Discus i 240l

går det an og ha 2 discus i 240 liter.
går det bra og ha 1 utvendig filter som pomper 650 l i timen
hvor lenge kan discusene hvære alene.
jeg har jo tenkt til og ha 2 discus sammen noen andre fisk i mitt snart 240 l akvarium men er det så vansklig som det høres ut som må jeg ha 325l som en annen sa her det står i fiske basen at de trenger minimum 180l men jeg har 240l hvor mange discus kan jeg ha i det karet.
hvor lenge må karet gro inn før jeg kan ta discusene oppi
vill ha alle svar om discus trenger ikke og svare på spørsmålene mine men det hadde vert bra .
Diskus er en stimfisk som bør være seks stk eller flere, så jeg vil ikke anbefale å kun ha to stk.

Jeg vet ikke helt hva du mener med om det går bra å ha et utvendig filter som pumper 650 l/t? Hvis du mener om det blir godt nok, så må man nesten vite filtervolumet/hvilket filter det er da det er dette som er av betydning.

Jeg vil også anbefale deg å søke på diskus i forumet, da får du opp mange tråder som garantert svarer på en god del av det du lurer på.

EDIT: Jeg må bare legge til at jeg aldri har hatt, og heller aldri kommer til å ha diskus. Jeg bare skriver på generelt grunnlag ut fra det jeg har lest av andres erfaringer o.l.
går det bra og ha 5 eller 6 discus i 240 litern
har selv spurt det samme spørsmålet og fikk til svar at 5 var ok
takk takk er så glad du svarte vet du at vi er på samme alder
ja egentlig. spurte spørsmålet da jeg fikk høre at jeg har plass hjemme til mange akvarier og ville satse på diskus.
hula,kula og timmy
går det bra og ha 5 eller 6 discus i 240 litern

guttn
har selv spurt det samme spørsmålet og fikk til svar at 5 var ok

Judosola
Diskus er en stimfisk som bør være seks stk eller flere, så jeg vil ikke anbefale å kun ha to stk. Jeg vil også anbefale deg å søke på diskus i forumet, da får du opp mange tråder som garantert svarer på en god del av det du lurer på. :)

Les denne tråden.

Her skrev jeg bl.a. ; Når det da gjelder discus er det klart at det er mulig å holde dem i meget små kar. Men hvorfor det da? Hva er hensikten med dette?

Det er klart at hvis du gjør alt det du skal gjøre for å holde vannkvaliteten opp kan du plassere mange discus i et lite kar. Stenker gjør det, oppdrettere gjør det osv, men her sies det ikke noe om hvilke muligheter disse har til å skifte vann og holde vannkvaliteten oppe. Skal vi overføre dette til den vanlige norske akvarist som kanskje har et underdimensjonert utvendig filter selv til vanlige selskapsfisk?

De vanligste spørsmålene jeg får fra "ukyndige" discuseiere er; hvorfor spiser ikke mine discus?
Når jeg da spør etter hvilke vannverdier de har i sitt kar ser de fleste ut som et spørsmålstegn. Men noen svare at temperaturen er bra, 25 grader! Snakker jeg da om NO3, NO2, nitogensyklus, pH, osv ser de ut som jeg snakker gresk eller noe annet... Slik en som lurte på hvorfor hans discus ikke spiste og fortalte at han ikke hadde varmekolbe i akvariet sitt. Når jeg sa at "Du må heve temperaturen til 28 -30 grader."; "Nei det kan jeg ikke gjøre fordi da dør gullfiskene mine."

Så mitt standard svar til alle som tenker på å skaffe seg discus er at det beste er et artskar på minimum 300 -400 liter, les masse før du skaffer deg discus, sett opp minimum to utvendige filtrere på størrelse med eheim 2028, og skift vann annenhver dag. Så kjøper du minimum 6 ungfisk, helst flere, eller 2- 4 eller flere voksne fisk. Glem planter i oppvekst kar til discus.

Hvorfor ikke planter i karet??? det er jo med på å produsere O2, og plantene tar til seg overskuddsnæring i vannet! selv om hyppig vannbytte er et must!
Plussmedlem
andragge
[QUOTE=Nils Vollstad]Glem planter i oppvekst kar til discus.

Hvorfor ikke planter i karet??? det er jo med på å produsere O2, og plantene tar til seg overskuddsnæring i vannet! selv om hyppig vannbytte er et must!

Fordi planter gjør fjerning av matrester tungvint. Og i et oppvekstkar blir det garantert mye som blir liggende på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap