Hvitprikk medisiner

Noen som har erfaring med denne medisinen:

Jeg har par diskus som så ut til å ha fått hvitprikk. Nå har jeg medisinert med denne for 4 dager siden og ting er ikke særlig bedre, men ikke værre heller. Kuren skal gi resultat innen 5 dager står det på flaska.

Er det lurere å prøve med eSHa exit?
Esha Exit er mest skånsomt for bakteriekulturen din. Hvis du skal prøve en ny medisin så husk at du må sørge for at alle rester av den gamle medisinen er ute av karet først. Dette kan du gjøre ved å filtrere over aktivt kull, eller ved å bytte størstedelen av vannet.

Du kan gjerne doble dosen på Esha Exit dersom du har fått en gjenstridig hvitprikk. Jeg slet med hvitprikk i fjor og det måtte flere runder til før jeg endelig ble kvitt det.

Har du vurdert temperaturkuren? Står en del om den hvis du går under sykdom i artikler her. Diskus tåler jo ganske høy varme, så kanskje det er løsningen? Har aldri hatt diskus så jeg tør ikke anbefale noe. Håper andre som kjenner denne arten kan gi deg råd.
Min erfaring med discus er at dette er en fisk som trenger meget god vannkvalitet og at forbygging er mye bedre enn behandling. Og når du har fått discus som er innkjørt og velfungerende setter du ikke ny fisk i karret før de har gjennomgått en lang karantenetid slik at du er helt sikker på at de er friske. Karantene karret kan gjerne være et BB kar slik at du kan holde det helt reint og med topp vannkvalitet.

Det er ikke noe problem å kjøre discus på 32 grader varmt vann. Men, her må du være sikker på at dette er hvitprikk og ikke noe annet!
Siden discus ikke er en nybegynnerfisk flytter jeg tråden til discustråden.
Har selv behandlet hvitprikk på diskus ved varmekuren.
Så kjør den, diskusene har knapt blitt litt "svett"på panna når tempen passerer 32 grader. Mine diskuser forandret faktisk ikke pustefrekvens engang(voksene inndivider), så varmekuren er ypperlig metode å bruke på diskusene.
Hadde høy temp i 7 dager jeg, detter er vel ca.2 år siden siden har jeg aldri hatt en slik parrasitt jævel i karret.

Brukte først esha exit jeg, noe som ikke fungerte, så på 5 dagen så kjørte jeg opp tempen uten å "ta"meg tid til vannbytte.
Fiskene ble friske.
Flere og flere akvarister melder om en "ny"type hvitprikk som er resistent mot medisinene og der er det kun varmekuren som holder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap