Spriter opp med litt Discus farger V

Vedlagt vises den ekte San Merah. Svært få som rekker opp til denne. Enjoy!

Utrolig fine-vil ha, vil ha-sikle, sikle

Flotte er de, men ikke på min favorittliste(fy nå var jeg kresen)

Disse er rimelig spenstig.

[External Image]
Geir Kristiansen
Flotte er de, men ikke på min favorittliste(fy nå var jeg kresen) Disse er rimelig spenstig. [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/11020_060327215009.jpg[/IMG]

Bare å si ifra hvis du vil kvitte deg med disse for å få plass til nye
Tar de gjerne imot jeg, .....VIL HA.....
Hva er forskjellen på San Merah og Rose Red, er ikke de ganske like?
Bra Spm Gyrd. Det som skiller de er : Red Rose har en sort sjatering gjennom hele toppfinnen, gjennom halen og under buken.

En San Merah har ikke denne sorten randen. Kun ett fåtall i ett kull mangler denne sorte randen. Det er slik vi skiller de både som type og i pris.)
Jeg synes helt klart discusGeir sine var klart finest-men smaken er som baken delt
Takker Ken - blir en liten rabbat på den ved neste kjøp. Geir derimot får ett lite honnorar *kremt* hehe
Når man først er inn på forskjellen mellom varianter, så er det noe jeg har lurt på lenge, men ikke turt å spurt om. Hvem navngir de forskjellige variantene, og hva skal til for at en variant skal kunne få ett navn, er det da i henhold til antall generasjoner varianten har eksistert, stamtavle etc...

Hvis man f.eks krysser pidgeon blood og brilliant turqoise, vil den da ha et navn som allerede eksisterer, eller kjenner man bare etter hvor vinden blåser og navngir? Og er det sånn at 2 yngel i samme kull, kan få forskjellige navn? Jeg har visstnok ett søsken par av red turqoise, men den ene er tilnærmet lik snakeskin red...

Mulig dette burde vært i egen tråd, moderator?
Bra spm igjen. Du spør bedre en vise kan svare:?

Det er ingen tvil om at det foreligger ett hav av navn – mange typer er tom like hvor de har ulike navn. Eksempelvis fra Tyskland vis a vis Asia (oppdrettsfisk). Dette fenomenet har jeg også sett på VF fisk.
De som navngir er nok oppdretterne selv – eller fangstmenn(vf)

Grunnen til alle disse navn variabler er enkelt å forstå – ” ett eple er ikke en pære” med det mener jeg fargesjateringer/kvalitet. Dette er nok drivkraften (pris) samt at markedet kontinuerlig vil ha noe nytt. Eksempel : Ta en Golden(helgul) og kryss denne med en Leopard Snakeskin = Golden Leopard Snakeskin. Dette er en av dagens mest populære i ”show” øyemed i Asia.
For å ”låse” en farge eller stamme, kreves det generasjoner med linjeavl/backcrossing av opphavsfisk, for å klare dette. Gjøres ikke dette...blir det ”mix a la de luxê” eller utvanning av farge/mønster over tid. Pigeon Blood variantene er vel kanskje det mest kjente fenomenet på dette.

Håper med dette at jeg besvarte noen av dine spm – noen forble om mulig uløste.

Takk for svar, skjønner at det er litt av ett virrvarr
Om et par uker kjøper jeg sannsynligvis et vf avlspar med brun diskus fra en lokal diskusentusiast. Gleder meg til å holde diskus igjen

Har også lyst på S. tarzoo, men det er forferdelig dyrt å bestille en hel vf gruppe. Blå vf diskus av typen hvor hannene er blå og hunnene er røde har jeg også svært lyst på.
Håvard mulig jeg kan løse ditt behov. Akkurat sendt en epost om Geir K vedrørende tema (hør med han). Planlegges en stor import om 6 uker.^^
Takker for mail diskusgeir.

Blir ikke klok på de farge navnene jeg heller. Kjøpte et avlsparr under navnet "red topp", men noen sier det er red/turqise og noen sier brilliant/turqise-så det er litt synd det er sånn-men lite eg/vi kan gøre med det.
Ser finer ut disse også Geir. Kjøpte jo for en tid tilbake noen Red Rose av deg som vokser bra og har begynt å få fine farger
Er interessert i noen av de du har her også

Det er derfor jeg kjører ren VF-linje. Oppdrettsdiscus har de senere årene blitt et konglomerat av "fancy" navnebeskrivelser der man ikke har anelse om hva de er krysning av. Téfe Red Spotted Green altså en Symphysodon tarzoo er noe alle kan identifisere. Da har man lokasjon og man vet at genene er det ypperste man kan fremskaffe.
Godt å høre håvard: Ja de Red Rose kommer til å bli knallfine. Må ta opp flere... alt gikk ut. Ingen igjen til meg*snufs*. Vi får ta en kaffeprat en dag å planlegge de neste.
Da var Red Spotted Green gjengen på plass i storkaret. FY FLATE FOR EN FLOTT FISK !!!!

Alle sammen gikk rett inn i stimen med Heckel og kveldens servering ble mottatt med stor glupskhet.

Takk for flott fisk

PS: De gule jentene fikk var konge. Både Kristin og Kjersti har allerede bestemt at disse skal pryde 720 literen i stua.....
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap