Kan discus gå sammen med fiskene mine?
Postet 03.01.08 kl 16:27
Endret: 03.01.08 kl 16:38
Postet 03.01.08 kl 16:29
Postet 03.01.08 kl 16:30
Endret: 03.01.08 kl 16:35
Skal du kjøpe store eller små?
Mange velger å kjøpe små diskus på 5-6 cm størrelse, for det er billig og man får dem gjerne til hundrelappen pr stk om man kjøper privat. Men så skal det fòres...!! Fòres til den store gullmedaljen, mange ganger pr dag. Og med et slikt fòringsregime, blir det mye avfall. Og siden diskus må ha det plettfritt både med hensyn til vannkvalitet (NULL nitritt og NULL nitrat) og filtrering (har du godt nok filter parat?), så må det slamsuges og skiftes vann i ett kjør også. Mye fòring fører gjerne til alger også...
En annen ting er temperaturen. De fleste av de andre fiskene du har, misliker å måtte bo i vann som holder omtrent 30°C. Sommerfuglciklidene liker det kanskje, men ikke de andre.
Ved oppfòring av diskus ser jeg ofte at folk foretrekker å ha dem i et nakent akvarium, der man lett kan slamsuge bunnen i karet daglig. Noen setter inn en terrakotta (ren, brent leire) krukker med grus, der det er satt en plante eller to. Bare sånn for at det skal se litt ålreit ut og ikke så nakent (diskusen bruker vel plantens blad å søke litt dekning bak også tenker jeg).
Så å putte diskus til oppfòring i et selskapskar kan bli en stor utfordring, tror jeg... du ville lette arbeidet for deg selv i de neste månedene enormt, dersom du hadde dem i et eget, nakent oppforingskar istedet.
Skal du derimot kjøpe ferdig utvokste diskus, blir prisen det mangedoble. Og spør du meg, tror jeg to DIGRE diskus-tallerkener på over 20 cm i en 240 liter ville blitt snaut...! Du kan jo ta et par middagstallerkner og holde ned i vannet for og sjekke og se hvor stor plass diskusen vil ta...
Mange velger å kjøpe små diskus på 5-6 cm størrelse, for det er billig og man får dem gjerne til hundrelappen pr stk om man kjøper privat. Men så skal det fòres...!! Fòres til den store gullmedaljen, mange ganger pr dag. Og med et slikt fòringsregime, blir det mye avfall. Og siden diskus må ha det plettfritt både med hensyn til vannkvalitet (NULL nitritt og NULL nitrat) og filtrering (har du godt nok filter parat?), så må det slamsuges og skiftes vann i ett kjør også. Mye fòring fører gjerne til alger også...
En annen ting er temperaturen. De fleste av de andre fiskene du har, misliker å måtte bo i vann som holder omtrent 30°C. Sommerfuglciklidene liker det kanskje, men ikke de andre.
Ved oppfòring av diskus ser jeg ofte at folk foretrekker å ha dem i et nakent akvarium, der man lett kan slamsuge bunnen i karet daglig. Noen setter inn en terrakotta (ren, brent leire) krukker med grus, der det er satt en plante eller to. Bare sånn for at det skal se litt ålreit ut og ikke så nakent (diskusen bruker vel plantens blad å søke litt dekning bak også tenker jeg).
Så å putte diskus til oppfòring i et selskapskar kan bli en stor utfordring, tror jeg... du ville lette arbeidet for deg selv i de neste månedene enormt, dersom du hadde dem i et eget, nakent oppforingskar istedet.
Skal du derimot kjøpe ferdig utvokste diskus, blir prisen det mangedoble. Og spør du meg, tror jeg to DIGRE diskus-tallerkener på over 20 cm i en 240 liter ville blitt snaut...! Du kan jo ta et par middagstallerkner og holde ned i vannet for og sjekke og se hvor stor plass diskusen vil ta...
Postet 03.01.08 kl 16:41
Endret: 03.01.08 kl 16:45
Postet 03.01.08 kl 16:47
Der må nok ekspertene trå til. Det tør jeg ikke svare på.
Men før eksperten Geir eller andre trår til
Litt logisk tenkning; diskus i den størrelsen du skisserer, er jo ikke utvokste. De er fremdeles i vekst og har potensiale til å nå dobbelt størrelse av det og har derfor masse vekst foran seg. De burde jo derfor få ganske mye mat, skulle jeg tro, men kanskje ikke like mange ganger pr dag som de aller minste...
PS!
Her finner du diskus til salgs i Oslo, hos Kristian på Klemetsrud.
Men før eksperten Geir eller andre trår til
Litt logisk tenkning; diskus i den størrelsen du skisserer, er jo ikke utvokste. De er fremdeles i vekst og har potensiale til å nå dobbelt størrelse av det og har derfor masse vekst foran seg. De burde jo derfor få ganske mye mat, skulle jeg tro, men kanskje ikke like mange ganger pr dag som de aller minste...
PS!
Her finner du diskus til salgs i Oslo, hos Kristian på Klemetsrud.
Postet 03.01.08 kl 16:53
Endret: 03.01.08 kl 16:55
Hehe takker Mona, jeg sitter egentlig bare å lurer...så det blir nok ikke noen av discus ennå regner jeg med. Må handle større kar hehe....blir dyrere og dyrere denne hobbyen siden jeg starta med 60l for mange år siden.
Får finne noen andre litt større fisker til dverg ciklidene mine da. Noen som har tips? og de må være fra sør-amerika og gå sammen med fiskene mine
Får finne noen andre litt større fisker til dverg ciklidene mine da. Noen som har tips? og de må være fra sør-amerika og gå sammen med fiskene mine
Postet 03.01.08 kl 16:58
Postet 03.01.08 kl 17:24
Tom Kristiansenblir dyrere og dyrere denne hobbyen siden jeg starta med 60l for mange år siden.
Akkurat DEN erfaringen er det mange her som har gjort ;-D Undertegnede inkludert.
Jeg kan også tilføye til det Mona har sagt at discus er temmelig trege i matfatet, og blir lett konkurrert ut av raskere fisker. Skal du fôre opp små discuser, vil du måtte regne med at evt. samboere kommer til å bli dønn feite. Discusfôr er kraftkost, og det må fôres flere ganger om dagen. Du skulle ha sett SAE-ene jeg hadde sammen med discusene mine tidligere. Feitere fisker skal du lete lenge etter! Nå, lang tid etter at de ble flyttet til et nytt akvarium, er en av SAE-ene fortsatt fryktelig feit, og jeg tror aldri den kommer til å få normal SAE-form.
Postet 03.01.08 kl 17:45
mona oDer må nok ekspertene trå til. Det tør jeg ikke svare på. Men før eksperten Geir eller andre trår til;-) Litt logisk tenkning; diskus i den størrelsen du skisserer, er jo [I]ikke[/I] utvokste. De er fremdeles i vekst og har potensiale til å nå dobbelt størrelse av det og har derfor masse vekst foran seg. De burde jo derfor få [I]ganske[/I] mye mat, skulle jeg tro, men kanskje ikke like mange ganger pr dag som de aller minste... PS! Her finner du [URLBLOCK1], hos Kristian på Klemetsrud.
Discus i denne størrelsen fórer man gjerne tre ganger om dagen med oksehjerte og det sier seg selv at dette rimer dårlig med et tungt beplantet kar.
Skal man gå for discus så gjør man det helhjertet. Det er ikke noe man gjør halvveis.
Postet 03.01.08 kl 17:45
Skriver under på denne. Har selv gjort den enorme blemma å prøve med diskus i for trange kår\ for få fisk.Geir KristiansenSkal man gå for discus så gjør man det helhjertet. Det er ikke noe man gjør halvveis.
Skulle jo bare ha de i karet en kort stund, da jeg skulle ha større kar.
Vel, det ble verken større kar, eller langvarig diskushold her i gården.
Lærte på den måten en helst ikke ønsker å lære, men det er jo lærdom det også
Postet 05.01.08 kl 20:21