Diskus og yndlingsfor?
Den ene diskusen min sultestreiker, nå går det på tampene. jeg forer med granulat, røde mygglarver og har prøvd med svarte mygglarver og oksehjerte. jeg har også prøvd å gi selvlaget sjømiks med reker, akkar og blåskjell. den spiser nok til å overleve, men ikke til å være frisk og vokse. ser ut som et skjelett med hud på.
jeg har også prøvd å ha den i en annen tank en måned, men den spiste ikke mye der heller. den var tidligere hakkekyllingen i flokken, men nå er det ikke noen som bryr seg med den, snarere tvert i mot, det ser ut til at den ene lar den spise av seg (lager ikke diskus noe på huden til yngel?) en av diskusene pleier å være i nærheten av den og lar seg villig hakke på av den sultne stakkaren. det virker som det er det som holder den i live.
jeg pleier nærmest å helle maten rett foran den, og jeg har også prøvd å håndmate. ingenting virker. jeg har begynt å vurdere avlivning, men synes det er litt trist, jeg har også vurdert å isolere den, men hvis den blir holdt i gang av den andre er jo det dumt. det er ingen som plager den der den er. i helga lå den innimellom noen steiner og det var bare så vidt jeg kunne se gjellene beveget seg, men den som "passer" på den drev og dyttet på den hele tiden, og dagen etter (når jeg var sikker på den ville være død) svømte den igjen. jeg sitter mye foran akvariet og leser pensum, og jeg ser det jeg nevnte over med hakkingen på den andre ganske ofte. det er ikke jaging. virker som en form for altruisme. visste ikke at de var i besittelse av det.
uansett: noen som vet noe de ikke kan motstå eller er det på tide å ta livet av den? den som var jevnstor når jeg kjøpte de er nå tre - fire cm større.
jeg har også prøvd å ha den i en annen tank en måned, men den spiste ikke mye der heller. den var tidligere hakkekyllingen i flokken, men nå er det ikke noen som bryr seg med den, snarere tvert i mot, det ser ut til at den ene lar den spise av seg (lager ikke diskus noe på huden til yngel?) en av diskusene pleier å være i nærheten av den og lar seg villig hakke på av den sultne stakkaren. det virker som det er det som holder den i live.
jeg pleier nærmest å helle maten rett foran den, og jeg har også prøvd å håndmate. ingenting virker. jeg har begynt å vurdere avlivning, men synes det er litt trist, jeg har også vurdert å isolere den, men hvis den blir holdt i gang av den andre er jo det dumt. det er ingen som plager den der den er. i helga lå den innimellom noen steiner og det var bare så vidt jeg kunne se gjellene beveget seg, men den som "passer" på den drev og dyttet på den hele tiden, og dagen etter (når jeg var sikker på den ville være død) svømte den igjen. jeg sitter mye foran akvariet og leser pensum, og jeg ser det jeg nevnte over med hakkingen på den andre ganske ofte. det er ikke jaging. virker som en form for altruisme. visste ikke at de var i besittelse av det.
uansett: noen som vet noe de ikke kan motstå eller er det på tide å ta livet av den? den som var jevnstor når jeg kjøpte de er nå tre - fire cm større.
Postet 08.10.08 kl 13:53
Postet 08.10.08 kl 14:38
Jeg har det samme problemet, 4 discus som spiser seg store og sterke, og den siste, mobbeofferet. Den er også veldig radmager, og jeg har faktisk tatt den opp for å avlive den, men gitt den en ny sjanse. Den er jo mobbeofferet og blir jagd fra "matfatet" hele tiden, og jeg er litt redd for at hvis den forsvinner så vil en annen discus lide samme skjebne. Mobbeofferet er 11 cm og de andre er 14-15 cm, de var også like store når de kom i karet mitt. De er ikke ferdig utvokst, og blir foret 4 ganger daglig og daglige vannbytter, 15-20%. Det eneste mobbeofferet spiser er litt alger den gnager på, og litt kompostmark som jeg må kutte i bittesmå biter. De 2 siste dagene har jeg forøvrig sett at den har greid å snappe et par mygglarver som har kommet drivende forbi hjørnet den er forvist til, men det er på langt nær nok. Det hjelper heller ikke å putte for i hjørnet til mobbeofferet, de andre discusene jager den vekk hvis det er for mye mat der.Det er antageligvis bare et spørsmål om tid før jeg ikke orker å se den lide mer, men hadde håpet at de andre hadde vokst seg større først, slik at det neste mobbeofferet ikke lider samme skjebne. Jeg bytter på å fore med to typer oksehjerte, frosne mygglarver, kompostmark, maggot, (ja, de fluelarvene vi pilker med om vinteren) og de er i en tilvenningsprosess til discusgranulat. Forøvrig får jo ancistrusene malletabletter og tetraene litt flakfor innimellom som også discusene spiser. Du får ha lykke til.
Jon
Jon
Postet 11.10.08 kl 10:12
Endret: 11.10.08 kl 10:13
Hadde selv samme problemet for noen år siden og jeg prøvde så og si alt.
Men ingen ting hjalp.
Til slutt så var den et svømmende skjelett og da valgte jeg og avlive den.
Noen ganger så opplever man dette på diskuser, at de rett og slett sulter seg til døde.
Ofte så har disse fiskene flaggelater.
Men til slutt så må du som eier gripe inn og avlive fisken, tviller på om den har det særlig godt, så avlivning er kanskje det beste.
Men ingen ting hjalp.
Til slutt så var den et svømmende skjelett og da valgte jeg og avlive den.
Noen ganger så opplever man dette på diskuser, at de rett og slett sulter seg til døde.
Ofte så har disse fiskene flaggelater.
Men til slutt så må du som eier gripe inn og avlive fisken, tviller på om den har det særlig godt, så avlivning er kanskje det beste.
Postet 11.10.08 kl 10:49
Postet 12.10.08 kl 21:18