Tid kan diskusene flyte til bake til 160 literen min ?
Inaktiv bruker
på lørdag som hvar måte jeg tøme 160 litteren min.for jeg hade en mistanke på at det lakkvannd i bunden.så jeg måte tøme akvariumet helt for vannd.og jeg trenger svar fort for diskusene mine går i et 60 litter nå.ja jeg vet det er for litte men jeg har ikke noe aent valg nå lenger.må akvariume stå et halt år før di kan oppi 160 literen min ?
Postet 13.10.08 kl 08:32
Skjønner ikke helt hva du mener, men har du silikonert 160 l på nytt så kan karret tas i bruk så fort silikonen er herdet.
Dvs en til 2 dager.
Så vis du silikonerte karret på lørdag, ja da kan du fint fylle det idag og ta det i bruk.
Hvordan går det med diskusene dine?
Er de friske fra "hull i hode"sykdommen?
Dvs en til 2 dager.
Så vis du silikonerte karret på lørdag, ja da kan du fint fylle det idag og ta det i bruk.
Hvordan går det med diskusene dine?
Er de friske fra "hull i hode"sykdommen?
Postet 13.10.08 kl 08:36
Postet 13.10.08 kl 08:39
Hva mener du David?
Du har tømt 160 literen for vann, men hva har du gjort etter det? Har du forsøkt å finne og reparere noen vannlekkasje?
Du har tømt 160 literen for vann, men hva har du gjort etter det? Har du forsøkt å finne og reparere noen vannlekkasje?
david gpå lørdag som hvar måte jeg tøme 160 litteren min.for jeg hade en mistanke på at det lakkvannd i bunden.så jeg måte tøme akvariumet helt for vannd.og jeg trenger svar fort for diskusene mine går i et 60 litter nå.ja jeg vet det er for litte men jeg har ikke noe aent valg nå lenger.må akvariume stå et halt år før di kan oppi 160 literen min ?
Postet 13.10.08 kl 12:01
Inaktiv bruker
for en letelse akvariumet hade ingen små hul eller spreker i bunden.
så det var heldivis ikke noe vannlekasje.
ps.men det som var rart det var veld at vanet foset fra et huld på bret akvariumes sto på.
så det var heldivis ikke noe vannlekasje.
ps.men det som var rart det var veld at vanet foset fra et huld på bret akvariumes sto på.
Postet 13.10.08 kl 20:29
Hei David.
Et akvarium kan lekke selv om du ikke ser sprekker eller hull i glasset. Det kan lekke i skjøtene der det er silikon. Så hvis vannet faktisk sprutet ut, så er det en lekkasje et sted - og den fikser seg ikke selv.
Nå når karet er tomt bør du sette det på badet og fylle litt vann i det. Se etter lekkasje. Ser du ingenting, fyll på mer. Er lekkasjen i bunn, burde du se det med en gang bunnen er dekket av vann. Er lekkasjen lengre opp, kan du finne ut i hvilken høyde ved å bare fylle litt mellom hver gang du sjekker.
Husk også at vannet kan renne langs med akvariet, og dryppe ned et helt annet sted enn det lekker.
Et akvarium kan lekke selv om du ikke ser sprekker eller hull i glasset. Det kan lekke i skjøtene der det er silikon. Så hvis vannet faktisk sprutet ut, så er det en lekkasje et sted - og den fikser seg ikke selv.
Nå når karet er tomt bør du sette det på badet og fylle litt vann i det. Se etter lekkasje. Ser du ingenting, fyll på mer. Er lekkasjen i bunn, burde du se det med en gang bunnen er dekket av vann. Er lekkasjen lengre opp, kan du finne ut i hvilken høyde ved å bare fylle litt mellom hver gang du sjekker.
Husk også at vannet kan renne langs med akvariet, og dryppe ned et helt annet sted enn det lekker.
Postet 13.10.08 kl 20:32
Inaktiv bruker
det vat sikert for at jeg fylte for mye vann i akvariumet eller noe for jeg merket at så fort jeg hade tømt noen bøter med vann fra akvariumet så slutet det å pøse vann fra det hulet i boret =
Postet 13.10.08 kl 20:39
Postet 13.10.08 kl 21:45
Postet 13.10.08 kl 21:48
Inaktiv bruker
det heres lit rat for jeg fant ingen spreker i toppen av akvariumet og jeg tok å så nøye å =
Postet 13.10.08 kl 21:49
david gdet heres lit rat for jeg fant ingen spreker i toppen av akvariumet og jeg tok å så nøye å =:-D
Jamen David, vi snakker ikke om sprekker i glasset. Vi snakker om SILIKONEN, den kan ha løsnet eller har gått opp litt i limingen noen sted. Ikke sånn at det er synlig, eller mulig å se, men nok til at vann renner ut...
Du kan IKKE bare se på akvariet og avgjøre om det er tett eller ikke. Det kan ingen. Det er umulig å se en lekkasje som er forårsaket av dårlig heft i silikonlimingen.
Postet 13.10.08 kl 21:58
Inaktiv bruker
jeg har testet med vann og inngen lekasje til nå mona
Postet 14.10.08 kl 08:04
Postet 14.10.08 kl 09:49
Du må følge nøye med slik at du ikke får 160 liter vann på gulvet.
Når det gjelder tidspunkt for når du kan sette fiskene tilbake i karret avhenger dette på hvordan du behandlet filteret når du tømte karret. Hvis dette gikk i en bøtte med vann hnår det hele pågikk skal filteret være i orden. Hvis ikke så tar det 35 dager før du kan sette inn fisk. Eller kan du sette inn de når temperatur er 29 grader.
Dette med filteret er viktig. Hvis dette ikke stod i drift, mens du tømte karret blir det som å starte et nytt kar.
Det er ikke dumt å få hjelp av foreldrene dine så følg rådet til Mona.
Når det gjelder tidspunkt for når du kan sette fiskene tilbake i karret avhenger dette på hvordan du behandlet filteret når du tømte karret. Hvis dette gikk i en bøtte med vann hnår det hele pågikk skal filteret være i orden. Hvis ikke så tar det 35 dager før du kan sette inn fisk. Eller kan du sette inn de når temperatur er 29 grader.
Dette med filteret er viktig. Hvis dette ikke stod i drift, mens du tømte karret blir det som å starte et nytt kar.
Det er ikke dumt å få hjelp av foreldrene dine så følg rådet til Mona.
Postet 14.10.08 kl 10:30
Endret: 14.10.08 kl 10:32
Inaktiv bruker
jep foreldre er greit å ha i såne nødstilfeler sjer =
ps.nå har det sjed en trist nyhet til minstemand av diskusene har død snufs =;-C
ps.nå har det sjed en trist nyhet til minstemand av diskusene har død snufs =;-C
Postet 15.10.08 kl 09:43