180 liter- discus kar?

Som sikker fåtallet har fått med dere kommer 180 literen i hus neste uke. Har selvsagt ikke klart å bestemme meg for arter men kom over den utrolig vakre discusen. Men trives et par i 180 liter. vet ikke hva annent jeg kommer til å ha. Fint hvis noen har ideer.
Vil på det sterkeste fraråde diskus i ett så lite kar, og det å ha par av disse.
Diskus er og blir en stimfisk med ett høvelig plassbehov.

Jeg har selv forsøkt i ett 170L kar bunnflate som ett 200L kar, i alle fall nesten).
Det gikk slett ikke bra, og jeg kan ikke anbefale slikt da
Iflg profilen din er du 14 år gammel og har kun hatt et 28 liters kar inntil nå?
Vel, å holde diskus er littegranne spesielt. De krever prikkfritt vann, og da mener jeg virkelig prikkfritt, ikke noe snev av noe nitritt. Dette medfører hyppige vannbytter (annenhver dag) og du må ha en del vanntester i hus, vite hva du gjør mht ph-verdier (om de trenger å forandres på ifht hva du har i vannkranen) også videre.

Jeg tror kanskje jeg ville øvet meg en stund på noen andre typer ciklider enn diskus, inntil du hadde det i fingerspissene dette med vannbytter, vannverdier og testing, rengjøring, fòring og alt som føres med.

Voksne diskus, lekspar, koster flere tusen kroner. Dette vet jeg ikke om den gjennomsnittlige fjorten-åring sitter inne med? Men jeg kan ta feil, og det kan hende pris ikke er noe problem for deg om du har rause foreldre e.l.

Som sagt; diskus er en dyr fisk, og absolutt dyrest om man kjøper voksne fisk i lekspar. De vil også ha veldig varmt vann i forhold til mange, mange andre fiskearter av den vanlige sorten, og det kan derfor være en idè å tenke ut om man kanskje helst bør ha et nesten rent diskuskar, og kun et fåtall andre arter som er spesielt utplukket med tanke på at de liker og trives med samme temperatur (28-30 C).

Når man har alle rutiner inne og forstår seg på vannkvalitet og alt det der, så er det ingenting i veien for å ha diskus selv for en fjortenåring, så det er ikke det jeg sier De som har drevet med diskus en stund sier de egentlig ikke er en så "vanskelig" fisk som mange vil ha det til, men noen helt bestemte og klare krav har de. For eksempel må fòringen være svært næringsrik og kraftig ifht mange andre fisk. Det nytter ikke la diskus leve på flakfòr alene.

Som et eksempel kan jeg nevne en kar i Oslo som driver diskusoppdrett og har nettbutikken Eradiscus.no. Han har nå TILBUD på diskus i 15-17 cm størrelse, og på tilbud er prisen PR STYKK kr 700..... Det er skikkelig surt at en fisk til tusen kroner dør i løpet av en uke eller to fordi man ikke visste nok om hva den krever.

Vanligvis er prisen høyere i den nevnte nettbutikken for diskus av den størrelsen, og MYE høyere for et etablert par. Du bør nemlig vite at det ER et par, du kan ikke bare kjøpe to og tro de vil gå sammen i fred og fordragelighet resten av livet. De krangler, og selv diskuspar kan ha samlivsbrudd og alt går galt...

Det er veldig veldig risikabelt å bare ha to, de er en gruppefisk som trives best i flokk. Da er det flere å fordele kranglingen på også.
jeg har et 45 liter nå. Ikke at det er så veldig mye større. har regelmessie vannbytter i det karet jeg har nå og ikke snev av nitrit og ellers stabile vannverdier. Jeg bruker dråpetester fra tetra. men hvis dere ikke anbefaler discus i karet mitt skal jeg ikke ha det. det viktigste for meg er at fisken trives.

hvis jeg finner fisk jeg liker er jeg villig til å betale det det koster. jeg må dekke alle utgifter med karet selv. Akvarie og innredning må betales på egen regning.

Det er mye fornuft i det Mona sier og jeg anbefaler ikke discus i 180 liters kar. 325 liter er en mere reell minstestørrelse for et discuskar.

Man sier at det er mulig å ha et par i en 180 liter, men det er en sannhet med modifikasjoner. Parret kan begynne å krangle og da må man ha mulighet til å flytte dem. Hvis ikke kan man riskikere at løpet er kjørt for en av dem.

Jeg vil anbefale deg å starte opp 180 literen med dvergciclider. Disse er også krevende fisk og vil gi deg god erfaring som akvarist. Det finnes utrolig mye vakkert innenfor dvergene.

Her var mange ulike råd å få... Jeg prøver å gi et objektivt ett:

Utgangspunkt 180 Liter til Discus:

Det er ingenting i veien med å ha Discus i denne kar størrelsen. 2-4 Medium store fisk. Eller 6-10 stk små discus 5 cm -7,5 cm. Tommelfinger regelen vi bruker er 45-50 Liter pr. Voksen fisk. Så la oss si at du starter med små, disse vokser opp, så må du plukke ut/selge unna de du ikke liker.. Så du sitter igjen med 2-4 Voksen fisk. I dette karet.

Vannskifte: Bruker du planter å Grus. Holder det med vannskifte annenhver dag. Skift gjerne 20-30 % vann som har blitt oppbevart i en tønne/akvarie i 24 timer først (får å få vekk klor i springvannet).

Velger du ett kar uten planter å grus (som mange av oss gjør) Skift gjerne 20% vann hver dag. Samme metode.

Slik Mona skriver - Discus liker ikke nitrit eller nitrat. Hold PH mellom 6-7,5

Håper dette kan hjelpe deg igang.
DiscusGeir
Her var mange ulike råd å få... Jeg prøver å gi et objektivt ett: Utgangspunkt 180 Liter til Discus: Det er ingenting i veien med å ha Discus i denne kar størrelsen. 2-4 Medium store fisk. Eller 6-10 stk små discus 5 cm -7,5 cm. Tommelfinger regelen vi bruker er 45-50 Liter pr. Voksen fisk. Så la oss si at du starter med små, disse vokser opp, så må du plukke ut/selge unna de du ikke liker.. Så du sitter igjen med 2-4 Voksen fisk. I dette karet. Vannskifte: Bruker du planter å Grus. Holder det med vannskifte annenhver dag. Skift gjerne 20-30 % vann som har blitt oppbevart i en tønne/akvarie i 24 timer først (får å få vekk klor i springvannet). Velger du ett kar uten planter å grus (som mange av oss gjør) Skift gjerne 20% vann hver dag. Samme metode. Slik Mona skriver - Discus liker ikke nitrit eller nitrat. Hold PH mellom 6-7,5 Håper dette kan hjelpe deg igang.

Takk for et bra innlegg DiscusGeir.

Vi har selv tenkt på å starte med discus men da vi driver å bygger hus så blir det lite med tid. Blir nok discus når vi er på plass og får bedre tid.

Mathilde: Selv om noen sier du er ung skal du ikke gi opp. Jeg tror at om du følger tips fra andre som driver med discus, leser litt og browser internett så vil du klare det helt fint.

Det fins masse god info på nett, bare litt søking på forumet her gir masse godt. Vil også nevne at en dvd med navnet Akvariedvden med Per Christian Hasselgren har en liten seksjon med discus. Ikke så mye info der, men litt om discus i lek.

Som en skrev her, det er surt å ha en dyr fisk som dør. I vår lokale dyrebutikk får man discus fra 495,- og oppover.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap