120 liter - 2 Nye discus ;)

Noen bilder av fisken jeg har kjøpt meg nå

Er det no mulighet for å se kjønnsforskjell på dem ?

Andre ting jeg bør ha i akvariet for at dem skal trives ?
Thomas Bråthen
Andre ting jeg bør ha i akvariet for at dem skal trives ?
Må nok svare så brutalt som:
Vesentlig større kar, og flere artsfrender.

2 diskus på 120L vann er mer eller mindre dømt til evig nederlag...
120 liter - 2 Nye discus ;)
Blir det for lite kar? Jeg har 375 liter også med L-144 og no skalare i .
120L er alt, alt, alt for lite. 375L er mer passende, dersom det er tilstrekkelig med plass, og tilstrekkelig med filtrering i karet.

Husk at diskus er fisk som krever eksemplarisk godt vann, og meget iherdig fôring i starten. Det er derfor slett ikke uvanlig med vannbytter hver eneste dag i lang tid, til en har fått feita opp fiskene skikkelig.

Antallet er også alt for lite, en kommer her til å hakke på den andre til det er mørkt og godnatt.
Har selv prøvd med 4, og det ble også for lite...
Frank Angell
Har selv prøvd med 4, og det ble også for lite...

... og du blir ikke den siste.

Stort nok kar + skikkelig filtrering + mye vannbytte = suksess

120 liter er for lekspar i kun kort periode slik at de får frem en batch.
Grattis Thomas. De er jo røde i øynene å står å smiler å logrer. Bra!

Så så så Frank & Geir.... så strenge dere med han som har startet opp her:

Til Thomas: Bare prøv du - om du ønsker å fylle opp med noen flere får å få en liten stim er det mulig. Skal du vokse de ut i full str blir dette akvariet for kort på sikt. Pr idag - kan det hende det duger. Neste gang kan du planlegge evt større akvarie og større fisk.

enjoy
DiscusGeir
Så så så Frank & Geir.... så strenge dere med han som har startet opp her::)

Var ikke så streng jeg

Hehehe nei du var ikke det Geir, beklager.

Sjekk denne Porschen innen VF Discus:

http://www.youtube.com/results?search_query=solid+nhamunda+red+discus&search=Search

Vi snakker KANON kvalitet (ligger forøvrig under kjøp salg).
DiscusGeir
Så så så Frank & Geir.... så strenge dere med han som har startet opp her::)
Tja, mulig
Men kan ikke si at jeg ønsker verken fisk eller eier såpass mye problemer som en fort står ovenfor, med ett slikt oppsett

Jeg verken er, eller blir, noen verdensmester på Diskus, men såpass at dette høres mer skranglete ut enn den forrige bilen min, det har jeg fått med meg ;p
Rimelig enig med Frank og Geir jeg-for det første altfor liten plass, og alt for få inndivider.
Skal man tro de fortvilte innleggene som dukker opp her fra tid til annen, så er det visst ikke bare-bare å utvide stimen senere heller. Det blir som oftest gitt bank på omgang og full baluba i hierarkiet av det...spesielt hvis det er størrelsesforskjeller kan det gå hardt ut over de minstes mattilgang.

Men understreker at dette bare er inntrykk jeg har fått etter å ha lest diverse innlegg fra diskuseiere her på AF opp gjennom tidene.
DiscusGeir
Grattis Thomas. De er jo røde i øynene å står å smiler å logrer. Bra! Så så så Frank & Geir.... så strenge dere med han som har startet opp her::) Til Thomas: Bare prøv du - om du ønsker å fylle opp med noen flere får å få en liten stim er det mulig. Skal du vokse de ut i full str blir dette akvariet for kort på sikt. Pr idag - kan det hende det duger. Neste gang kan du planlegge evt større akvarie og større fisk. enjoy

Jeg kommer til å ta dem over i 375 literen

Satser på discus og L-144 i karet . Går det greit med skalarer i karet også?
Bra Thomas:

Discus og Scalare er ett vakkert skue. Derimot kan store skalarer oppimot Discus bli en utfordring i matveien. Skalaren er mye hissigere, resultatet kan bli at Discusen kommer litt i skyggen, eller sturer litt.

Mange gjør det med stort hell - sålenge skalaren er mindre en Discusen bør det gå bra. Selv foretrekker jeg kun Discus , maller, cory mflere. sammen med de.

Jeg har 3 store scalarrer sammen 11 diskuser og det fungerer utmerket-men hadde jeg hatt flere scalarer sammen diskusene, så hadde det nok blitt problemer i matveien.
Scalarene er rimelig tjukke;
Som nybegynner tenkte jeg å hive meg på tråden.

Vi begynte med 8 discus, en tok kveld. Denne var litt pjusken etter reisen samme dag som vi fikk den. Prøvde å ta den over i eget kar uten lykke.

Til å starte med byttet vi vann annenhver dag, etter tips fra flere her endte vi på hver dag. Før det hadde vi desverre et par dager da vi ikke var så flinke, man merket det på fisken. Den fikk dårligere farger og flere sto og sturte.

Fikk laget til en kanon ordning på en slamsuger så nå slamsuger vi og bytter vann hver dag og det med glede da det er lettvint.

Fisken har begynt å få tilbake fargene og den er mer aktiv. MORRO.

Dama falt for en scalare på butikken og kom hjem med den, selv er jeg ikke noe gira på å blande discus og scalare men det får gå for denne gang.

Har et 340L kar i dag, men planen er et mye større så snart vi får kommet oss på plass i nytt hus med eget akvarierom.

Vil bare si at jeg er glad jeg tok rådene med hyppige vannbytter. Sitter å ser etter et til filter også.
kjempe fint at du/dere lærte dette med vannbytter før det var forsent.
Ferskvannets konge fortjener topp kvalitet på vannet, og da blir de straks mere aktive, finere i fargen og man slipper ofte sykdommer.
jeg og byttet vann hverdag det første året jeg drev med diskuser(gjør det av og til nå også), men bytter ihvertfall minimum 25% annenhver dag-men ihvertfall 2 dager på rad i hver uke så bytter jeg 25%.

Ble litt komplisert dette-tirs, tors og lørdag bytter jeg 25%+ 25% søndag og mandag, så det blir nesten hver dag(har 2 fridager da, i uken).
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap