Discus i 340L

Vi har fått et 340L akvarie og tenker å kjøpe Discus.

Lurer litt på hva vi kan gjøre for at discusene trives best.

- Vi har fått med oss at vi trenger ofte vannbytter, 10-20% hver/annen hver dag?
- Temp på 29-30grader
- God filtrering, men ikke alt for mye strøm.
- Rolige omgivelser.

Er det noe vi har glemt?

Hvilken innredning trives discus best i?

[EDIT]

Hvilke maller kan gå sammen med discus, har hørt at noen ikke egner seg da de suger seg fast i sia på discusen.
Husk å tenke på at fiskne er høye når du innreder, mtp gjemmesteder. Den trenger høye ting å gjemme seg bak, det er ikke så lett for en discus å gjemme seg under en rot feks. Sett røtter på høykant i hjørnene sammen med høye planter. Fungerer veldig bra hos meg.

Maller kan suge seg fast hvis de får smaken på kroppssikretet de skiller ut under lek, ellers er det vel skjelden vare. Søk på discuskar og se hvilke bunnfisk folk har sammen med discusen sin.
Karet har vært i drift i snart 3 uker. Det er plantet litt høye planter helt i bakgrunnen, også er det noen røtter som står på høykant.

Vi har sammen med 6 discus også bestilt 6 Corydoras Sterbai.
Espen Kristensen
Hvilke maller kan gå sammen med discus, har hørt at noen ikke egner seg da de suger seg fast i sia på discusen.

Har lest at kinesisk algespiser er fyfy.. Men det er ikke selvopplevd
En gruppe med Echinodorus Bleheri er passer godt til discus. Dette er en ikke spesielt lyskrevende plante da discus gjerne vil ha litt dempet belysning. (Har selv sterk belysning uten at fiskene misstrives med det). Flyteplanter kan også dempe belysningen.

Av maller har jeg vanlig ansictrus, Ett par typer corydoras, ottocinclus, siamesisk algespiser. m.m.
Se forøvrig min profil.

Store maller som plecoer og lign. ville jeg ha unngått. Hold deg til maller som blir under 15 cm. Store maller har også en tendens til å rote til plantene

Husk at discus er en stimfisk......

mvh Anders
Anders Gjeldnes
Husk at discus er en stimfisk...... mvh Anders

6 Discus er kanskje en litt liten stim, men leste at man ikke burde ha flere en 6 i ca 300L akvarie? I såfall om det viser seg at vi får Discusen til å trives vil vi nok få flere.

Sitter å forsker litt på automatisk vannbytte. Ikke for at vi er late, men for å få mer system på byttene. Kanskje ikke helt automatisk, men må hvertfall finne noe enklere en vannbøter, vi har hatt noen turer i de 2 karene vi hadde fra før.
6 stykker skal gå fint i karret om du er litt sparsom med innredningen. Kjøp de 6-8 cm eller voksne så holder det godt med 6 stykker.
Geir Kristiansen
6 stykker skal gå fint i karret om du er litt sparsom med innredningen. Kjøp de 6-8 cm eller voksne så holder det godt med 6 stykker.

Det er veldig lite i karet, bare noen planter helt bakerst langs glassruta. Det er masse plass foran. Er et par steiner, tenkte å få ei rot med litt størrelse på da jeg leste at de likte det. Vet ikke om det stemmer?

Discusene henter jeg med en gang de kommer til dyrebutikken uten at de toucher deres kar, er det noen spesielle forhåndsregler jeg bør ta før jeg slipper de oppi. Eller skal jeg bare gjøre helt standard slik som med alle fisk?
Lang og god aklimatisering til vannverdiene i karret ditt så lipper du at de får skikkelig flisete finner. Er det stor forskjell i pH verdien er lang aklimatisering en forutsetning for å slippe dette.
Takk for alle svar! Da har vi blitt litt klokere. Dersom alt går fint vil vi få fiskene på tirsdag i neste uke.
Da er vi blitt heldige eiere av 8 Discus. 2 Blue Diamond, 3 Red Turcos og 3 Blue Turcos. Vi tror den ene som skal være red turcos er noe annet da den ikke er noe særlig lik de andre.

Vi fikk først de to blue diamond, de var helt grå da vi hentet de på butikken, nå har de fått flotte farger.

Bytter 10% vann hver andre dag, har fine vannverdier. Dersom det viser seg og ikke være nok blir vi å bytte hver dag.

Skal legge ut bilder så snart jeg får tatt noen fine.
Espen Kristensen
Bytter 10% vann hver andre dag, har fine vannverdier. Dersom det viser seg og ikke være nok blir vi å bytte hver dag.

Tror nok du skal gå hardere ut med vannbyttene. Jeg ligger på 30% annenhver dag og det er i et 530.
Bytter selv minst 25% annenhver dag jeg, og det er et karr på 660 L-
har selv vanlig acistrus og L116 sammen diskusene og det fungerer utmerket.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Espen Kristensen] Bytter 10% vann hver andre dag, har fine vannverdier. Dersom det viser seg og ikke være nok blir vi å bytte hver dag.

Tror nok du skal gå hardere ut med vannbyttene. Jeg ligger på 30% annenhver dag og det er i et 530.

Bør jeg gå hardere ut selv om vannprøvene ser bra ut? Får øke til 30% jeg og da.

Fikk en liten stim med pansermaller i dag, herlig og se at de renser bunden etter at discusene er ferdig å grise. Da jeg har veldig fin grus så tar jeg litt av med slamsugeren også ved vannbytte.

Noen som vet om noen smarte løsninger ved vannbytte en den supre 10L bøtta?
Hvis foret blir liggende så lenge at corydorasen slipper til bør du redusere foringen og heller fore flere ganger slik at det kun er discusen som får dette. De små sjarmtrollene har ikke godt av den kraftige kosten diiscusen setter til livs.

Hageslange til nærmeste sluk er tingen. Fest på en gardenakobling til springen i den ene enden og en bøy til vaskemaskinslangen i den andre og du har en hevert som sparer deg for masse arbeid.

Måler du fosfat, nitrat osv?

Det er ikke bare pH, kH og nitritt som teller. Bytt vann og fisken takker deg med å holde seg frisk.
Geir Kristiansen
Hvis foret blir liggende så lenge at corydorasen slipper til bør du redusere foringen og heller fore flere ganger slik at det kun er discusen som får dette. De små sjarmtrollene har ikke godt av den kraftige kosten diiscusen setter til livs. Måler du fosfat, nitrat osv? Det er ikke bare pH, kH og nitritt som teller. Bytt vann og fisken takker deg med å holde seg frisk.

Har bare hatt discusen i 4 dager så jeg er ikke helt inne på hvor mye de spiser i gangen. Har 8 stk, vet ikke hvor mye man bør mate av gangen?

Måler NO3, NO2, GH, KH og PH.

Takk for tipset angående slangen!
Har tatt noen bilder, legger de ved. Er ikke så veldig flink med kamera enda så noen av de er litt uklar.

Ser finnene på noen er litt "sprikende", hva kan dette komme av?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Selstad
Reklame for plussmedlemskap