Håp for "spøkelse"discus?

Mine 2 første discus (et litt vel impulsivt kjøp innrømmer jeg) frykter jeg ikke har hatt verdens beste oppvekst så langt i livet.
De er ca 6-7 cm lange (m/hale) men mer ovale og øynene virker veldig store!
Jeg kikket jo på dem før jeg kjøpte dem og, men uten sammenligningsgrunnlag (og med litt for mye iver) så de jo fine ut der og da.
Bestilte meg 4 til noen dager senere og da de kom så jeg virkelig hvor puslete de første 2 var!

Forer variert 3-5 ganger pr dag og skifter vann så det suser etter og det virker som alle har det bra (både discus og andre innbyggere), men har ikke inntrykk av at de minste discusene vokser noe særlig. De fire siste ser ut til å vokse fint og ser bra proposjonert ut.

Så finnes det noe håp for de 2 små?
Burde jeg prøve å fore dem opp for seg selv?
Eller vil de aldri bli noe større?

Takker på forhånd for svar.

Noen diskuser "slutter" å vokse, og forblir en miniatyr utgave, ofte etter å ha levd startenpå sitt liv i et karr med alt for høye NO3 verdier(min erfaring tilsier at de fleste diskusene stopper å vokse vis NO3 nivået blir for høyt).
Men det at du har bare hatt 2 stk i en peiode kan også ha virket negativt inn-man bør ikke ha færre enn 5 stk når de er så små, så fint du køpte flere.
Legg ut vannverdier, karr str osv. så er det lettere å hjelpe.
Men en diskus som har sluttet å vokse, vil aldri ta igjen de andre eller bli likke fin-har en selv i karret mitt som ikke har vokst på over 1 år-og kommer nok bestndig til å bli den stygge andungen" i diskus flokken min.
Jeg har mange ganger lest det samme som Ken skriver - har små diskus hatt en mager og dårlig start i livet, greier de aldri å ta det igjen senere i livet til tross for supert stell. Dessverre.

Men, er det dermed sagt at de "ikke er noe å ha"? Nei, jeg synes ikke det. Nå er ikke jeg diskus-eier, men jeg synes du skal stelle dem så godt du kan og gi dem det beste livet du kan tilby. Da har de det i alle fall godt, og de vil trives. Om de aldri vil vinne noen skjønnhetskonkurranse.... so what? De fortjener jo å ha det bra likevel, og er like fullt diskus, ikke sant?
At de er små behøver ikke bety at de alltid vil være taperne i gjengen. Ciklider generelt pleier ikke helt å skjønne at "size matters" En liten fisk kan være et råskinn og en tøffing uansett størrelse
Kanskje gjelder det for noen diskus også, men det kan vel diskusekspertene mer om enn jeg.

Det er sikkert mitt bløte hjerte som snakker her nå, men jeg kunne ikke dy meg for å ile til med et "Redd Willy" svar Små diskus pleier liksom å bli "rakket ned på" av akvarister. Og de har sikkert rett. Dette var vel et typisk "jente-svar" fra meg ("Staaaaakkars fisken.....")
*knis*
mona o
Jeg har mange ganger lest det samme som Ken skriver - har små diskus hatt en mager og dårlig start i livet, greier de aldri å ta det igjen senere i livet til tross for supert stell. Dessverre.

Det er nok bare å innse at discus ikke er hyllevare. Det er de færreste akvariebutikker som er i stand til å håndtere discus. Discus under oppvekst med foring 5 til 7 ganger om dagen er ikke forenelig med et stusselig oppsett.

Det er også som Mona sier at når man først har fått de i hus så er det bare å følge opp de som om de var premiediscus. Fisken kan ha gode gener den og avkom etter en slik discus har like godt potensiale som andre og da er det eieren som bestemmer hvordan disse skal bli.

Huff! Håper ikke dere misforsto meg.
Jeg kommer aldri i livet til å kvitte meg med dem! De er jo så søte små.
Det jeg er redd for er at mens de andre blir bare større og større forblir disse i samme størrelse og at situasjonen blir verre for dem - at de ikke får nok mat eller blir bøllet med.

Lurte i utgangspunktet på om de burde bli oppforet i eget akvarium - separert fra de andre altså.
Både i forhold til at de skal ha det best mulig, og i tilfelle det skulle være håp om utvikling. Vil ikke hindre dem i å utvikle seg om det er mulighet for det

Får se det an, hvordan ting utvikler seg.
Men en ting er jeg ganske sikker på - kommer nok heller til å anskaffe eget kar til disse 2 enn å noen gang kvitte meg med de - selv om planen var å starte med en liten gruppe for så å ende opp med et par.
Så Mona - "jente-svaret" ditt faller ikke for døve ører her Jeg er jo faktisk jente selv!

Setter iallefall veldig pris på alle svar

Diskus er sosiale fisk, og så lenge de fungerer sammen med de øvrige diskusene, bør de få være der de er

Blir det stadig kamp på liv og død, er selvsagt saken en annen
Da går jeg for den opprinnelige planen - venter og ser hva som skjer, mens jeg fortsetter og fore som en galning

Takker igjen for svar. Godt å få litt input når man begynner å gruble for mye

Et lite ps til en tidligere melding; hos meg var de alene i under en uke Og det var så lang tid det tok før jeg fikk de jeg bestillte. Hvor lenge de har gått alene før det er ikke godt å si- men er ganske sikker på at de ikke hadde vært på butikken i mer enn 14-dager
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Kristin Bolstad
Reklame for plussmedlemskap