Fòr til discus

hvilket fòr er best å bruke til discus? i tillegg til oksehjerte?

[External Image]

[External Image]
For
jeg kan anbefale Tetra Diskus bits dette har jeg brukt lenge og alle mine fisker liker dette foret.ellers bruker jeg animix frossenfor istedet for oksehjerte fordi det inneholder litt grøntfor som diskus trenger å liker
Tetra diskusbits/granulat er faktisk det eneste tørrforet mine spiser, så de får det ihvertfall engang om dagen.
For at de skal få i seg bl.a vitaminer.
Men ellers så forer jeg kun med oksehjerte, ihvertfall 2 ganger om dagen.
Har kun voksene diskus jeg og forer kun 3 ganger om dagen, fiskene er store og "feite".
dyrebutikken eg jobber på fører ikkje tetra, men Tropical =)
derfor er det litt greitt å kjøpe her eg jobber, så eg får det billigere :p

så da går det på smak og behag altså
I tillegg til Tetra discusgranulat og frossent oksehjerte varierer jeg med rekemiks, det er litt grønnsaker i den også. Mygglarver har jeg kuttet ut.

Jon
Ken Myrseth
For at de skal få i seg bl.a vitaminer.

Hvordan er vitamin-innholdet i slike produkter? Vet at flere produsenter tilsetter dette i oksehjerte, rekemiks etc, men det er mange som mener at dette forsvinner over tid.

Ville du anbefale å bruke feks Esha Minaroll eller Optima i tillegg (Evt begge)?

Jeg prøver å variere mye, men basisen hos meg er oksehjerte fra Fina Fisken eller Dyrego (Fina Fisken har også en spesielt for røde diskus).
Granulater eller flakfor sliter jeg med å få fiskene mine, da jeg har andre fisk som vil ta dette før det når til bunnen (kardinaler, forskjellige cory, ancistrus og snegler)
hva er rekemiks?
er det sånn?

[External Image]

trodde det var fòr til reker eg * grønn*
Rekemiks er en blandig av reker + diverse. Selges som frossenfor, men dette kan man også lage selv.
Dagfinn Lunde
[QUOTE=Ken Myrseth] For at de skal få i seg bl.a vitaminer.

Hvordan er vitamin-innholdet i slike produkter? Vet at flere produsenter tilsetter dette i oksehjerte, rekemiks etc, men det er mange som mener at dette forsvinner over tid.

Ville du anbefale å bruke feks Esha Minaroll eller Optima i tillegg (Evt begge)?

Jeg prøver å variere mye, men basisen hos meg er oksehjerte fra Fina Fisken eller Dyrego (Fina Fisken har også en spesielt for røde diskus).
Granulater eller flakfor sliter jeg med å få fiskene mine, da jeg har andre fisk som vil ta dette før det når til bunnen (kardinaler, forskjellige cory, ancistrus og snegler)

De oksehjerte produktene jeg bruker er ikke tilsatt noen ting, derfor bruker jeg tetra diskusgranulat for at fiskene skal få i seg vitaminer.
Har drevet med diskuser i noen år og mine er friske og fine.
Men de vil ikke spise hverken Tropical eller SERA diskusbits, kun Tetra.

Men til TS, hvorfor spørre om hva som er best når du allerede har bestemt deg for å bruke tropical, mine hadde sultet ihjel, før de hadde spist Tropical.
Prøvde det foret over noen mnd, men ikke brukanes(min mening), så nå bruker jeg det til L maller.
spørte hvilken av de to eg la ut bilde av som var best

så klart, ser eg at de ikkje vil ha det, så må eg jo skifte
men er jo verdt eit forsøk, siden det er smak og behag!
Hvis man skal lage hjemmelaget rekemiks, skal man da først skrelle dem og så skylle rekene å så skjære dem opp i små biter og til slutt la dem kanskje ligge i litt vann i 2-4m? og så er dem klare.?
Oppskrift på blant annet rekemiks finner du for eksempel her.
Ingebjørg
spørte hvilken av de to eg la ut bilde av som var best ;) så klart, ser eg at de ikkje vil ha det, så må eg jo skifte men er jo verdt eit forsøk, siden det er smak og behag!

Nei du gjorde faktisk ikke det, du spurte om hva som var best å fore med siden av oksehjerte.
Står ikke et ord om at det hjelder de 2 ubrukelig som du har lagt ut bilde av.

Hvem sier det er smak og behag?? Har du sett mange diskuser rundt om i Norge?
Veldig mange er langt ifra slik en diskus bør se ut, men vi velger jo selv.
Det er smak og behag, om man er fornøyd med diskuser under 14-15 cm, ja da er det bare å fore med mat som jeg personlig mener er ubrukelig.
hva i alle dager gjør at de to eg la ut bilde av er så mye mer ubrukelige enn tetra sine??
Næringsinnholdet kan nok være den samme i de forskjellige granulatene, men jeg og mange andre discuseiere har erfart at discusen faktisk spiser rød granulat mye lettere enn brun/orange. Jeg begynte med brun granulat, men discusen ville ikke spise den. Etter tips så prøvde jeg Tetra sin granulat som er mye rødere og discusen spiste med en gang.

Jon
Ingebjørg
hva i alle dager gjør at de to eg la ut bilde av er så mye mer ubrukelige enn tetra sine??

Mange diskuser spiser ikke tropical, hvorfor vet jeg ikke, men både jeg og noen andre som driver med diskuser prøvde dette foret for en stund siden, og det med utrolig negativt resultat.
Fiskene ville ikke ha det, omtrent som SERA, men SERA maten spiste de ihvertfall 10% av, noe som også er elendig.
Tetra diskusbits spiser alle diskusene, kanskje det har noe med fargen og gjøre, Tetra er mye mer knal.l rød i fargen enn tropical og SERA.

Derfor mener jeg foret du hgar lagt ut bilde av er dårlig, samme næringsin nhold, men det hjelper lite når diskusene ikke spiser det.

Men bra til andre fisker det er det....
JBL sitt er også rødt, og mine dvergciklider elsker det discusgranulatet, det gjør også tetraene :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap