å gjøre). Jeg testet for nitritt hver eneste dag, og skiftet vann også hver eneste dag. På toppen av det hele, greide jeg to ganger å sette i kontakten til filteret etter vannskiftet. Av en eller annen merkelig grunn, var det det som fikk igang filteret for alvor til sist. Jeg hadde hatt en del nitritt i vannet, og etter siste gangen jeg glemte å sette på filteret igjen forsvant nitritten fullstendig. Og da hadde filteret vært av i 3/4 døgn. Men discusene mine var utrolig sunne og friske hele tiden! Det er først nå jeg har fått problemer, og det flere måneder etter at filteret var ok, og sannsynligvis pga. at noen ikke gjorde jobben sin mens jeg var på ferie Dessverre har det kostet meg en fisk, og jeg mister nok ganske sikkert en til Jeg har kjørt en ny runde med Flubenol denne uka, og nå kommer det ekkel guffe ut av denne sykeste fisken igjen.

Men tilbake til tema igjen: dersom dette er av den samme discusleveransen jeg kjøpte av, er de ihvertfall utrolig sunne og sterke. Jeg hadde aldri ant at det skulle gå så vanvittig bra med discus i huset (ihvertfall ikke i et så ferskt akvarium), og det tror jeg kommer av at dette er utrolig frisk og sterk fisk! (samt det hjemmelagete foret jeg gir dem, men de fikk de ikke i begynnelsen).
Nå har jeg ordnet og styrt, men vannverdier og planter og div hele uken. Ble til praktisk at jeg måtte hente discus i dag eller vente leenge. Vente lenge klarer jeg ikke. Dessuten fyller jeg 30 til torsdag så jeg "måtte" jo ha presangen/trøstpremien i hus før den tid!

Ph'n har lagt stabilt på 6.9 til 7.1 i 3 dager og jeg lufter vannet over natta med torv og samme vannverdi som hovedkar. Blir kanskje 2 vannbytter per dag, men det skal nok gå bra. Har ikke hatt varmekolbe i byttevannet da det holder en 24 grader og på tempratur måleren i hovedkar har den ikke flyttet seg ved byttet. Pleier dere å ha varmekolbe i?

Hentet meg 8 stk 6 cm solid turkis stendker discus hos Aquamanias og er akkurat ferdig med akklimatisering og har slukket lys i kar og rom og fjernet meg. Skulle gjerne satt hele natten og glodd, men det får jeg vel gjøre i morra hehe. Kjempe fisk. Og en kjempeservice hos Aquamanias. Anbefaler den butikken til alle som spør

24 grader er lavt for diskus, jeg skal holde mitt diskuskar på 28.
Discuskaret har 30 grader. Det er bare vannet som jeg har luftet og skal bytte med ca 80 liter som har 24 grader. Lurte på om jeg bør varme dette mer?
Elin Pedersen
Kjempe fisk. Og en kjempeservice hos Aquamanias. Anbefaler den butikken til alle som spør :)

Ja, ikke sant

Men du vet at ny fisk krever bilder på AF?

Mener virkelig at dette med fisk= bilde står i retningslinjene :P

Tror ikke temperaturforskjellen er noe kritisk nei, jeg hadde ikke nølt.
(Med så er ikke jeg diskusekspert da..)
hehe kan jo ikke bryte reglene! Er ikke vanskelig å be meg om bilder, kvaliteten er jo så som så pluss at vannet er litt brunt etter torvfiltrering.

Litt mer bilder! Og så skal jeg ut med hundene som er møkklei discus hehe
*kose med dicusen*

Pen fisk.
De var nydelige, ja. Og jeg tror det er slektningene til noen av mine De påstår jeg skal hilse de nye discusene dine fra dem. De har forresten ikke flyttet inn i sitt nye hjem ennå (mine, altså)
Det var da hyggelig. De vifter finner til alle fans og slekninger. De er innbilske allerede. Jeg har jo fortalt dem igjen og igjen hvor pene og smarte og sultne de er
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap