Blue faces Heckel diskus-søker info og bilder av nevnte fisk.

Har nå fått muligheten til åfå tak i noen av drømme fisken, nemlig blue faces heckel VF diskus.
Derfor søker jeg informasjon om denne fisken som går for å være den vanskeligste VF diskus. Stemmer det, eller er den som andre Vf diskusene?
Er det noen på forumet som har nevte diskus??
Og nå kommer noe som noen synes er som å "banne i kirken", jeg har evt tenkt å blande denne diskusen med oppdrettsvarianten, i et beplantet diskus karr, noen som har erfaring på det(ikke avl, men la VF og oppdrettsvariantene leve i samme karr)?
Noen på forumet har ihvertfall greie på blanding av andre VF diskus med oppdrettsvarianten i same karr. Er fortrinnvis ute eter svar/erfaringer fra mennesker som har/har hatt nevte fisk, og/eller har andre VF diskus sammen med oppdrettsdiskuser.
Hvilken vannverdier har dere i karret? Og er det noe spesielt jeg bør tenke på? Går dette, eller går det ikke? Vet det er masse info/erfaringer på dette forumet-så jeg forventer meg masse saklige svar
Jegt har to Grønne Nanay VF sammen med syv oppdrettsdiscus. De har gått sammen i nesten to uker nå og så langt går det veldig bra. Eneste minuset til nå er at VFène jakter på kardinaltetraene så jeg har mistet seks av de. Vannet ligger stabilt på 6.5 ph. Nitritt må som du sikkert vet holdes på null...

Det finnes ingen discus som er like var på vannkvaliteten som Heckeldiscus. Jeg har hatt mine siden april 2004. Den minste forringelse av vannkvaliteten og Heckelen starter å sture.

Blueface Heckel hentes bla annet fra Rio Unini og Rio Pauini. At disse skal være noe vanskeligere enn for eksempel Rio Negro Heckel(som jeg har) har jeg lite tro på.

Jeg har nettopp kvittet meg med oppdrettsvariantene og kjører nå rent VF med Heckel, Alenquer og Tefe RSG. Med denne omleggingen har jeg også kjørt ned pH til 6.5 og i perioder lar jeg den krype ned mot 6 for å glede Heckelparret som da benytter sjansen til å legge noen egg. For å få eggene til å klekke må nok pH ned under 6 og det tar jeg ikke sjansen på i et tett beplantet kar.

Automatisk regulering av pH er sterkt å anbefale.

Når det gjelder å blande VF med oppdrett så er det hele snakk om å sørge for at VF discusen er rensket for alle ulumskheter. Dette tar lang tid og er rimelig komplisert å få til. Sist tok det meg flere måneder å bli kvitt alt fra gjellemark til innvoldsorm.

Rent estetisk blir det fullstendig skivebom med blanding av oppdrett og VF. Selve blandingen går helt fint bare man er nøye med karantene.

Vannverdiene er som følger:Temp 29 grader, pH 6.5 og kH mellom 2 og 3. Filtreringen er grasat med Eheim 2028 og 2229 samt en 2224 som også driver reaktoren på pH reguleringen. Den nette sum av 2800 liter i timen for å filtrere 528 literen.
Har samme vannverdier som deg jeg Geir, så da vet jeg ihvertfall at du har fått det til med de vannverdiene-eg og lar PHen krype ned til ca.6 av og til, ser ut til at det "trigger"leks adferden til diskus.
Viste at noen ville mene at det ikke er riktig å blande oppdrettsvarianten med VF diskus-men der er ikke jeg enig-jeg synes det kan ble en fin blanding. Ikke tvil at jeg vil ha Heckel i karret, ihvertfall så lenge jeg har fått tilbud om 4-5 stk.
Geir hvor lenge mener du at jeg behøver å ha de i karantene karr,4-6 uker holder det?
Er det fornuftig å gi dem en "avlusnings"kur med Praziguantel? For å ta innvendige og utvendige parasitter(noe VF fisk har mye av har jeg skjønt).
et mange ikke mener det er riktig å "avluse"diskusene i karantene karret før man evt hvet om de er syke.
Men hva har du brukt å gjøre Geir når du satte in VF med oppdrettsvarianten??
Brukte du noen medisiner i karrantene karret med VF før du satte disse inn med oppdrettsvarianten??
Geir Kristansen; husker du de bildene du viste....?
Geir Kristiansen
om å sørge for at VF discusen er rensket for alle ulumskheter. Dette tar lang tid og er rimelig komplisert å få til. Sist tok det meg flere måneder å bli kvitt alt fra gjellemark til innvoldsorm.

Geir K, du tok jo nattesøvnen fra flere av oss her med noen velvalgte bilder av de uhumskhetene diskusene som var under avlusing skeit fra seg...

Hva med å vise dem på nytt i denne tråden, så Ken virkelig får forståelsen av hvor viktig det er med lang og heftig medisinert karantenetid på VF? Det går et lys opp for en når man ser slike bilder som det du presenterte den gangen, Geir...

Det gjorde iallefall dypt og varig inntrykk på meg, og jeg kommer aldri noensinne til å droppe karantene igjen Til tross for at jeg ikke har stor og kostbar diskus (i kroner og øre), så har jeg kostbar fisk - mht affeksjonsverdi for meg Så lang karantene er like viktig for meg, jeg vil ikke ta sjanser på å miste noen fordi jeg hadde for kort karantene.

Nå vet ikke jeg hva man mener et karantenekar er for noe hvis man ikke skal medisinere i dette. Hele poenget med karantenekarret er å avdekke sykdom hos fisk. Et rent BB-kar der man lett kan studere avføring og observere fisken uten at plagsom innredning er i veien er det som skal til. Jeg vil gå så langt å si at dette er et must.

Kjøper man F1 fisk hos anerkjent oppdretter slipper man kanskje medisineringen, men er dette ren VF så er man nødt. Uansett så skal fisken i karantene. VF discus ville jeg ha satt 2 måneder i karantene.

VF discus har garantert gjellemark så Praziquantel skal du bare ha klar. Få tak på pulverformen da jeg ikke helt stoler på PraziPro. Benytter du PraziPro så fungerer ikke oppskriften som følger med. Jeg har skrevet noe om mine erfaringer med stoffet i en annen tråd her.

Innvoldsorm og flagelater er også vanlig. Det er dette som er vanskelig da det meste av medisin som fungerer best må gis oppløst i foret. VF discusen tar ikke granulat sånn uten videre og det skulle de jo helst gjøre mens de er i karantenekarret.

Jeg slipper ikke en fisk eller en plante i 528 literen uten at de har gått i karantene. Mine discus er så vanskelig å få tak på at jeg rett og slett ikke tø å ta sjansen. Kan bare si at de fire Tefe RSG har kostet tett på 2000 kroner stykket.

VF og oppdrettblandingen vil du synes er flott i begynnelsen, men etterhvert kommer du til å endre syn og om et par års tid har du kvittet deg med oppdrettsdiscusen.

Til Mona:
De bildene får jeg fortsatt frysninger av. Avlivningen av den discusen gjorde jeg med lett hjerte. Fadern den var ikke noe vakkert syn. Jeg tror nok den var full av innvoldsorm og medisineringen min tok knekken på hele ruklet og fisken fikk en skikkelig forstoppelse slik at tarmen kolapset og kom ut. Skal du se et skikkelig skrekkbilde så skal du se bildene Nils tok av Stendkerdiscusene til Bengt da han fikk fullt utslag på blodflagellater. Det er det værste jeg har sett. At den fisken overlevde er beviset på at discus er råsterke fisk så lenge vannkvaliteten holdes oppe.
Takk for svar Geir. Har pulver formen av Praziguantel, noe jeg bestandig kommer til å ha liggende så lenge jeg har diskus i huset/karret.
Nei jeg tenkte mere på et karantene karr som et oppservasjons karr-men skjønner nå at medisinering er nødvendig.
Burde jeg ha flagyl liggende også(og er det noen forskjell på 200 og 400 mg? Bortsett fra styrken mener jeg).
Men etter at jeg har kjørt en praziguantel kur på dem-så ser jeg ann om det evt er flagelater før jefg evt begynner med flagyl-er det riktig tankegang, eller rett meg om jeg har feil.
Ja kanskje du har rett Geir, at jeg eter noen år ikke synes oppdrettsvarianten er noe fin lenger(ihvorhold til VF mener jeg)og går helt over til VF-men har vanskelig å tro det-kommer ihvertfall ikke til å kvitte meg med diskusene som jeg har drettet selv, før de evt. dør av alderdom/sykdom, skal bare beholde 5 stk av de eget drettede da(har 10 stk igjen av de nå, og annonse ute på at 5 stk er tilsalgs). Så for øyeblikket så har jeg 15 stk diskuser.
Men snart har jeg kanskje Heckeli mitt karr og det er somsagt min favoritt diskus. Men er liv"redd i føre noe svineri inn i hoved tanken.
Karret jeg skal bruke som karrantene karr er på 128 L, det burde være stort nok til å inneholde 4-5 stk heckel diskuser på ca.11 cm.?
Geir Kristiansen
Kan bare si at de fire Tefe RSG har kostet tett på 2000 kroner stykket.

Ja vi gjorde en god handel der Har vel kostet en god del i medisin også.
Ken Myrseth
Burde jeg ha flagyl liggende også(og er det noen forskjell på 200 og 400 mg? Bortsett fra styrken mener jeg). Men etter at jeg har kjørt en praziguantel kur på dem-så ser jeg ann om det evt er flagelater før jefg evt begynner med flagyl-er det riktig tankegang, eller rett meg om jeg har feil.

Det er rett tankegang, bli først kvitt gjellemark og dermed også noe av innvoldsormen. Deretter en kur mot innvollsorm slik at fisken får beholde alt foret selv og så en kur mot flagellater hvis nødvendig.

128 literen burde holde så lenge den er BB og filtreringen er god. Jeg holdt 9 i en 180 liter i to, tre måneder. Skiftet vann som en gal og medisinerte ditto.

Flagyl doseres slik:
Kai Hansen
Doseringen er 2 tabletter a 400 mg per 100 l vann samt å øke temperaturen i akvariet til 33°C. Gradvis over 5-6 timer. Tablettene knuses og løses opp i lunkent vann og tilføres akvariet. Etter 4 dager byttes 30-50% av vannet. La fisken hvile i 3 dager, og gjenta den samme kuren.

Tusen takk for hjelpen sålangt Geir, kommer nok flere spørsmål om VF diskuser når de først har kommet i hus her-gleder meg som fy, selv om jeg vett at dette kan bli tøft å få til å trives eller å holde i livet, men jeg tror det går seff, eller så hadde jeg ikke kjøpt dem. Drømte om en stor og fin Heckel i natt, som svømte rundt i tanken min-kan si det sånn at underbevistheten er rimelig "geara" etter at jeg fikk tilbud om å kjøpe Blua faces Heckel.

Det er ikke uten grunn at min avatar er som den er. Det er ikke noe som kan måle seg mot en Heckeldiscus. Du skal se Heckelparret mitt i timene før eggelegging da ville oppdrettsdiscusen føket ut mometant, selvoppdrettet eller ikke ))))
Har sett på avataren din lenge, for en utrolig vakker fisk. Enig ingen fisk som kan måle seg med en sunn og frisk Heckel.
Har du komet noe "lengre"med Heckelen ? F.eks at eggene har klekket?
Kan tenke meg at det er rått og følge Heckel parret ditt i timene før egglegginga Geir.
Når disse fiskene er i hus, da har jeg faktisk de fiskene som jeg har lyst på, ingen flere på ønskelisten, bortsett fra flere L134). Merkelig følelse at man faktisk har fått tak i fisker som har stått på ønskelisten leeenge....
Ken Myrseth
Når disse fiskene er i hus, da har jeg faktisk de fiskene som jeg har lyst på, ingen flere på ønskelisten:(, bortsett fra flere L134). Merkelig følelse at man faktisk har fått tak i fisker som har stått på ønskelisten leeenge....

Den følelsen går nok over Ken. Det vil nok dukke opp nye ønsker)
Kommer nok nye ønsker ja-må jo innrømme for meg selv att jeg drømmer om en leks gruppe av L046(så noen drømmer har jeg jo). Men foreløpig så liker ikke økonomien min så store utgifter-eller sagt på en annen måte økonomien min Greier ikke så store "utgifter" som det vil koste. Hvorfor er alt så dyrt etterhvert(når den vanlige fiske"suppa/selskapsakvariumet) forsvinner og man skal spesiallisere seg på litt mere "uvanlige"arter som f.eks diskuser og L maller som jeg fortrinnvis driver med, ja da koster det stortsett "skjorta"for vært nye inndivid du skal ha(men det er verdt det)men synd det er så dyrt. For mann trenger mange L maller av hver art, vis man har lyst til å nyte synet av dem, kjøper man 1 stk, så ser man fisken skjelden og det er ikke more-så man trenger 4-6 stk og oppover men da begynner det å bli veldig dyrt. Så håper jeg får mange yngler etterhvert
Tenkte jeg skulle fylle opp med "kjemikalier"før de nye VF Heckl diskusene kommer. Har vel egentlig det jeg trenger bortsett fra flagyl. Fikk høre at man ikke skulle bruke 200 mg tablettene men kun 400 mg tablettene. Dette fordi det var vist et stoff i 200 mg som ikke var bra for akvariumvann..Noen som vet noe om dette?? Eller er det okei å bruke evt. begge styrkene på tablettene.. Har noen 200 mg liggenes derfor spørsmåla, er de ikke brukanes så går de i søpla(fordi om jeg synes det høres rart ut at 200 mg ikke kan brukes). Såjeg lurer på om noen her vet om det er noe i dette, eller om det bare er tull?
Hvem selger Praziguantel(pulver)?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap