Forslag til stimfisk i et diskusakvarium..?
Har et diskus karr på 660 L med 15 stk diskuser i str. 10-16 cm, 3 scalarer, 12 saeer(feil Plassering)men "gidder ikke bryet med å tømme karret for å få dem ut, Og 9 maller(1 L116, 6 L134 og 2 ancistruser"oppdrettsvarianten).
Det jeg trenger "hjelp/tips" til er en vakker stimfisk(ikke neon tetra/kardinal tetra) som kan gå i diskus karret. Tenkte mellom 50-100 stk.
Med knalle farger helst- og ikke de 2 nevte(vil ha litt mere "uvanlig/skjelden")fisk. Men har ikke så alt for mye greie på stimfisker-så fiske basen hjelper lite, tror jeg-for jeg vet jo ikke hva jeg skal søke på-hjelper lite å søke på stimfisk.
Er det noen her som har erfaring med Blå Peru tetra? Og er den en mulighet? Med det mener jeg om den passer sammen diskuser.
Men aller helst, er jo om de lever sammen i naturen(driver å lager litt jukse bio topp) som jeg håper blir ekte etterhvert
Det jeg trenger "hjelp/tips" til er en vakker stimfisk(ikke neon tetra/kardinal tetra) som kan gå i diskus karret. Tenkte mellom 50-100 stk.
Med knalle farger helst- og ikke de 2 nevte(vil ha litt mere "uvanlig/skjelden")fisk. Men har ikke så alt for mye greie på stimfisker-så fiske basen hjelper lite, tror jeg-for jeg vet jo ikke hva jeg skal søke på-hjelper lite å søke på stimfisk.
Er det noen her som har erfaring med Blå Peru tetra? Og er den en mulighet? Med det mener jeg om den passer sammen diskuser.
Men aller helst, er jo om de lever sammen i naturen(driver å lager litt jukse bio topp) som jeg håper blir ekte etterhvert
Postet 15.07.07 kl 00:36
Endret: 15.07.07 kl 10:32
Postet 15.07.07 kl 03:45
Postet 15.07.07 kl 05:00
Takker for tipsene-men liksom ikke den typen jeg er på jakt etter.
Vil gjerne ha noen med knall farge-hadde "kobber"tetra før og de kan minne litt om soltetraen du viser til petter-vil ha en fisk med anen farge(for lik kobber tetraen)jeg hadde.
Som sagt, Blå Peru tetra-er det noen som har erfaring med denne stim fisken? Stimer den bra? Og er den like fin i blå fargen som på bildet i fiskebasen? Lever den i amazonas den og? Tenker jo på åfå et ekte BIO topp karr etterhvert.
Kom med flere tips på fine stim fisk.
Kimma flaggtetraen var fin den, men virker litt fargeløs på bildet i fiskebasen, ypperlig str. når man skal ha 50-100 stk.
Tenkte først på Norsk flagg tetra og den er uaktuell(bl.a pga at den blir for stor).
Foreløpig så er det en ledelse til Blå Peru Tetra
Vil gjerne ha noen med knall farge-hadde "kobber"tetra før og de kan minne litt om soltetraen du viser til petter-vil ha en fisk med anen farge(for lik kobber tetraen)jeg hadde.
Som sagt, Blå Peru tetra-er det noen som har erfaring med denne stim fisken? Stimer den bra? Og er den like fin i blå fargen som på bildet i fiskebasen? Lever den i amazonas den og? Tenker jo på åfå et ekte BIO topp karr etterhvert.
Kom med flere tips på fine stim fisk.
Kimma flaggtetraen var fin den, men virker litt fargeløs på bildet i fiskebasen, ypperlig str. når man skal ha 50-100 stk.
Tenkte først på Norsk flagg tetra og den er uaktuell(bl.a pga at den blir for stor).
Foreløpig så er det en ledelse til Blå Peru Tetra
Postet 15.07.07 kl 05:39
Endret: 15.07.07 kl 05:43
Postet 15.07.07 kl 10:24
Postet 21.07.07 kl 17:50
Postet 22.07.07 kl 21:29
Postet 22.07.07 kl 21:32
Liz HHva med rødmunnstetra? Er vakker i alle fall :)
Rødmunnstetra er alt for stressende i et discuskar. De bryter veldig med den rolige fremferden discus har og skaper ubalanse rent estetisk. Bengt hadde en flokk i discuskarret og man ble nesten svimmel av den frenetiske svømmingen på de. Tydelig at de blir smånervøse i lag med discusen og holder seg i konstant bevegelse.
Jeg ville ikke ha satt inn stimfisk i det hele tatt. Den eneste stimfisken jeg synes passer i discuskarret er diskusen selv. Problemet med stimfisk er at de enten er for små eller så blir de for store til å passe inn.
Oppdaget at selv om jeg forer opp kardinaltetraen før jeg setter de inn i discuskarret så blir de jaktet på hensynsløst. Trudde jeg var kvitt problemet når Royal Red hannen ble sendt i pensjons hos Nils, men VF-hannene er enda et hakk værre da de har jaktinnstinket helt i behold.
Postet 22.07.07 kl 23:34
Har selv neontetra og det fungerer fint... Eneste gangen jeg har sett ett snev av jaktinstinkt var når jeg fora med levende gråsugger, men da gikk det unna å, hehe Men jeg forer dem opptil 6 ganger om dagen, så jeg tror det demper instinktet litt... Har også en F1 Alenquer, men den er den mest forsiktige...
Tror dette varierer fra kar til kar og fisk til fisk... Folk gjør seg forskjellige erfaringer, og jeg tror man bare får prøve seg fram å finne ut hva som passer best for dem... Noen har praktbotia og sae sammen med diskus, og det fungerer fint for dem, men hos meg har det ikke fungert...
Tror dette varierer fra kar til kar og fisk til fisk... Folk gjør seg forskjellige erfaringer, og jeg tror man bare får prøve seg fram å finne ut hva som passer best for dem... Noen har praktbotia og sae sammen med diskus, og det fungerer fint for dem, men hos meg har det ikke fungert...
Postet 23.07.07 kl 14:31
Jeg har Corydoras Sterbai gående som stimfisk i discus karet, men de blir jo på bunnen.
De er ganske nyttige egentlig, for de spiser opp maten discusen ikke tar og det hjelper ganske mye hos meg. ellers hadde det vært mye matrester hele tiden.
Satser på å ha bare discus og disse når jeg "oppgraderer" til større akvarie.
Syntes de passer bra sammen da de ikke forstyrrer hverandre noe særlig.
De er ganske nyttige egentlig, for de spiser opp maten discusen ikke tar og det hjelper ganske mye hos meg. ellers hadde det vært mye matrester hele tiden.
Satser på å ha bare discus og disse når jeg "oppgraderer" til større akvarie.
Syntes de passer bra sammen da de ikke forstyrrer hverandre noe særlig.
Postet 23.07.07 kl 16:44
Postet 23.07.07 kl 17:52
Postet 05.10.07 kl 23:55
Postet 06.10.07 kl 00:25
Postet 06.10.07 kl 00:28
Geir KristiansenTil slutt ligger den på bunnen og venter på at discusfóret skal komme.
He-he Perfekt beskrivelse av SAE
Jeg fant også ut dette i et kar med scalarer.
SAE spiste flittig alger som små og helt i begynnelsen...
Til slutt lå de bare rolig og ventet på at maten skulle seile ned ovenifra, og da var de lynraske fremme og spiste nesten alt før noen andre rakk og summe seg.
Hvem gidder vel å jobbe i timesvis hver dag for å få fyllt magen med grøntfòr, når det er unnagjort på sekunder hvis man venter på kjøttfòring ovenifra?
Postet 06.10.07 kl 15:43