L- 049, slem med diskus?
F**n og atter f**n.
Kan det være min vakre, herlig og gamle Leif (L- 049) som har drept en diskus?
Har ingen beviser, bortsett fra at han var den eneste jeg så nafse på diskusen mens den var døende.
Oppdaget katastrofen da lyset kom på i morrest, en diskus fløt rundt med tydelige hvite felter på kroppen.
Leif var den eneste av mallene som var på den.
Hadde ikke noe annet valg enn å korte ned pinslene til diskusen
Ellers i karet av maller er det 2 ancistrus (den ene er ikke mer enn 3-4 cm) og 4 L318.
Postet 21.08.08 kl 10:22
Postet 21.08.08 kl 11:21
Postet 21.08.08 kl 17:13
Postet 21.08.08 kl 17:45
Postet 21.08.08 kl 17:59
Postet 21.08.08 kl 18:45
Postet 21.08.08 kl 19:04
Nils VollstadJeg har sett en flokk med discus som ble meget redusert av av en liten gruppe med L008. Her hadde alle discusene hvite felt på sidene etter tenner fra mallene. Tror nok at discusene ikke hadde overlevd hvis disse mallene ikke var blitt tatt ut av karret.
De er nå satt i straffekoloni og et mokk fra dem så blir det rett på flakfor. De står ikke høyt i kurs for tiden ;-(
Disse hadde gått i lag med discusen siden 2004 og ikke rørt en discus. Plutselig får de det for seg at discussekretet er snadder og da er det gjort. Nils og Bengt fikk fjernet tre av fire. Den siste fikk jeg tatt rett etter jeg kom hjem fra ferie. Selv den ene klarte å skamfere discusen så ettertraktelig at det var rent nifst.
Postet 21.08.08 kl 21:17
Postet 21.08.08 kl 22:21
At enkelte sugemaller får smaken på discussekret, er ikke et helt ukjent fenomen. Jeg har heldigvis ikke opplevd det selv (ennå), men jeg har lest om flere som har opplevd dette problemet. Hvilke arter sugemaller det var snakk om, husker jeg ikke, men jeg vil tro at det kan skje ganske mange arter, at de får smaken på discussnadder.
Postet 21.08.08 kl 22:39
Man bør holde seg til de små Hypancistrusene eller andre som ikke blir så store.
Det jeg mistenker tror som skjedde hos meg var at jeg fikk noen kull med maller både på L008 samt ancistrus sp. Disse medførte at det ble knapt med mat og dermed var det gjort.
Skal bygge om karret slik at det blir mer oversiktelig enn det er i dag. Helt umulig å få tak på yngel i karret slik det er nå.
Postet 21.08.08 kl 22:49
Jeg tror egentlig det er ganske tilfeldig hvilken malle som plutselig finner ut at discus smaker godt. Regelen er vel at man bør holde seg unna de største. Selv hadde jeg noen små nusselige zebra otoer som plaget livet av mine discus. Det var på hue og r*va ut med de Så så lenge man har maller med discus er vel faren til stede.
Når det er sagt kan den like gjerne ha død en "naturlig" død, og at mallen har funnet den død. Vet ikke hvor ille det så ut, men de tåler gjerne litt juling disse discusene før de tar kveld.
Når det er sagt kan den like gjerne ha død en "naturlig" død, og at mallen har funnet den død. Vet ikke hvor ille det så ut, men de tåler gjerne litt juling disse discusene før de tar kveld.
Postet 21.08.08 kl 23:39
Endret: 21.08.08 kl 23:41