Discusene mine

vil ikkje ha mat
verken tørr fòr eller oksehjerte :S
Javel, men umulig å hjelpe når du ikke skriver noe om str på karret, vannverdier, temp, mange diskuser du har, hvilken andre fisker er i karret.

Og lenge har du hatt de, og hvor store er de?

Svar på dette du så får du nok noen tips.

Innlegget ditt miner om informasjon istendenfor spørsmål om hjelp, men det er hjelp du vil ha, eller?
det er 2 stk
180 liter
fikk de i går
ph 6,5
gh 3

o[External Image]

Ingebjørg
det er 2 stk 180 liter fikk de i går ph 6,5 gh 3 og de er litt mindre enn ei handflate

Dømt til å gå til helvete det, man begynner ikke med under 5-6 diskuser.
Diskus er en stimfisk som ikke trives uten stimen sin som små.

Synd å si det, men en kommer ihvertfall til å dø viss du ikke kjøper flere.

Ikke rart diskuser har dårlig rykte når folk prakker 2 små diskuser på en "nybegynner", regner med du er det siden du har kjøpt KUN 2 diskuser.
Må minimum ha 3 til..........

Og karret ditt er for lite, man regner 50 l pr.voksen diskus(minimum), men du kan fint ha 5-6 små diskuser(slik de du har).
Fikk du greie på hva slags Ph og GH de har gått i? Og hva slags mat de er vant til å få? De er jo ganske vare for store forandringer.

Da jeg anskaffet 2 nye discus nå i januar, fikk jeg spesifikk info om hvilken pH og GH og KH de var vant til, og jeg kjøpte med meg det foret de var foret opp på. Jeg justerte vannet mitt, så det ble likt som dyrebutikken sitt, og mine fisk har storkost seg og spist fra dag èn - skjønt litt nervøse til å begynne med.

At det bare er to kan også påvirke dem. De trives nok best når de er 5-6 stykker (stimfisk, vet du).

Og sjekk selvfølgelig vannkvaliteten din (nitritt, ammoniakk i hovedsak)
nei, fikk ikkje vite noe slikt
fikk bare vite at ph`en vi hadde den var fin

de pleidde å fòre de med oksehjerte 3 ganger for dagen
om man skal være uhøflig mot folk som spør etter hjelp så trenger man vel ikke å hjelpe til i utgangspunktet Ken...

Ken og Leona har nok begge rett i at discus bør holdes i stim, grunnen til at de ikke spiser er sannsyneligvis stress, personlig så bruker jeg som regel å unngå å fore fiskene den første dagen de er i akvariumet da de ofte ikke spiser alikevel. Bortsett ifra vannkvaliteter så er det vel sånn at discus skal ha mellom 25-30 grader? Kan hende små faktorer som hvor sterk vannsirkulasjon det er i vannet virker inn også.
En diskus bør og skal ha 29-30 grader, minimum 28.
Man kan takke seg selv, alle kjøpere bør undersøke det grunnleggende før man anskaffer et dyr.
Eller kjøper du en hest og har den i bagasjerommet til stasjonsvognen din, og skjønner ikke hvorfor den ikke er fornøyd.

Er DRITT lei dyreplagere som ikke undersøker hva dyr krever før de kjøper de.
En fisk er like mye verdt som en hund og alle andre dyr, og folk som skaffer seg dyr uten å undersøke hva de krever har ikke høy stjerne hoss megt.
Kom på en ting til. Mine gikk med minimalt med lys den første tiden (rett og slett fordi det nye lysarmaturet mitt sto oi rest på butikken :/ )
Men i naturen er de jo vant til litt dunkel belysning, så de følte seg kanskje litt tryggere da.

Det stemmer at discus trives best med vanntemperatur på 28-30 grader. Har du bare orginalt juwelfilter, trenger du ikke bekymre deg for vannsirkulasjonen. Still gjerne utblåset fra pumpa opp mot vannoverflaten.

Er du helt ny på discus, anbefaler jeg deg å lese alt du kommer over om discus (til øyet blir stort og vått ). Du finner mye interessant her på discus-foumet. En annen nettside jeg liker er www.dph.nl. Der har de bra artikler om discus. Jo mer du vet om discus, jo lettere er de å holde.

Til info/advarsel: Ikke la det gå innover deg, hvis du får litt krasse svar, når du spør om discus. Få fisk har evnen til å skape større diskusjoner enn discus. Diskuseierne mener ikke noe vondt med det, de er bare så utrolig engasjerte i fisken sin, og opptatt av at den skal ha det bra, at de til tider ikke tenker over formuleringene sine (velger jeg å tro). Så ikke la deg skremme fra å stille flere spørsmål.

Ps... den første discusen jeg kjøpte, ville heller ikke spiste. Tror det tok nesten to uker før den ble interessert i mat. Det var nok en god kombinasjon av feil vannverdier, at den var alene, dårlig info fra dyrebutikken og min mangel på kunnskap om fisken. Men den klarte seg fint. Den ble selvfølgelig aldri optimal størrelse, men vakker var den allikevel. Og hadde det ikke vært for at jeg plaserte den sammen med en stor gibbiceps i en 35-liters balje, da jeg skulle bytte akvarie, så hadde den levd enda.
Lykke til med fisken din!
bare for å understreke hvor viktig kunnskap er på disse fiskene; Jeg hadde 4 eller 5 stk for en del år siden, de døde på under et døgn når noen uten å si ifra hadde vært å nappet ut varmekolben min, og romtemperaturen var vel ihvertfall 20 grader. Synes å huske at det gikk flere dager før de i hele tatt rørte mat når de var ny.
Sorry Tenyrafar.
Tror ikke engang Discus dør på et døgn, bare fordi temp. går ned på 20 grader. Faktisk er discus temmelig hårdføre.
Og Ken har jo ret, selvom han som så ofte før, er litt grov i munnen.
Og, til slut, så dør de ikke av matmangel, selvom de ikke spiser de første dagene.
Mvh. Roland Dreinø
vel dette var mange år siden, kan vel være det var oppmot 2-3 døgn faktisk.. Ja, selvsagt, fiskene tåler jo frakt... uansett poenget er det samme; hos diskus så bør man ikke tøye grenser med temperaturen.
Du har helt ret i dette. Syntes bare når noen spør så skal vi hjelpe, men trenger jo ikke male fanden på veggen. Discus tåler faktisk temmelig mye.
Mvh. Roland Dreinø
Roland Dreinø
Du har helt ret i dette. Syntes bare når noen spør så skal vi hjelpe, men trenger jo ikke male fanden på veggen. Discus tåler faktisk temmelig mye. Mvh. Roland Dreinø

Den er jeg enig i, man skal mishandle diskusen kraftig før den dør, eller la den gå i feil vannkvalitet eller i 25 grader, da er man sikra at de dør etterhvert.

Ja jeg er krass/direkte og noen velger å kalle meg uhøfelig, men hva hadde dere sagt om naboen hadde kjøpt en hund f.eks en stor en og satt den i en hundegård på 1x1 m, hadde dere synes det var greit??
Det hadde ikke jeg, og fisker skal ha et like god liv som hvem som helst annet husdyr.
Men det er lettere å mishandle fisker, for det ser ikke naboer, arb.kolegaer osv.
Men for meg er det faktisk ingen forskjell på mishandling av fisker og andre dyr, det er akurat det samme.

Og ja fgår meg så blir det en form for mishandling når man ikke setter seg inn i krava til dyrene sine.
Blir som å fore en hund med gulrøtter, blir sikkert fornøyd da.

Diskuser har utrolig dårlig rykte blant amatører og folk som ikke har de selv, eller får det av amatører som gjør det helt feil, synd for det er ikke uten grunn de blir kalt ferskvannetskonge.
En perfekt diskus er bare rå.

Og helt til slutt, en liten diskus som stopper og spise kan faktisk være mer enn nok til at den fisken aldri når sitt potesiale.
Men er man fornøyd med middels kvalitet ja kjør på og drift karret likt som andre tropiskekarr.

En diskus bør og skal være minimum 15 cm som voksen, alt under det er lite og tyder på feil forhold i oppveksten.
En diskus som har fått litt feil proposjoner vil aldri ta igjen det og bli en perfekt diskus.
Men viss man ikke er så nøye på om fisken er perfekt eller ei, ja da er det mye "bra"diskus å få kjøpt.

Men i bunn og grunn så hjelper det lite med perfekte vannverdier når man ikke gjør det som 99% av diskuseiere mener man bør gjøre, løp og kjøp flere imorgen, eller selg de du har.
Er stort sett enig i det meste som Ken sier her, men en ting jeg ikke er helt enig i er antallet discus. Det finst eksempel på 2-3 discus som har gått fra de var små til voksne (over 15 cm) uten problem. Det gjekk fint hos meg hvertfall med ukentlige vannbytter, stabile vannverdier og godt med kraftig mat!

Men er enig med deg i at anbefalt antall er 5-6 stk, men for Ingebjørg sin del så kan det gå fint med 2 discuser bare ho får de til å spise.

Når jeg hadde discus så pleide jeg alltid å mørklegge karet mesteparten av tiden de 2-3 første døgnene og foret de. Jeg så da at de sakte men sikkert ble trygg nok til å ta imot mat.

Det som slo meg først når discusene ikke ville spise er om ho bruker samme foret/fortype som forrige eier?
Vidar Alfei
Er stort sett enig i det meste som Ken sier her, men en ting jeg ikke er helt enig i er antallet discus. Det finst eksempel på 2-3 discus som har gått fra de var små til voksne (over 15 cm) uten problem.

Ja men det er UNNTAKENDE.
Normalt så bør man ikke starte med under 5-6 diskuser, alle som har litt greie på diskus vet at det stemmer i 99% av tilfellene.
Jeg har lignende erfaring fra min "førstereis " med discus.
Fikk beskjed i dyrebutikken at det fint gikk med to ( disse var ca 6 cm store) Og som nybegynner tror man selvfølgelig på "fagfolk." Tok de med hjem og satte de inn i akv med fine verdier. Så ikke snurten av dem, og di spiste ikke. Søkte så litt rundt på nettet, og fant ut at di ville trives bedre hvis de var flere. Så jeg kjøpte de tre siste stusselige dyrene de hadde inne ( til blodpris) og satte de inn i karet ( 190 l) Og de andre kom frem og spiste bra med det samme. Jeg bruker i dag dette karet som avlskar ( hyttetur) og det fungerer bra.
Ut av disse ble det faktisk noen som vokste seg fine også ( dog ikke 20 + cm...) og som faktisk ble par og ga et par kull.

Så anbefalingen blir da å kjøpe 3-4 til i samme str, sørge for at vannkvalitet er på topp og fortsette å søke informasjon

Da fiskene begynner å bli voksne, kan du jo bare velge ut de du synes er flotte, og selge unna resten.

Hvis du velger å fortsette med discus vil du nok bli rammet av litersyken du oxo, og ender fort opp med større kar

Når det er sakt er jeg enig med Ken, men jeg synes ikke at vi skal skremme bort nybegynnere fra hobbyen med krasse kommentarer. Vi har alle vært der en gang. Og når man søker råd, er man som oftest villig til å lære

Jeg ber om unskyldning for min krasse "oppførsel/innlegg"igår kveld, jeg står for de rådene jeg har gitt, men kunne og burde formulert meg "litt"annerledes.

Unskyld til alle dere som ble "støtt".
Skal hvirkelig prøve å IKKE la dette gjenta seg.
Hvor lenge har karet vært i drift?
Glugga
Hvor lenge har karet vært i drift?

I profilen til TS så er karret registrert den 27/12-08, så viss det er start datoen så er dette karret ikke klar for å motta diskuser enda.

Har du NO3 testsett?
Med diskuser i vekst så er no3 nivået noe av det viktigste å holde bra/lavt.
Diskuser "streiker"mye kjappere enn andre fisker i forhold til NO3.
De stopper også og vokse viss de går i vann med for høyt no3 nivå.
Etter min mening så bør ihvertfall ikke no3 overskride 20 mg/L.

Mye vann bytter du i uka?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap