Hållning av symphysodon diskus!

Hej!
Jag vill här berätta om mina erfarenheter i och hålla diskus,först vill jag presentera mig själv.Jag har hållit och odlat diskus i många år och har en egen odlingsanläggning hemma på flera akvarier.jag heter Ann-Mari Lahti och kommer även och hålla Heckeldiskus, har även hållit flera uppmärksammade föredrag i olka akvarieföreningar runt om i Sverige, nåväl nu till hållnig av diskus!

Du har säker sett dessa ståtliga diskusfiskar när du gått in i en akvariebutik.Vill du nu hålla diskusfiskar i ett sällskapaakvarium vad bör du då tänka på?Ja först akvariet storlek det bör vara på minst 300-400 lit då diskus behöver utrymme för och röra sig,sen bör du ha ett ytterfilter, samt rötter och även en del växter det är i och för sig mycket tycke och smak som avögr vad du vill ha i,i diskus naturliga boitop finns inte växter på det viset utan diskus går i trögflytande vatten mineralfattigt med en massa mangroverötter i.Nåväl vad du behöver är en lugn plats i lägenheten där du kan ställa akvariet,samt rötter som du inreder med,Ställ gärna rötterna mot både höger och vänster bakruta så att fiskarna har ett lugnt ställe och gömma sig bakom,du kan lägga ner några amazonsvärdplantor samt vallisneria i akvariet,ställ gärna växterna i krukor gärna en i mitten och en på höger sida samt en på vänster sida,diskus behöver plats både till och simma men även till och kunna gömma sig.En dämpad belysning är bra då diskus inte ska ha stark belysning.Till diskus kan man ha scalarer,tetror,Nyckelhålsciklider gärna lugna fiskar då diskus själv är en lugn ciklid,ja som jag sa låt fantasin få flöda när du inreder akvariet,ett Eheim ytterfilter är bra så du får en bra bioligisk filtrering,du kan även ha en "Back to Natúre" bakgrund har du inte det går det bra med en bakgrund av plastpapper du sätter på utsidan av akvariet,du bör också tänka på att en fullvuxen diskus kräver 50 lit vatten,värme 27-28 pH något under 7,vill du veta mera om diskus hör av dig på min mail,jag har här i korthet beskrivit hållning av diskus men hör gärna av dig om du vill veta mer,Lycka till med din diskushållning, mail:annmariciklid@yahoo.se

Hei og velkommen til oss på AF

Grader?
hei! hvor mange grader skal en diskus ha på vannet? kan gullfisker og diskuser bo i samme akvarium? svar meg plizzz
Plussmedlem
Hei
Du kan søke på forskjellige fisker i søkefeltet til venstre eller i fiskebasen.

Et søk på diskus gir to treff. Det ene er dette.
Der står det 26 - 30 °C.
Du kan også lese om diskus på nettsiden til Kai Hansen.

Nei, gullfisk og diskus er ingen god kombinasjon.
Anbefaler ikke at du kjøper diskus hvis du ikke har erfaring med akvariehold.
Det finnes mange andre fisker som er fine og enklere å holde.
Spør gjerne her før du kjøper noe. Start en egen tråd.
Kom da med informasjon om hva slags akvarium du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap