Nitrit i akvariet til diskus
Har vært i dyrebutikk og de tok vannprøve og påviste litt nitritt. Ble anbefalt å ta en Tetra Bactozym i pumpa og en å tømme rett i akvariet. Det er et akvarie på 240 liter. Da skulle jeg ikke bytte vann på to dager. Har nettopp begynt m diskus og har 8 små på ca 6 cm. Så jeg forer to ganger om dagen m oksehjerte og 4 m tetra diskustørrfor. Gjør jeg det riktig om jeg benytter Bactozym som butikken anbefalte?
Postet 17.02.09 kl 12:06
Postet 17.02.09 kl 12:10
Postet 17.02.09 kl 12:14
Jeg ville nok gått for daglige delvannbytter i stedet. De tabelettene er ment for å få filterbakteriene raskere i gang, men det fjerner jo ikke nitriten du allerede har på en-to-tre. Jeg ville ikke tatt sjansen på det, det er ingen garanti for at de tabelettene virker så bra som de vil ha det til. Det aller beste der hadde vært om du fikk med deg noe filtergørr fra ei innkjørt pumpe til å putte nedi filteret ditt om det ikke er skikkelig innkjørt.
Ville også minsket formengden betraktelig i noen dager, egentlig ikke foret de i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvordan små discus i oppvekst liker dette, (det må noen med greie på diskus svare på) men voksne fisker klarer seg helt fint noen dager uten mat.
Ville også minsket formengden betraktelig i noen dager, egentlig ikke foret de i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvordan små discus i oppvekst liker dette, (det må noen med greie på diskus svare på) men voksne fisker klarer seg helt fint noen dager uten mat.
Postet 17.02.09 kl 12:18
Postet 17.02.09 kl 12:18
Endret: 17.02.09 kl 12:18
Postet 17.02.09 kl 12:27
Postet 17.02.09 kl 12:29
Endret: 17.02.09 kl 12:31
Postet 17.02.09 kl 12:37
Om filteret er bra nok er umulig å si uten at vi vet hva slags filter det er.
Om jeg har forstått dette riktig, har du innkjørt karet på riktig måte (minst 4 uker), og discusene er de første fiskene i karet.
Det er likevel ikke overraskende at det blir nitritt nå, uavhengig av om filteret er bra nok eller ikke.
Selv om filteret er innkjørt, har det vært langt mindre avfall i karet under innkjøring enn det er nå med en flokk discus som blir fóret hardt. Det er rett og slett ikke nok bakterier til å ta unna avfallet, filteret trenger tid til å omstille seg økte avfallsmengder.
Mye og ofte vannbytter er i hvert fall påkrevet (men det er ikke noe sjokk for en discuseier uansett hehe), hva du bør gjøre med fóringen lar jeg discusfolket kommentere
Drister meg til påstanden om at et eheim 2026 kan bli noe snaut i dette karet. En kan trygt halvere det produsenten oppgir, og dette er oppgitt til å passe i kar opp til 350 liter. Spesielt med discus, hvor fóringen er så "ekstrem" er god filtrering helt nødvendig. Ville nok vurdert å sette inn et utveldig filter til.
Om jeg har forstått dette riktig, har du innkjørt karet på riktig måte (minst 4 uker), og discusene er de første fiskene i karet.
Det er likevel ikke overraskende at det blir nitritt nå, uavhengig av om filteret er bra nok eller ikke.
Selv om filteret er innkjørt, har det vært langt mindre avfall i karet under innkjøring enn det er nå med en flokk discus som blir fóret hardt. Det er rett og slett ikke nok bakterier til å ta unna avfallet, filteret trenger tid til å omstille seg økte avfallsmengder.
Mye og ofte vannbytter er i hvert fall påkrevet (men det er ikke noe sjokk for en discuseier uansett hehe), hva du bør gjøre med fóringen lar jeg discusfolket kommentere
Drister meg til påstanden om at et eheim 2026 kan bli noe snaut i dette karet. En kan trygt halvere det produsenten oppgir, og dette er oppgitt til å passe i kar opp til 350 liter. Spesielt med discus, hvor fóringen er så "ekstrem" er god filtrering helt nødvendig. Ville nok vurdert å sette inn et utveldig filter til.
Postet 17.02.09 kl 12:40
Endret: 17.02.09 kl 12:42
Postet 17.02.09 kl 15:21
Postet 17.02.09 kl 15:56