Usikker på vannverdier i discus-karet.
Endelig kom vanntestene i posten så jeg fikk målt vannverdiene i discus-karet. ...men er de ok, eller bør jeg foreta justeringer?
Det dreier seg om et 325 liters akvarium med fem discus, 30 kardinaltetra og noen maller. Filtrering med 2128 og 2115, og 10% vannbytte annenhver dag.
ph: 5,5
kh: 0 - 1
gh. 1-2
nitritt: 0
temperatur: 29
Målte også ph i springvannet (kaldt, rett ut av kranen). Den lå på 7. Bør vel måle det tempererte bøttevannet til vannbytte når det har stått over natten, eller?
kh og gh -testene er jeg litt usikker på. Fikk ikke ordentlig utslag på hhv blått og røtt etter første dråpe (JBL-tester). ...første gang jeg bruker disse testene så jeg vet ikke hvor fremtredende disse fargene skal være.
Det dreier seg om et 325 liters akvarium med fem discus, 30 kardinaltetra og noen maller. Filtrering med 2128 og 2115, og 10% vannbytte annenhver dag.
ph: 5,5
kh: 0 - 1
gh. 1-2
nitritt: 0
temperatur: 29
Målte også ph i springvannet (kaldt, rett ut av kranen). Den lå på 7. Bør vel måle det tempererte bøttevannet til vannbytte når det har stått over natten, eller?
kh og gh -testene er jeg litt usikker på. Fikk ikke ordentlig utslag på hhv blått og røtt etter første dråpe (JBL-tester). ...første gang jeg bruker disse testene så jeg vet ikke hvor fremtredende disse fargene skal være.
Postet 01.06.07 kl 00:04
Ole-Martin Vollenph: 5,5 kh: 0 - 1 gh. 1-2 nitritt: 0 temperatur: 29
Du bør nok øke kH en smule slik at pH følger med og legger seg rundt 6.5. Lav kH gir ustabil pH og det er ikke bra.
Ole-Martin VollenMålte også ph i springvannet (kaldt, rett ut av kranen). Den lå på 7. Bør vel måle det tempererte bøttevannet til vannbytte når det har stått over natten, eller?
Hvis du kan sette inn en luftpumpe slik at klor og Co2 forsvinner ut av vannet får du et mer nøyaktig mål.
Postet 01.06.07 kl 00:09
Postet 01.06.07 kl 00:23
Postet 01.06.07 kl 07:24
Nå har verdiene lagt seg på følgende:
Ph: 6,5
Kh: 2
Gh: 1
Hvis jeg greier å holde de slik skulle det vel være greit? ...eller bør jeg øke Gh også siden kardinaltetra, cordyoras og gibbiceps skal ha Gh over 5?
Kh: 2
Gh: 1
Hvis jeg greier å holde de slik skulle det vel være greit? ...eller bør jeg øke Gh også siden kardinaltetra, cordyoras og gibbiceps skal ha Gh over 5?
Postet 11.06.07 kl 22:42
Postet 11.06.07 kl 23:10
Postet 11.06.07 kl 23:26
Panduro Alabastergips får du kjøpt på hobbyforretning til en billig penge. Mener å huske at det var rundt 30 kroner for 1 kg.
Fra akvarieordlista:
Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.
Postet 11.06.07 kl 23:46
De store forskjellene mellom de ulike Gh-løftende remediene, er at enkelte er bassert på Ca og Mg (antar du forstår hva de står for) i saltform, andre i sulfatform.
Jeg pleier å si at skal en øke Gh med mer enn ca 8, styrer en unna de som er bassert på salter (klorider). Fra Noraq, heter denne Gh salt (eller noe i den duren)
Til fisk som krever lave mengder klorider i vannet, f.eks maller og slikt, bruker jeg heller ikke å anbefale denne.
Da er Gh\ Th+, der mineralene er bassert på sulfater, bedre
Håper dette ble litt mer forståelig enn det jeg tror det ble
Jeg pleier å si at skal en øke Gh med mer enn ca 8, styrer en unna de som er bassert på salter (klorider). Fra Noraq, heter denne Gh salt (eller noe i den duren)
Til fisk som krever lave mengder klorider i vannet, f.eks maller og slikt, bruker jeg heller ikke å anbefale denne.
Da er Gh\ Th+, der mineralene er bassert på sulfater, bedre
Håper dette ble litt mer forståelig enn det jeg tror det ble
Postet 12.06.07 kl 10:23
Ole-Martin VollenPh: 6,5 Kh: 2 Gh: 1 Hvis jeg greier å holde de slik skulle det vel være greit? ...eller bør jeg øke Gh også siden kardinaltetra, cordyoras og gibbiceps skal ha Gh over 5?
Gibbiceps har ikke noe i et discusakvarium å gjøre.
Dette er en nattaktiv malle som vil stresse discussene dine og gå på kroppen av de og suge seg fast med tid og stunder og lage masse problemer.
Postet 14.06.07 kl 16:52
Litt mer forståelse ble det da, Frank.
Har bestilt Panduro Alabastergips på hobby-butikken. På hvilken måte virker denne? ...inneholder den sulfater eller salter?
Tenkte å heve Gh til rundt 5, så i påvente av gipsen har jeg startet hevingen med dh-salt fra Nor Zoo.
Kai: Vet at gibbicepsen er nattaktiv, men ikke at dette vil kunne skape problemer for discusene. Har en ancistrus i samme akvariumet; gjelder det samme for den? Kan jeg "erstatte" disse med noe annet?
Har bestilt Panduro Alabastergips på hobby-butikken. På hvilken måte virker denne? ...inneholder den sulfater eller salter?
Tenkte å heve Gh til rundt 5, så i påvente av gipsen har jeg startet hevingen med dh-salt fra Nor Zoo.
Kai: Vet at gibbicepsen er nattaktiv, men ikke at dette vil kunne skape problemer for discusene. Har en ancistrus i samme akvariumet; gjelder det samme for den? Kan jeg "erstatte" disse med noe annet?
Postet 14.06.07 kl 23:27
Postet 15.06.07 kl 00:01
Jeg har ancistrus i discuskarret og det går helt fint. Har også noen rimelig store peckoltia som også lar discusen beholde nattesøvnen.
Pleco og gibbiceps er i største laget til å ha i lag med discusen og disse er kjent for å få smaken på kroppssekretet til discusen og da er løpet kjørt. Blir rimelig stygge sår på discuskroppen hvis dette skjer.
Det største problemet er at de romesterer rundt i karret på søk ettter mat og kan skremme discusen inn i et angstanfall som får de til fyke avgårde som et prosjektil. Det blir gjerne stygge skader av sånt.
Postet 15.06.07 kl 00:02
Ole-Martin VollenLitt mer forståelse ble det da, Frank. Har bestilt Panduro Alabastergips på hobby-butikken. På hvilken måte virker denne? ...inneholder den sulfater eller salter? Tenkte å heve Gh til rundt 5, så i påvente av gipsen har jeg startet hevingen med dh-salt fra Nor Zoo.
Gips er bassert på sulfat, kjemisk formel er CaSo4 (eller mer riktig CaSo4+7H2o)
Denne virker på akkurat samme måte som andre Gh-økende midler som er bassert på sulfater, unntaket er at gips ikke inneholder de 20%ene med magnesiumsulfat.
Postet 15.06.07 kl 11:12
Postet 15.06.07 kl 21:51