Går øreål sammen med discus..?
Postet 13.09.08 kl 14:26
Postet 13.09.08 kl 14:31
Postet 13.09.08 kl 14:50
Slik jeg har erfart dem, er dem ikke kresne på territorie overhode. Dem holder seg mest for seg selv, og saumfarer bunnen etter mat som andre har etterlatt. Har aldri sett dem i klammeri med noen andre av fiskene i akvariet på jobb (som Siclider, Scalarer, mm) Eneste gangen jeg har sett dem i klammeri med andre, var når dem ville inspisere eggene til scalarene (men det er aldri populært)
Jeg ville derimot vurdert å holde dem unna mindre fisk (1-3cm) da dem garantert vil bli mat.
Jeg ville derimot vurdert å holde dem unna mindre fisk (1-3cm) da dem garantert vil bli mat.
Postet 12.02.09 kl 18:05
nå vet jeg ikke hvordan et lekpar vil oppføre seg, men jeg hadde en øreål sammen med sebraciklider, inkludert yngelen deres, og det var vel eneste fisken sebraciklidene kunne gå sammen med. (gikk bra)
Øreålen (min ihvertfall) hadde en tendens til å gå i dvale tror jeg, jeg hadde en hul dekorasjonssak som den kunne ligge i i flere måneder før den dukket opp igjen. Kanskje var det noe i vannverdiene mine som trigga den til å gå i dvalemodus :P -den lille hula hans/hennes var også som regel full av møkk etter den som ikke slapp ut da den var rimelig tett, så jeg antar de er noelunde hardføre også.
Øreålen (min ihvertfall) hadde en tendens til å gå i dvale tror jeg, jeg hadde en hul dekorasjonssak som den kunne ligge i i flere måneder før den dukket opp igjen. Kanskje var det noe i vannverdiene mine som trigga den til å gå i dvalemodus :P -den lille hula hans/hennes var også som regel full av møkk etter den som ikke slapp ut da den var rimelig tett, så jeg antar de er noelunde hardføre også.
Postet 12.02.09 kl 18:13
Les mer om dem ved å google Erpetoichthys calabaricus.
Disse kan bli temmelig store, men det er ikke så vanlig i akvarium desverre. Svært ofte fordi de ikke får rette forhold og nok riktig fór antagelig vis.
De er i slekt med bikirer og er temmelig sultne.
At du har et "lekspar" er jo litt pussig da intet oppdrett på disse er kjent. Men et par kan du ha. Det er synelige forskjeller.
Disse kan bli temmelig store, men det er ikke så vanlig i akvarium desverre. Svært ofte fordi de ikke får rette forhold og nok riktig fór antagelig vis.
De er i slekt med bikirer og er temmelig sultne.
At du har et "lekspar" er jo litt pussig da intet oppdrett på disse er kjent. Men et par kan du ha. Det er synelige forskjeller.
Postet 12.02.09 kl 18:58
Postet 13.02.09 kl 08:49
Postet 13.02.09 kl 10:50
Postet 13.02.09 kl 11:05
hm det visste jeg ikke, er rimelig sikker på at akvarieboka jeg har liggende et sted sa noe lavere enn det. Vel min ble bare halvparten av det, om den blir 90cm så blir den sikkert litt feitere også, jeg synes ikke fisk på den størrelsen hører hjemme i akvarium. Må være unormalt store akvarium isåfall da. Men som sagt, denne fisken er veldig inaktiv.
edit: fra fiskebasen: "Blir normalt ikke større enn 40cm i akvariet." Les alt.
edit: fra fiskebasen: "Blir normalt ikke større enn 40cm i akvariet." Les alt.
Postet 13.02.09 kl 11:22
Endret: 13.02.09 kl 11:24
Postet 13.02.09 kl 12:08
Endret: 13.02.09 kl 12:09
Postet 13.02.09 kl 12:10
men som sagt, blir fisken så stor så synes jeg egentlig ikke den hører hjemme i akvarium, desverre er den veldig pen.
Hint right back at you: Hadde gullfisker i en dam på 1000-2000 liter, de ble ikke noe særlig større enn 30-40cm der. Så om du ikke har et spesialbygd akvarium på over 1000 liter så tror jeg det blir vanskelig å se en øreål på en meter.
Hint right back at you: Hadde gullfisker i en dam på 1000-2000 liter, de ble ikke noe særlig større enn 30-40cm der. Så om du ikke har et spesialbygd akvarium på over 1000 liter så tror jeg det blir vanskelig å se en øreål på en meter.
Postet 13.02.09 kl 12:24
Postet 13.02.09 kl 12:42
Hildrum76går de sammen med discus eller skal jeg putte de i et kar sammen med scalarene..?
Det er ikke noe problem for øreål å ga sammen med discus, Spesielt hvis du har en noe for lav tempratur, for høy pH og kH til discusene.
Men jeg ville nok definitivt ikke anbefale en en øreål i et diskuskar. Store nattaktive fisk sammen med discus er ikke spesielt lurt, og da spesielt hvis disse i tillegg er noe aggressive.
Postet 13.02.09 kl 12:54
jeg ville ha en stor en jeg kunne ri på ja.
(Poenget var at ikke engang den dammen var stor nok for de egentlig, selv om det mer enn oppfyller minimumkrava)
Og om øreålens maks størrelse er 90cm, så skal du ha et akvarium større enn hva du finner i butikker vil jeg tro, og ikke minimumen som står oppført i databasen. Vi vet det vel egentlig begge to men synes tilsynelatende det er moro å diskutere det
Edit: takk for at du trykte inn et litt mer saklig innlegg Nils hehe :P
(Poenget var at ikke engang den dammen var stor nok for de egentlig, selv om det mer enn oppfyller minimumkrava)
Og om øreålens maks størrelse er 90cm, så skal du ha et akvarium større enn hva du finner i butikker vil jeg tro, og ikke minimumen som står oppført i databasen. Vi vet det vel egentlig begge to men synes tilsynelatende det er moro å diskutere det
Edit: takk for at du trykte inn et litt mer saklig innlegg Nils hehe :P
Postet 13.02.09 kl 12:59
Endret: 13.02.09 kl 13:00