Kjønnsforskjell

Jeg vet jeg har spurt om dette før, men ikke snakk om at jeg greier å finne igjen innlegget. Jeg har søkt og søkt her på forumet, men den gang ei: hva er forskjellen mellom kjønnene hos discus? Jeg vet det skal et trenet øye for å se det, men det er greit å vite det likevel. Jeg synes jeg bl.a. husker noe med at mannfolka er bredere over panna?
Her har du en god artikkel.

Spesielt interessant er det Jeff Richard sier om at ryggfinnelinja hos hanner vil "fortsette" utenfor eller bare til tuppen av halefinna (du ser for deg at du fortsetter bua på ryggfinnen nedover mot halefinnen), mens hos hunner vil linja treffe lenger inn på halefinna. Formoder at dette gjelder voksne fisk.

Det er meget vanskelig å skille kjønnenene. Trikset med å sjekke ryggfinnen mot halen vil kun fungere i helt opplagte tilfeller. I mange tilfeller er det kun marginal forskjell på om streken går over halefinnen eller ikke.

Hvis du har et konkret tilfelle så ta et bilde så gjetter vi og så er det bare å sette seg ned å vente påfasiten og den kommer under egglegging.
Jeg tenkte mest for min egen lærings skyld. Jeg vil gjerne vite mest mulig. Jeg tror det er mann og dame jeg har. Det virket sånn tidligere i høst, da de viste litt lekstendenser (tror det var puberteten de gikk igjennom, og derfor måtte forsøke litt). Men jeg vil gjerne lære meg litt, og trene mitt eget øye til å kunne se etter forskjeller.

PS: sliter med å få fram noe som helst med den linken, Gyrd.
Jeg har ett par lekspar... Hos den ene hannen ender ryggfinnen i en spiss. Den andre er kraftig over pannen (mer enn hunnen som er like gammel) og så er hann større. Begge hannene har ryggfinne som går lengre ut over halefinnen enn sine partnere. Men det må dog sies at man ikke kan være sikker på kjønnene før de har fått til wriglers(eggene er klekt). Har til gode å se spiss på ryggfinnen til hunnene, så det er i allefall ett bra tegn. Men det er langt ifra alle hannene som har den da....

Bildet til venstre er hannen uten spiss
Den ene av discusene mine (den som jeg hele tiden har trodd var hannen) har en ryggfinne-/halefinnesammenheng som kan ligne. Det ser ganske enkelt ut som om det er noen som har klipt vekk et stykke, og på den måten har skilt ryggfinnen fra halen. Så de kunne godt ha gått i en strek fra ryggfinnen til enden av halefinnen på denne. Og den er bredest over pannen i forhold til den andre voksne. Det er litt vanskelig å skille direkte mellom dem, fordi de er av ulike typer (oppdrettsdiscus dette). Der ting er godt avklart og defininert hos den ene, er det det ikke hos den andre. Hos "hannen" er spissene på ryggfinnen meget godt defininert, og egentlig hele kanten på ryggfinnen god definert. Hos den andre er det litt mer sånn "finnen går omtrent så langt ut som dette". Det har gjort i et par sammenhenger at jeg har lurt på om det kunne være noe sykdom eller finnenapping til stede. Men det er bare finnene som forsvinner ut i intet, uten å være klart definerte. Det er ingen spiss på enden av ryggfinnen, og den har ikke den perfekte buen fra ryggfinnen til halefinnen som den andre fisken har - men disse tingene kan komme av varianten akkurat den fisken kommer fra. Ikke vet jeg. Disse er fra den første discusflokken jeg tok inn (og tro det eller ei, de lever ennå, ihvertfall 3 av dem. 3 strøk med pga. sykdom mens jeg var på ferie i påska).

Er det noe i det at hannene er bredere over pannen enn damene?
Hva med spissen på ryggfinnen?
Er det andre småting man kan se etter?

Jeg har ihvertfall funnet ut at de er surpumper, uansett kjønn
Spissen på ryggfinnen kan være ett sikkert tegn da jeg ikke har sett dette hos hunnene. Men ikke på ungfisk, tror de skal være godt voksne og kjønnsmodne. Men som nevnt er det langt ifra de fleste hannene som har denne spissen.

Tror det er flere ting som også KAN hjelpe med kjønnsbestemming, men har ikke bitt meg merke i disse da det er for stor usikkerhet på feltet.
Jeg dømmer etter resultat, altså egg som klekker( det har hendt at to hunner også legger egg som par).
Derfor stoler jeg ikke på noen tegn hos fisk jeg kjøper. Kjøper man en gruppe på 5-6 fisk er sannsynligheten stor for at det er en hann blandt dem. Hannen vil vise seg etterhvert......
Kjør av lekspar er jo en annen sak!
Nå skal vi se om dere eksperter kommer fram til det samme som meg:

Er dette et mannebein?

[External Image]

Sett forfra:
[External Image]

[External Image]
Og, er dette en dame?

[External Image]

[External Image]

De to sammen:
[External Image]

Den blå er forøvrig mye bredere over panna en den rød-orange.
Vanskelig å si... Men tror du kan være inne på noe... Hvis du ser på leppene til mannebeinet ditt, så kan man se at overleppa er kantet og virker mer hard, enn hos hua, dette er noe som det står om i artikkelen samt at jeg har lagt merke til det samme hos mine egne Uansett: du vil nok få et naturlig svar en gang (får vi håpe) Tvitvi
Jeg har studert leppene litt, og den blå kan ha litt bredere lepper enn den rød-orange. Overleppa stikker litt mer ut også. Men dette kan også komme av at den blå er bittelitt større enn den andre.
Flere som vil forsøke seg på å identifisere kjønnet på disse to?
Disse er rimelig enkle i teorien så får de heller motbevise det etterpå.

Den røder er: Hun
Den blå er: Han

Hvor bred de er over panna hjelper lite på identifikasjonen.
Takk, Geir. Da er vi 3 med samme teorien, så da burde vi vel ha rett? Det virker som de to er enige også. De har litt sånn nesten-lek igjen i dag. Innimellom småjaginga, selvsagt. Discus er bare herlig grinete fisker
Dere ser på øynene om det er hunn eller hann,
Har den et "tomt" uttrykk i øynene så er det en hann, men har den et "mistenktsomt" uttrykk, så er det en hunn!!

he, he Kai du glemte å legge til at det kreves minst 30 års erfaring for å se dette.

Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap