Hjelp, til innredning av en 540 liter discus kar..?
Postet 30.10.08 kl 10:46
Jeg hadde en gang en hjemmeside med mange gode tips til slike som deg, men du vet når man bytter internettleverandør...
Det beste for discus er et helt rent kar uten grus eller planter eller noen ting bortsett fra discus. Også kalt BBT (bare bottom tank). Dette er lett og holde rent og man har full kontroll på vannet.
Men det er jo veldig kjedelig da. Og du står egentlig fritt til å ha hva som helst i karet så lenge deu har kontroll på vannverdiene og velger planter og fisker som tåler litt høy temperatur og lar discusen være i fred.
Noen store sverdplanter passer bra. Ellers er det en fin artikkel om discus i plantekar i artikkelsamlingen her på AF.
Søk gjerne litt på medlemsakvariene for å få se hva andre har i discuskar.
For eksempel karet mitt. som jeg er litt stolt av.
Det beste for discus er et helt rent kar uten grus eller planter eller noen ting bortsett fra discus. Også kalt BBT (bare bottom tank). Dette er lett og holde rent og man har full kontroll på vannet.
Men det er jo veldig kjedelig da. Og du står egentlig fritt til å ha hva som helst i karet så lenge deu har kontroll på vannverdiene og velger planter og fisker som tåler litt høy temperatur og lar discusen være i fred.
Noen store sverdplanter passer bra. Ellers er det en fin artikkel om discus i plantekar i artikkelsamlingen her på AF.
Søk gjerne litt på medlemsakvariene for å få se hva andre har i discuskar.
For eksempel karet mitt. som jeg er litt stolt av.
Postet 30.10.08 kl 14:06
Postet 30.10.08 kl 14:34
Sorry at jeg bryter inn!
Geir du må få opp den side igjen, den var (er) gull verd.
Og som Geir siger, er det veldig kjedeligt med et BB. Men kanskje du starter med dette og senere går over til å fylle lidt sten, grus og planter i?
Det går fint å ha discus i plantekar, men er meget viktigt ikke å fore for mye!
Mvh. Roland Dreinø
Geir du må få opp den side igjen, den var (er) gull verd.
Og som Geir siger, er det veldig kjedeligt med et BB. Men kanskje du starter med dette og senere går over til å fylle lidt sten, grus og planter i?
Det går fint å ha discus i plantekar, men er meget viktigt ikke å fore for mye!
Mvh. Roland Dreinø
Postet 01.11.08 kl 20:55
Roland DreinøSorry at jeg bryter inn! Geir du må få opp den side igjen, den var (er) gull verd. Og som Geir siger, er det veldig kjedeligt med et BB. Men kanskje du starter med dette og senere går over til å fylle lidt sten, grus og planter i? Det går fint å ha discus i plantekar, men er meget viktigt ikke å fore for mye! Mvh. Roland Dreinø
Ja det er jo planen å få opp hjemmesiden igjen, men jeg er litt ute av trening med denne hjemmesidesnekringa og siden trenger å fornyes. Vi får se hva jeg får tid til.
Postet 01.11.08 kl 22:40
Postet 02.11.08 kl 09:33
Postet 02.11.08 kl 09:53
Roland DreinøJa, det må du få til, gleder meg. Mvh. Roland
Da har jeg fått lagt hjemmesiden over på en ny URL som dere kan finne [URL=http://home.lyse.net/akvageir/ ]her[/URL]:
Men det er mange døde linker på siden min og noe av stoffet må tas med en klype salt. Jeg har for eksempel endret en del på vedlikeholdsrutiner.
Postet 02.11.08 kl 11:13
Endret: 02.11.08 kl 11:16
Takk...
Herligt, et sånt beplantet discusakvarie ville jeg gjerne hatt.
Og, veldig informativ side.
Mvh. Roland Dreinø
Og, veldig informativ side.
Mvh. Roland Dreinø
Postet 02.11.08 kl 20:50