Dette er kjedelig. (sky diskus)

Hei

Jeg har 4 discus som har vært i akvariet i en uke nå. De bare gjemmer seg og vil ikke komme frem å spise en gang. Når ikke de tror jeg er tilstede eller ser dem så kommer de fram å spiser . Dette synes jeg er utrolig kjedelig, og det er nesten så jeg angrer på at jeg kjøpte de.

Er det slik for andre også tro?
Jeg er nok litt skuffet over de , og jeg hadde ventet meg noe annet.
Kanskje de synes jeg ser skummel ut

I et annet akvarie har jeg et par voksne nøkkehullciklider. Det sies at de er skye ,men det gjelder ikke dem jeg har. De spiser av hånda mi.

Discus er fredelige fisk, men mine er så fredelige at jeg ikke ser dem engang.
Det er jo kjedelig at jeg må "luske" på dem for å se de.

Noen som har noen synspunkter om saken??

Hilsen Wenche
Dette er nok velkjent blant discuskjennerne. Jeg er ikke en av dem, men jeg vet at det finnes veldig mange lignende tråder som din, så jeg foreslår at du leser litt i discus trådene, mye gode råd der. Discus er jo ikke kjent for å være de enkle fiskene man bare plopper oppi et selskapskar så

Hvis du skal ha direkte innspill her anbefaler jeg literstørrelse på akvarie, vannverdier testet med dråpetest (nitritt, ph i det minste), hva du forer med, innredning i karet, filtrering, osv.
Javel , jeg får luske meg rundt i forumet å se om jeg finner noe lignende.

Fritt for nitritt . Mater med oksehjerte, røde mygglarver.......
Ph 6,8
400 liter, 3 små røtter, elvegrus, endel planter.

Alt er etter "boka"!

Mvh
Wenche
Gi dem litt tid! Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før mine ble "husvarme", men jeg husker frustrasjonen min over pingleatferden deres. De er alt annet enn pingler nå (med unntak av enkeltfisk). Hold gjerne lyset avslått i akvariet til de blir litt mer modige. Det fungerte hos meg. Etterhvert lærer de å forbinde deg med mat, og da forsvinner pingleatferden.
Forresten, ta en titt på denne tråden, om meg og mine discuser da de kom i huset. Ta særlig en titt på innlegg nr. 34.
Hei!

Det ser ut som det grunnleggende er på plass når det
gjelder foring og vannbytte og slikt

Men husk også at diskusene liker det varmt og godt
fra 28 til 30 grader.

Diskusene er noen sky og vakre skapninger. De må derfor
få tid til å bli kjent med sine nye omgivelser. En uke er kort tid,
og du må nok gi de en måned slik at de får gått seg til.

Du seier de gjemmer seg, og mitt råd er å gradvis fjerne
deres skjule steder slik som røtter og steiner ol.
og kanskje også store planter. Du kan ha igjen flytte
planter i et hjørne slik at de får et sted hvor det er mindre lys.

Etterhvert når de har blitt mindre skye kan du gradvis tilbakeføre
det som du fjernet.

Det er et godt tegn at de er framme og spiser i "smug"
slik at overtid vil det nok ordne seg.

Lykke til!



Hvis det er små diskuser du har, så tror jeg det kommer av antallet du har...
Boonyarit Amundsen
Hvis det er små diskuser du har, så tror jeg det kommer av antallet du har...


Jepp, her ligger hunden begravet. Inn med minst to til slik at de får opp flokkmentaliteten og dermed ikke gjemmer seg så mye. Karret ditt på 400 liter tåler minst to til.
Geir Kristiansen
Inn med minst to til slik at de får opp flokkmentaliteten og dermed ikke gjemmer seg så mye.

Det var akkurat det som skjedde hos meg. De gjennomgikk personlighetsforandring fra ett sekund til et annet. Fra det øyeblikket de gikk fra å være 4 til å bli 6 discus, gikk de samtidig fra å være pyser til å være tøffinger. Det var det snodigste jeg har sett på lenge!
Merker det godt i de karene jeg har her, så fort det er få i diskus i akvariet, klynger de seg sammen i et hjørne, så fort jeg kommer inn i rommet..Putter jeg flere isammen, så kommer de i front og tigger mat..
Cory68
Hei! Du seier de gjemmer seg, og mitt råd er å gradvis fjerne deres skjule steder slik som røtter og steiner ol. og kanskje også store planter. Du kan ha igjen flytte planter i et hjørne slik at de får et sted hvor det er mindre lys. Etterhvert når de har blitt mindre skye kan du gradvis tilbakeføre det som du fjernet. [B][/B][B][/B][B][/B]


Rimelig uenig i denne strategien, fisk som ikke føler at de har rømmningsvei vil sjeldent komme fram da det er forbundet med stor risiko. Kjapp vei tilbake til tryghet vil gjøre dem modigere.
Jeg startet med 3 diskuser som fulgte med karet (de bodde inne mallehulen hele tida), og studentøkonomien min tillot ikke kjøp av mer en 1 fisk av gangen. Når det kom inn en ny diskus, ble det veldig ta og føle på, og det tok gjerne en uke før det ble orden i rekkene. Når nr 5 kom inn, ble fiskene mye tøffere, merkbart tøffere, og det opprinnelige mobbeofferet fikk en ny vår Men fiskene er så individuelle, og nå har jeg en alenquer (nr 6) som har hatt litt andre forhold til lys, for og akvarieforhold før den kom til meg, så den har mye større problemer med å tilpasse seg. Men det er jo dette som gjør dem så spennende (og ikke kjedelige), de har personliget og sine særegenheter. Kjøp et par til og se hvordan det går.
Takk skal dere ha alle sammen for kommentarer og innspill.
I dag går det faktisk mye bedre. Jeg holdt på å si de kom løpende da de så meg i morges. ..

Jeg tror de skjønte det var mat å få så alle 4 kom frem å ventet på mat.

Det har vært lærerikt å lese om andres erfaringer her på forumet , så det setter jeg stor pris på.

Hvordan skal man måle størrelsen på dem? Er det loddrett eller vannrett??
Kanskje dumt spørsmål men...

Mvh
Wenche

Det enkleste er å se på øyet.

- Er det plass til syv øyer i stripen øyet sitter i, er den stor nok.
- Er det plass til seks er det bra.
- Er det plass til fem er det stusselig.
- Er det plass til 4 er det katastrofe.
- Er det færre så la meg slippe å se .

Ja det er greit..
Men når man skal måle i cm..

Mvh
Wenche

Fra nese til hale eller vannrett for å si det sånn.
Tenkte meg det
Takk

Mvh
Wenche
Geir Kristiansen
- Er det færre så la meg slippe å se :-).

Da anbefaler jeg ikke ett besøk på Tropehagen på Sortland.... De fleste diskusene der er ikke egnet til kattemat engang... Prisen er fremdeles uanstendige 499.- pr hode....
Geir Kristiansen
Det enkleste er å se på øyet. - Er det plass til syv øyer i stripen øyet sitter i, er den stor nok. - Er det plass til seks er det bra. - Er det plass til fem er det stusselig. - Er det plass til 4 er det katastrofe. - Er det færre så la meg slippe å se :-).

ehh.. skjønte ikke helt dette.. når har jeg målt og telt på alle discusene mine, og alle har plass til ca 6-7 øyer på rad nedover.. (hvis vi tar med fra "ende til ende" i 'ansiktet') finnes det virkelig noen som bare har plass til 2-3?? men er ikke alle mine som har stripe.. :-/ Kan man forresten måle alder etter hvor stort øyet er? har lest mye, men er tydeligvis enda mye å lure på!

Se på avataren min, øyet sitter i en sort stripe. I denne stripen skal det være plass til ca 7 øyer. På en discus så vil øyet vokse uavhengig av resten av kroppen. Når discusen er ca 15 måneder er mesteparten av voksingen unnagjort. Hvis fisken da kun har plass til foreksempel 5 øyer så har den fått for lite/feil mat eller har vært syk i denne perioden. Hvis discusen ikke har stripen så er det bare å tenke seg en . En anne årsak kan være at det er en hundiscus som har startet med eggproduksjon tidlig. Dette er så ressurskrevende at det går ut over veksten.

Man kan ikke måle alder etter øyet.

Det finnes utrolig mange discus med fullstendig feile proposjoner av nevnte årsaker, så ja det finnes discuser til salgs med kun plass til tre øyer i stripen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap