For høy ph hos discus, help
Postet 13.02.09 kl 09:42
Har drevet med diskuser selv i ca.4 år og har omtrent samme verdiene i springvannet mitt.
PH8 i springen og PH 6.5-7 i 660 med diskuser.
Jeg bruker tropefisk sin egen produserte PH minus.
Det er en syre blanding som fungerer kjempe bra, men dette er sterke saker så man må vite att dette er noe man bruker små mengder av, selv om den er på 1 L kanne.
Tilsetter en ml syre hvergang jeg bytter 10 % vann, dette gjør at PHen nå ligger stabilt mellom 6.5-7.
Har brukt dette omtrent siden oppstart og denne syren fører ikke til noen algeproblemer.
Men må også si at diskuser fint kan venne seg til og leve i springvannet ditt, det går, men fisken ser både penere ut og får litt annen adferd i surere vann, og bare det er grunn nok til å forandre PHen.
Men husk, det viktigste er bestandig stabile verdier.
Men med gode rutiner så er det null problem å få dette til.
Så kjøp syra og en sprøyte på apoteket(uten spiss da), bare for å være helt nøyaktig når man jobber med såpass sterke produkter.
PH8 i springen og PH 6.5-7 i 660 med diskuser.
Jeg bruker tropefisk sin egen produserte PH minus.
Det er en syre blanding som fungerer kjempe bra, men dette er sterke saker så man må vite att dette er noe man bruker små mengder av, selv om den er på 1 L kanne.
Tilsetter en ml syre hvergang jeg bytter 10 % vann, dette gjør at PHen nå ligger stabilt mellom 6.5-7.
Har brukt dette omtrent siden oppstart og denne syren fører ikke til noen algeproblemer.
Men må også si at diskuser fint kan venne seg til og leve i springvannet ditt, det går, men fisken ser både penere ut og får litt annen adferd i surere vann, og bare det er grunn nok til å forandre PHen.
Men husk, det viktigste er bestandig stabile verdier.
Men med gode rutiner så er det null problem å få dette til.
Så kjøp syra og en sprøyte på apoteket(uten spiss da), bare for å være helt nøyaktig når man jobber med såpass sterke produkter.
Postet 13.02.09 kl 10:09
Ok
Så det er ikke noen andre måter å gjøre det på?
Har lekspar ser du og da vil de nok ikke få små om eg ikke får ned PHen for det er slik det fungerer har eg forstått?
Eller går det med 7.5?
Tusen takk så langt for svar....
Har lekspar ser du og da vil de nok ikke få små om eg ikke får ned PHen for det er slik det fungerer har eg forstått?
Eller går det med 7.5?
Tusen takk så langt for svar....
Postet 13.02.09 kl 10:13
Driver selv med litt dretting av diskuser og nei du får det ikke til med PH7.5-da har hunnene mine sluttet og legge egg for lenge siden, men vet det er raportert at diskuser er drettet i høy PH.
Men mye lettere i riktig PH.
Jo jøss man får mange produkter til å senke PH, men har selv kun erfaring med denne, bortsett fra en PH minus fra den lokale sjappen.'
Brukte hele flasken i 660 l og ingen ting skjedde.
Mange bruker eikeblader.
Parr eller leksparr?
Leksparr er de kun viss de har fått egg/yngler til å vokse opp til voksen fisk.
Har de kun lagt egg, og kanskje befruktet de, ja da er de kun et parr, utrolig stor prisforskjell på disse 2 variantene.
Kuult du driver med ferskvannets konge da, mange har du og store er de?
Men mye lettere i riktig PH.
Jo jøss man får mange produkter til å senke PH, men har selv kun erfaring med denne, bortsett fra en PH minus fra den lokale sjappen.'
Brukte hele flasken i 660 l og ingen ting skjedde.
Mange bruker eikeblader.
Parr eller leksparr?
Leksparr er de kun viss de har fått egg/yngler til å vokse opp til voksen fisk.
Har de kun lagt egg, og kanskje befruktet de, ja da er de kun et parr, utrolig stor prisforskjell på disse 2 variantene.
Kuult du driver med ferskvannets konge da, mange har du og store er de?
Postet 13.02.09 kl 10:21
Endret: 13.02.09 kl 12:40
Her er det en liten tråd om det å senke PH-verdiene i discuskar. Men jeg støtter Ken sitt forslag om å bruke syreblandingen til Tropefisk. Du justerer vannet du har i karet under vannbytte, selvfølgelig før det kommer i karet, og du vil få en stabil PH-verdi. Men jeg så på siden din at du har 2 voksne lekspar i et 180-literskar. Det blir nok i snaueste laget. 4 voksne discus trenger nok min. 300 liter.
Jon
Jon
Postet 13.02.09 kl 10:34
Slapp av mann,,hehe
Slapp helt av,,,
Da de ble fraktet helt fra Tønsberg så ble de en del stresset så eg har latt dem gå sammen i dette karet til de ble friske etter turen med masse oksygen i vannet,,,
De ble skikkelig stresset av turen kan man sei,,Nå har de gått der i karet i snart 3 uker og har såvidt begynnt å ta til seg føde...
Vil de skal spise skikkelig før eg flytter det ene paret igjen,
Har nemlig ett 180 liters møbelkar til kvar av dem...
Ser lovende ut og det andre karet er kjørt inn og klart for dem,,,tipper eg kommer til og flytte dem i helgen..hehe
Så eg er fullt klar over dette...
Dette har eg fått klar beskjed om er LEKSPAR der eg kjøpte dem,,,,
Nå skal eg kjøpe ett AVLSPAR fra samme madammen og de gleder eg meg virkelig og hive oppi 240 literen min...hehe
Men tusen takk du hadde passet på meg visst eg hadde vært en av dem som ikke hadde vært klar over det,,Tanken som talt...
Da de ble fraktet helt fra Tønsberg så ble de en del stresset så eg har latt dem gå sammen i dette karet til de ble friske etter turen med masse oksygen i vannet,,,
De ble skikkelig stresset av turen kan man sei,,Nå har de gått der i karet i snart 3 uker og har såvidt begynnt å ta til seg føde...
Vil de skal spise skikkelig før eg flytter det ene paret igjen,
Har nemlig ett 180 liters møbelkar til kvar av dem...
Ser lovende ut og det andre karet er kjørt inn og klart for dem,,,tipper eg kommer til og flytte dem i helgen..hehe
Så eg er fullt klar over dette...
Dette har eg fått klar beskjed om er LEKSPAR der eg kjøpte dem,,,,
Nå skal eg kjøpe ett AVLSPAR fra samme madammen og de gleder eg meg virkelig og hive oppi 240 literen min...hehe
Men tusen takk du hadde passet på meg visst eg hadde vært en av dem som ikke hadde vært klar over det,,Tanken som talt...
Postet 13.02.09 kl 10:58
2 stk lekspar
Eg har 2 stk lekspar..
Ett flott Red Spotted Leopard og ett Red Brown...
Man ser de er tydelige par,men de har liksom ikke helt klart og tilpasse seg ennå da det va en hard tur ned,,,ska gi dem masse tid og omtanke...
Venter ett flott stort Avlspar nå i uka av Angelblue Dimond....Det gleder eg meg vilt til..hehe
Ett flott Red Spotted Leopard og ett Red Brown...
Man ser de er tydelige par,men de har liksom ikke helt klart og tilpasse seg ennå da det va en hard tur ned,,,ska gi dem masse tid og omtanke...
Venter ett flott stort Avlspar nå i uka av Angelblue Dimond....Det gleder eg meg vilt til..hehe
Postet 13.02.09 kl 11:02
Det er stor prisforskjell på parr og leksparr omtrent dobbel pris.
Parr får man for 1500-2500, mens store perfekte leksparr er dyrere og nesten umulig å skaffe i Norge, men det går.
Benevnelsen skal ikke brukes før de har fått egg/yngler til å overleve.
Men uansett så håper jeg du nyter dine fine fisker, for diskuser er fine uansett fargevariant bare de har perfekt form og ikke for støre øyne.
Parr får man for 1500-2500, mens store perfekte leksparr er dyrere og nesten umulig å skaffe i Norge, men det går.
Benevnelsen skal ikke brukes før de har fått egg/yngler til å overleve.
Men uansett så håper jeg du nyter dine fine fisker, for diskuser er fine uansett fargevariant bare de har perfekt form og ikke for støre øyne.
Postet 13.02.09 kl 12:04
Endret: 13.02.09 kl 12:42
Postet 13.02.09 kl 12:28
Postet 13.02.09 kl 12:32
CNC BlondiKor får eg tak i denne syreblandinga da? Var ikke helt med på den!! For det skal shoppes inn i dag,,hehe.. Og en annen ting,kor sakte bør eg senke phen i karet? Noen sier visst man gjør det for fort så dreper man discusen... Takk sålangt for svarene
Hvis du bytter 10-15% vann med ferdig justert PH-verdi litt hyppig fremover, annenhver dag f.eks. vil discusen få en gradvis overgang til ønsket PH.
Jon
Postet 13.02.09 kl 12:47
Supert
Tusen takk for svar....
Da skal eg få meg ei kanne ja
Da skal eg få meg ei kanne ja
Postet 13.02.09 kl 13:32
Viss jeg personlig skulle ha senket PHen fra 7.5-6.5 i karr med diskus ja da hadde jeg gjordt det sakte.
Ihvertfall ikke noe kjappere enn det Jon foreslår.
Går det for fort så kan og vil diskusen ganske sikkert få problemer med å holde seg rett i vannet, de mister helt styringen.
Så bruk god tid........
Ihvertfall ikke noe kjappere enn det Jon foreslår.
Går det for fort så kan og vil diskusen ganske sikkert få problemer med å holde seg rett i vannet, de mister helt styringen.
Så bruk god tid........
Postet 13.02.09 kl 14:10
Panser maller
Eg har fint bunnsubtrat i alle karene mine og lurer på å ha panser maller til å pile rundt i kvart av parenes kar og snu på sanden,men om de vil ødelegge for discusene visst de prøver å legge egg?
Er liksom ikke helt sikker ka eg kan ha gående oppi hos dem , hadde håpt på en liten flott panser maller til å snu på sanden og 3 algespisere til å spise algene i karet.. Hørest dette ok ut? Eller er eg på gjordet nå?
Også når det gjelder matveiene,dessen kjøpte eg voksne og de er kresne delux i matveien,,,de vil kun ha røde mygglarver,de går ned på høykant,,,
Alt annet eg prøver vil de ikke ha? Er dette riktig kost for dem?
Håper på flere svar her, blir litt desperat når man er redd for de dyyyrebare vesene man har,,,dette er prakt eksempel i mine øyne..
Er liksom ikke helt sikker ka eg kan ha gående oppi hos dem , hadde håpt på en liten flott panser maller til å snu på sanden og 3 algespisere til å spise algene i karet.. Hørest dette ok ut? Eller er eg på gjordet nå?
Også når det gjelder matveiene,dessen kjøpte eg voksne og de er kresne delux i matveien,,,de vil kun ha røde mygglarver,de går ned på høykant,,,
Alt annet eg prøver vil de ikke ha? Er dette riktig kost for dem?
Håper på flere svar her, blir litt desperat når man er redd for de dyyyrebare vesene man har,,,dette er prakt eksempel i mine øyne..
Postet 13.02.09 kl 23:17
Postet 14.02.09 kl 05:23
Bb kar
For meg som er helt ny så må eg spørre ka du mener med BB Kar,,,? hehe
Postet 14.02.09 kl 12:58
Postet 14.02.09 kl 13:25