Plass?
Postet 08.11.08 kl 01:02
Postet 08.11.08 kl 22:07
Postet 08.11.08 kl 22:09
Noen sier at man skal regne 50 liter vann per voksen discus, da skal det gå fint med 6 discus i 343 literen. Er det ungfisk, kan du ha flere, men vær nøye med vannkvaliteten.
Corydoras sterbai er en fisk som fint kan gå sammen med discus, fordi den liker den samme høye temperaturen som discus krever. Mange bruker kardinaltetra som stimfisk sammen med discus. Av algespisere er vanlig ansictrus fin, gjerne den gule varianten. Større maller bør man unngå, da disse kan spise på discusens slimlag.
Corydoras sterbai er en fisk som fint kan gå sammen med discus, fordi den liker den samme høye temperaturen som discus krever. Mange bruker kardinaltetra som stimfisk sammen med discus. Av algespisere er vanlig ansictrus fin, gjerne den gule varianten. Større maller bør man unngå, da disse kan spise på discusens slimlag.
Postet 08.11.08 kl 22:31
Postet 09.11.08 kl 00:07
SailfishKunne tenkt meg et litt innredd kar. Dvs. ikke BB, men heller ikke et planteakvarium, noe i midten. Enkelt å vedlikeholde, men også pent å se på :) Passer Corydoras Adolfoi i steden for Sterbai? Syns de er ENDA penere, men fin Sterbai også (L)
Adolfoi er et ypperlig valg til et diskuskarr.
Etter min mening den peneste corydorasen også.
Skal selv ha en stim av disse etterhvert i karret mitt.
Har 9 stk full voksene diskuser i et 660 l karr, + 3 scalarer, en del maller, 40 kardinaltetra(kommer 60 stk til) og dette karret er fullt.
Når diskusen er liten/ung fisk så kan de godt gå litt tettere i karret.
Så viss man regner 50 l vann pr voksen fisk(slik noen over meg har nevt), så kan du ha 5 stk i 250 l og 7 stk i 350 l, men da er det seff snakk om BB karr.
Men kjøper du ung fisk, slik mange gjør(pga få har rå til å kjøpe mange full voksene diskuser, det koster skjorta), så kan du fint "bare"regne 25-30 l vann pr. fisk, ihvertfall fram til de passerer 13-14 cm, da kan du selge de minste og beholde de største selv(da får du en fin stim med store fisk).
Og begynn aldri med færre enn 5-6 stk diskuser.
Postet 13.11.08 kl 10:58