Vurderer å starte med discus

Har nå ett ledig 200l kar og vurderer enten å starte med discus, eller gjøre det til et selskap kar. Tidligere var det brukt som tanganikia karr.

Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal skaffe discus og hvilke fisker/planter går bra med de? Har lest at discus egentlig ikke lever med planter, men vil gjerne ha en del planter i karret. Hvilke er da og foretrekke?

Av egen erfaring vil jeg si at karet er for lite til diskus. Hadde selv noen i ett kar med samme mål som tradisjonelle 200litre (panoramaform tok 30L)
Dette ble alt for trangt, og endte i at 2 av 4 ble drept. En av de to gjenlevende overlevde med nød og neppe.

Forøvrig er det å ha ett beplantet diskuskar, noe som er mer for viderekommende, med voksen fisk.
Planter i ett oppfôringskar, vil bare bli stygge og dø, på grunn av den harde belastningen det er på ett slikt kar. I tillegg hindrer de renhold, som er meget viktig.
Takker for raskt svar. Karret er noe høyere enn normale 200l (Husker ikke mål i farta, men tror det er noe som 80Lx60Hx45B) men som du sier, kansje det er for lite? Hvis man ikke har i planter, trenger de andre type strukturer som røtter/stein?

Hvis 200 literen skal benyttes til oppforing av en flokk med ungfisk så ville jeg ha beholdt den helt tom, dvs en BB-tank. 200 liter en en god størrelse til dette formålet.

Tar du utgangspunkt i en flokk på 6 så vil du kunne beholde de i 200 literen til den værste foringsperioden er over.

Etter dette må du nok opp i en 325 liter hvis dette skal være en beplantet akvarie.

Ok. Da blir det nok til at jeg må vente med discus. Tenkte at de skulle gå i 200l'ern, men det blir vel i minste laget.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap