Corydoras melini sammen med discus?

Kan corydoras Melini trives i et discus-kar med temperatur på 28-30 grader? Hadde egentlig tenkt å ha Corydoras Sterbai, men så kom jeg over Meliniene, og fikk lyst på dem isteden.

Er det noen som har noen erfaringer med dem?
De trives dessverre best i temperaturer som ligger rundt 24-25°C. Det er ikke noe særlig å la Corydoras melini leve i så varmt vann som 30°C året rundt. De vil kanskje overleve en stund, de fleste av dem, men på lang sikt korter man nok inn livslengden deres med unødig mange år.

Du nevner allerede C. sterbai, som er kjent for å ikke bare overleve over tid i så varmt vann, men faktisk også trives utmerket med det.

Et annet alternativ for diskus-vann, en veldig populær Corydoras-art, sies å være Corydoras duplicareus. Det er kanskje i meste laget med hele 30°C, men greier du å ligge på rundt 28-29°C så hjelper det iallefall litt. Det varierer også veldig hva de ulike nettsidene oppgir som dennes trivselstemperatur. Men ser man på områdene i naturen den kommer fra, er det et distrikt der småelver o.l. ofte kommer opp i 29-30°C i sommerhalvåret. Men det er altså ikke så varmt året rundt, så fisken får en liten "pause" i vinterhalvåret og kan hente seg inn.

Jeg vet ikke riktig hvor jeg har det fra at disse passer i varmere vann, så la meg gjøre litt research først.

REDIGERT:
Nå fant jeg det. På Corydorasworld står det at C. adolfoi og C. duplicareus kommer fra øvre del av Rio Negro området, ved ekvator, der vannet ofte kommer oppimot 30°C. Så da burde diskusvann være trygt og ikke ubehagelig å leve i for C. duplicareus
Takk for svaret, Mona!

Nå har jeg vært ute og handlet, og det ble seks søte C. Sterbai på meg! Nusselige små skapninger, som foreløpig ser ut til å trives i karet. Men en av dem er uten barter, det så jeg først når jeg kom hjem. Håper de gror ut igjen, skal i hvert fall ta så godt vare på dem jeg kan.

Og når coryene har funnet seg til rette i karet noen uker, skal jeg endelig kjøpe meg noen discuser! Har en discus fra før (som for tiden svømmer rundt i et annet kar), og den gleder seg til å få selskap!
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap