Tåler discus kalk??

Jeg har et 240 liters kar med 4 discus og 12 eplesnegler, men sneglene må ha kalk for skallet dems begynner å bli matt! Tåler discusen litt kalk i vannet??
I fiskebasen står det 0-14 GH.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2331

Etter det jeg har lest, er det ihvertfall ikke noe problem å øke denne til 4, men det spørs vel om dette er nok til eplesneglene.

Har ett kar selv hvor jeg har brukt GH salt for å øke GH til ca 4,5, og sneglene ser fortsatt ut til ikke å flasse på skallet enda.

MEN, jeg har ikke putti i noen discus i karet enda, så erfaringene er ikke mange enda!

Eplesnegler og discus er ikke noen god miks. Bløtt og surt vann kontra behovet for kalk til sneglene blir bare pes i lengden. Hyppige vannbytter hjelper dårlig på behovet for å holde gH og kH oppe til sneglene.

Jeg har hatt eplesnegler i discus-karet mitt i flere år og syns på en måte at eplesneglene er uunværlige rengjøringsarbeidere.

Men etterhvert som sneglene blir store får de problemer med skallet. Det blir stygt å se på, men det virker ikke som sneglene lider noe nød av den grunn. Når de blir større enn 3-4 cm kaster jeg dem. Sørger bare for at noen av dem blir store nok til å legge egg slik at det kommer bebbisser. For øyeblikket har jeg en hærskare med småsnegler.

Jeg har lest at enkelte lar sneglene dra på ferie til et kar med mer optimale kalkverdier for å resiturer seg litt før de settes tilbake i discuskaret. Det kan være en brukbar løsning men jeg har aldri prøvd dette.
Det går jo an å velge snegler som tåler surt og bløtt vann istedenfor eplesnegler. Tigersnegler og sebrasnegler har ingen problemer i slikt vann og spiser også alger og rester i karene
Tante Astrid
Det går jo an å velge snegler som tåler surt og bløtt vann istedenfor eplesnegler. Tigersnegler og sebrasnegler har ingen problemer i slikt vann og spiser også alger og rester i karene ;)

Ja det er jo en mulighet å ha andre snegler, men det har seg sånn at jeg alt har snegler og da vil jeg ikke kvitte meg med dem!
Geir Rolfsnes
Jeg har hatt eplesnegler i discus-karet mitt i flere år og syns på en måte at eplesneglene er uunværlige rengjøringsarbeidere. Men etterhvert som sneglene blir store får de problemer med skallet. Det blir stygt å se på, men det virker ikke som sneglene lider noe nød av den grunn. Når de blir større enn 3-4 cm kaster jeg dem. Sørger bare for at noen av dem blir store nok til å legge egg slik at det kommer bebbisser. For øyeblikket har jeg en hærskare med småsnegler. Jeg har lest at enkelte lar sneglene dra på ferie til et kar med mer optimale kalkverdier for å resiturer seg litt før de settes tilbake i discuskaret. Det kan være en brukbar løsning men jeg har aldri prøvd dette.

hvor store må dem være før dem formerer seg a?
jeg har et juwel rio 240 og der er det jo bra med luftrom mellom vannoverflaten og lokket!
Sneglene må være godt voksne før de legger egg. Mine pleier være 3-4 cm når de legger egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap