Overta discus

Hei jeg skal overta 2 discuser av en kompis pga de har blitt mobbeoffere i hans kar. De er ganske tynne og skrale så jeg tenkte jeg skulle fore de opp litt, hva er best og fore de opp med?? Jeg har masse røde mygglarver i fryseren, kan jeg bruke det, eller er det best med discus for???

Takker alle for svar og råd=)

Røde mygglarver og oksehjerte er det jeg gir mest av til mine.

En liten digresjon;
hvis kompisen din fremdeles har diskus vil de bare finne en ny å plukke på. Det vil "alltid" være en hakkekylling i en diskusflokk.
Hjelper ikke å fjerne den nederste på rangstigen, en annen må dessverre ta den plassen da.
Men hvis det er andre fisker som har mobbet disse er jo saken en annen
okey, men da får jeg fore dem opp på røde mygglarver.. Hvor mange ganger til dagen skal jeg fore dem??

Det er andre fisker som mobber de og det er bare de 2 han har, han fikk de med på kjøpet når han kjøpte et akvarie.

Det er mer proteiner i oksehjerte, anbefaler deg å kjøpe det også.

Gi de mat 3- 4 ganger om dagen feks, pass på at de spiser det opp. Bytt vann ofte siden mye fòring fører til mer forurensing som fører til mer nitritt som fører til døde fisker

Hva er de samme med?
Hvis du feks har endel bunnfisker vil disse hjelpe til med renholdet. Jeg har feks ca 30 coryer som er mine beste støvsugere
Å bare fôre med røde mygglarver, blir for ensidig kost. Først og fremst ville jeg hørt med han som nå har dem, hva de er vante med å spise. Discus kan være litt vanskelig å venne til å spise uvant mat. Mine har, etter at de forelsket seg i sin hjemmelagde mat, ikke vært spesielt glade i mygglarver (tro det eller ei!). Enkelte merker røde mygglarver vil de ikke en gang røre, mens Fina Fisken til nød kan gå an. Men det tok en viss tilvenningstid for å få dem til å ta det fôret jeg nå gir dem. Jeg måtte sulte dem i flere dager, og kun gi dem fôret mitt som alternativ, og ikke noe annet. Ellers er det discusfôr å få kjøpt i de fleste dyrebutikker. Det er delte meninger som hva som er best for discus, hjemmelagd oksehjertefôr eller kjøpefôr. Selv går jeg for min hjemmelagde rekemiks, og det har vært en suksess.
Okey, tusen takk for svar til begge 2=) Jeg skal høre med han hva de har fått hos han og fyke til dyrebutikken og kjøpe oksehjerte og discus for=)

De er sammen med 8 coryer og 2 ancistrus så det blir jo masse mat på coryene også framover, de elsker røde mygglarver..

Tenkte jeg skulle skifte litt vann hver dag eller annen hver dag??

Hvor mye vann bør jeg skifte og hvor ofte??? Hva anbefaler dere??
Da har jeg fått de, de var ikke i særlig fin form nei.. Veldig tynne og ikke fine i det hele tatt
Håper jeg klarer og få de i bedre form for jeg synes veldig synd på de..

Han hadde gitt de både røde mygglarver og oksehjerte så det er det jeg kommer til og fore med framover ca 3-4 ganger om dagen.. kommer også til og kjøpe discus for og fore med dette senere..

Jeg har hatt de nå i ca 3timer og 25min og prøvde nettopp og gi de mat men de var ikke inntresert i det hele tatt=( Blir litt frustrert siden de ikke vil spise, men tenker også at det kan vel være pga at de ikke er helt husvarme enda??

Coryene ble hvertfall veldig glade for mygglarvene, og ancistrus paret kom også frem for å se hva som foregikk..

Men tilbake til discusene, er det vanlig at de ikke vil spise etter de har kommet til en ny plass??? Hvor lang tid tar det før de begynner og spise igjen?? Noen gode råd om hva jeg bør gjøre for å få de til og føle seg hjemme og trygge nok til og spise???

Takker alle for råd og svar=)

Det er normalt at de ikke spiser med det samme i et nytt kar. De starter nok opp i løpet av et par dager.

Sørg for mye vannbytte (30% annenhver dag) og ha en temp på 29 grader samt litt dempet belysning.
Ser ikke ut som om de kommer til og klare seg=( Isåfall må de begynne og spise fortest mulig.. Det står ille til med de og de blir bare svakere og svakere for hver time som går.. Ikke noe morsomt dette her nei
Går det ann og tvangsfore fisker??? hehe, dumt spørsmål kanskje, men jeg vil jo ikke at de skal dø heller da..

Hvordan er vannverdiene, oksygeninnhold og temperatur?
Tempraturen ligger på 28grader.. Ph ligger på 6.5-7, er det for høyt eller for lavt?? Oksygeninnholdet vet jeg ikke, men jeg kan ha oppi en luftpumpe til dem?? Det har de ikke oppi nå..

Mine går i 28-30 grader, og når tempen øker blir det mindre oksygen.
Jeg har luftestein som står på om natten.

Diskus liker mye oksygen, så ja- jeg ville satt det inn hvis du har det.
okey men da setter jeg inn luftslangen til de.. Får håpe det hjelper=)
Da tok desverre den ene discusen kvelden
Den andre har endelig begynt å spise så den ser mye piggere ut nå.. Så får håpe den klarer seg hvertfall=)
Har selv 29-30 grader i diskus karret mitt. Og jeg bruker ingen luftestein. Man trenger ikke det vis det er normal god bevegelse i overflatevannet.
Jeg bruker heller ikke noen ekstra lufttilførsel. Hvis man sørger for at utstrømmen fra filteret er i vannflata, skal dette være tilstrekkelig. Jeg holder også 29-30 grader i karet.
Okey, den pumpen jeg har er ikke utblåset helt oppe på pumpen men litt lenger nede på pumpen derfor er det ikke så god strømning i vannflaten.. Hvis noen forsto det.. hehe.. derfor har jeg luftpumpe også oppi=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap