Vf puster fort.

Har en diskus som har begynt å puste kanonfort, gjellene går som bare fy og munnen på den er vidåpen. Vann er 28 grader og har normale verdier i en 300l. De andre diskusene og tetraene puster normalt. Den har holdt på sånn en uke nå, har prøvd med luftpumpe og bytte av vann oftere uten bedring. Noen som har peiling?
Dette ville jeg anta var gjellemark/parasitter. Har du medisinert den for dette i karanteneperioden? Det bør man nok absolutt gjøre med diskus, og med viltfanget fisk er det spesielt viktig.
De har hatt gjellemark før som de er behandlet for. Har hatt de i halvannet år nå men har aldri hatt dette symptomet før. Symptomer som hodevridning og at de puster med en gjelle har jeg hatt. Får prøve en kur...
Når kan jeg regne med at den puster normalt igjen etter påbegynt kur?

Er nok ikke så enkelt at det bare er å starte en kur. Gjellemark er noe skikkelig svineri som ikke er så enkelt å bli kvitt.

Jeg har gitt opp å medisinere dette i et beplantet kar. Benytter BB-kar slik at jeg kan slamsuge det skikkelig på de dagene man skal etterfylle medisin. Skal du benytte Praziquantel så må du sørge for at det blir holdt et nivå på 5 mg/liter og at kuren vedvarer i 15 dager på dette nivået.

Med PraziPro dobbler du kuren som står på flasken og kjører den tre ganger i femdagerintervall. Der du bytter 50% vann på dag 5 og 10 med skikkelig slamsuging og vask av bunnen. Jeg benytter engangs skuresvamp slik at jeg er sikker på å drepe alt som er festet til glaqssene.

Jeg sørger også for ekstra lufting av vannet under medisineringen. Forer lite og kun med for discusen tar kjapt. Hos meg er det mygglarver som fungerer. Discusen mister gjerne litt matlyst under kuren.
Er tydelig vanskelig å bli kvitt permanent i et beplantet kar som jeg har ja. Har hatt det et par ganger tidligere, er vel 3-4mnd siden sist jeg behandlet karet for gjellemark. Og det har nå tydeligvis blusset opp igjen. Jeg bruker Praziquantel 5 mg/l, bytter 20% vann hver annen dag og tilsetter medisin. Pleier å kjøre kuren i to uker. Slamsuger og lufter vannet.

Tidligere har fiskene blitt tydelig friskere etter to-tre dager med kur, men er ingen bedring foreløpig på denne pustemaskinen.
Nå puster den endelig normalt, så da funker heldigvis kuren. Gjør det noe å forlenge kuren til f.eks 20 dager for å være sikker på at jeg blir kvitt sykdommen?
Jeg tror helt sikkert Geir Kristiansen allerede har lagt til noen sikkerhetsdager i kur-skjemaet på 15 dager som han beskriver.
mona o
Jeg tror helt sikkert Geir Kristiansen allerede har lagt til noen sikkerhetsdager i kur-skjemaet på 15 dager som han beskriver.

Jepp, dette er helt i tråd med hva den samlede ekspertise har kommet frem med. Husk på å slamsuge skikkelig. Her må alt bort slik at man ikke risikerer at noe ligger igjen.
Er diskusene dine fortsatt friske? Lurer jo på om du ble kvitt parasitt"faen"skapet engang for alle.
Har selv drevet med diskuser noen år, og dette er den parasitten jeg frykter mest i karret, og inntil vidre så har jeg aldri hatt hjelleparasitter i karret(bank i bordet).
Men har seff praziquantel og prazipro liggende, i tilfelle.

Så lurer veldig på om dette preparatet funket bra hos deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap