Egglegging for første gang.

I kveld, ca en time etter det daglige vannbytte på 25% ser jeg at et par av discusene er i full gang med egglegging.
Har hatt mistanke om at det har vært noe på gang i det siste, men tenkte vel mest at det bare var litt småkrangling om toppen av tronen.
Det jeg lurer på er om det er noen mulighet for at det blir noe av eggene siden de som holder på har helt forskjellig farge, og hva jeg evt bør foreta meg videre.
Nydelige fisker du har!

At fiskene har ulike farger betyr ikke annet enn at avkommet vil kunne få noe sær utfarging. Om foreldrene evner å holde både andre fisk, og hverandre borte fra "matfatet", er det gode muligheter for at eggene klekker.

Det skal sies at det er ganske uvanlig slik jeg har oppfattet det, at de første rundene med egg-legging fører til annet enn at noen eter seg litt vel mett
Da var det med fargene som jeg kunne tenke meg.

...og i dag var alle eggene borte. Regner med det er paret selv som har tatt de siden de har vært veldig territorielle i nærheten av eggene. De holder fortsatt sammen, og holder de andre fiskene borte fra roten. Tolker dette sånn at de kommer til å prøve igjen. Tar jeg feil?

Ved egglegging, er det best å la de ta seg av eggene selv, eller kan det være lurt å ta roten over i et annet kar der de vil være helt alene?
Jeg antar at dette paret nå har funnet ut at dette stedet er deres revir, og stakkars den fjotten som kommer innenfor landsgrensa. Da er det på hue å ræva ut i samme farta :p
Hos meg lekte diskusene konstant den første tiden, det gikk ufatterlig kort tid mellom hver egglegging (til mr. ansictrus store fornøyelse :p). Det var ikke uvanlig å finne nye egg ett par dager etter at de forrige forsvant.
Denne takten gikk gradvis nedover, det er alt for stressende både å produsere eggene, og ikke minst være på konstant vakt ovenfor disse.

Det skal være mulig å flytte eggene til ett eget kar for oppvekst, men det er vel ikke alt for mange som praktiserer dette.
Tror det hele skyldes at de små diskusene tross alt beiter på slimlaget til foreldrene en periode, og det blir da uhyre mye jobb å sørge for at de små har næringstilgang 24\7 i en god periode.

Det beste er vel å ha paret i ett lekskar, der en ikke har noen som vil spise opp egg\ yngel, og der renholdet er så enkelt som mulig
Har prøvd å flytte rot med egg èn gang. De ble spist opp av foreldrene samme kveld. Om det fungerer? Kanskje - kanskje ikke! Det skal nevnes at dette leksparet var av det erfarne slaget. Har de først begynt å legge egg så blir det fort en vane..... De første rundene med egglegging bruker det å bli lite yngel av. Eget lekskar er tingen. La de holde på, de skjønner det til slutt.
Satser på at de finner ut av det til slutt da.

I går ettermiddag la de egg på samme roten igjen.
Stemmer det at det tar ca tre døgn før de klekkes hvis de er befruktet? ...mener å ha lest det et sted.
Det er litt temperaturavhengi. Jeg opplevde selv at eggene klekket i løpet av alt fra 60-100 timer.
Wiglers i dag!
Ca 2,5 døgn etter sjette egglegging var det i dag 60+ wiglers på roten når jeg kom hjem fra jobb.
Nå er vaktholdet i den delen av karet ytterligere inntensivert, og det går hardt for seg når noen befinner seg der de ikke burde.
Teller nå ca 30 stk.
Gratulerer - håper du får de frem
Hvordan går det med yngelen Ole-Martin? Har du flere bilder?
Gratulerer så masse med yngel. Det er alltid kjekt med yngel=)
Hvordan går det med de?? Lever fremdeles eller??
Nå har paret forsøkt å formere seg flere ganger enn jeg har tall på.

Etter ommøbelering i karet fant de det for godt å prøve seg på en ny rot.
I natt har yngelen sluppet taket fra roten, og de svimser nå rundt omkring i nærheten av foreldrene.

Dette er det lengste jeg til nå har greid å komme i forsøk på oppdrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap