Discus egg, ka gjør eg nå?

Nå har Angelblue Dimond paret mitt lagt egg og står og vifter på dem inni mellom,,begge vokter egga sine..
PH er ca 7 på max så tviler litt på om de vil klare å overleve?!
Ka gjør eg nå for å for å ikke gjøre noe feil...?
Eg driver ennå å forsiktig prøver å senke phen,men vil eg ikke lage turbulens i vannet visst eg driver å skifter annen kvar dag akkurat nå?

Håper på svar...
Takker for svarene eg har fått til nå...

Mvh Annette
Først, Gratulerer med egg. Hvor mange er det ?

Nå kan jeg ingen ting om Discus så jeg kan ikke hjelpe deg mye.
Men jeg fant en artikkel her om oppdrett av Discus. Du kan jo lese den så se om du blir noe klokere.
Anntall
Eg tipper en plass mellom 75 og 100 egg....
Men vanskelig å telle,,skal se om eg får tatt noen bilder seinere i kveld og legge dem ut,,hehe
Vist du går inn på forumet om diskuser så finner du haugevis med lignende tråder, og du finner garantert svar der om hva du MÅ gjøre for å evt.få dette til.

Lykke til.
Så spenende.
75-100 egg ja, tenk om du klarer å få frem alle de.

Det kan være at jeg og må lage 185 literen til ett Discuskar. Det ser så spenende ut og så er Discus så utrolig vakre.
Jeg viste ikke at du drev med Discus, hva du mange, hvor lenge har du drevet på med det ?

Lykke til så håper jeg at du får eggene frem.
1.5 månad
Har kun prøvd meg frem i 1.5 månad,,,fikk tak i 2 par til å begynne med Red Brown og Red Spotted leopard,men det har ikke skjedd så masse der ennå..

Så kjøpte eg 2 nye par der det ene er avlspar Angelblue Dimond og ett par av White Butterfly som eg fikk hjem på torsdagsnatt som var...

Prøver bare litt forsiktig frem,,var egentlig kun opptatt av vannkvaliteter eg men såg nå etter bare 5 dager så var Angelblue paret i full gang..

Skal se om eg klarer få lagt ut noen bilder i natt,,, Er ikke hjemme fra jobben før 1 i natt....
Men koselig du også synest dette er spennende,,er helt fersk eg på dette og gleder meg bare til å lære mere....
Spenende.
Husk å ikke slukk lyset i kveld. Sett opp en liten lampe eller noe om du vil ha armaturet av.
Det han jeg lært.
Og gjerne pakk inn karret med et pledd slik at de ikke blir forstyrret av alt som skjer utenfor karret, de blir lett distrahert, spesielt om det er et ungt parr.
Bildene
Bildene av mamma som styrer og pappa som kommer på andre bildet,,, De virker veldig giret...
Ser 2 egg som er kvite,så tipper de betyr at det er døde egg..
Pen farge, men store er de?
Dene ene ser liten ut..

Ingen ting er moroere enn å drette diskuser.
Fikk selv egg igår i BB-karret mitt.
Ja, det var et utrolig pent diskus-par For en nydelig farge mot de røde øynene

Lykke til, håper det nybakte foreldreparet får det til.
Kjøpte du dette blå paret som et etablert lekspar, dvs de har lekt og lagt egg sammen før? Da er jo iallefall sjansene store for at de får det til.

Vet du hvordan man klekker artemia da? Det må man kunne om man skal drette diskus-babyer!
Størrelsen
Hehe,,,den ene er jo langt borte...
De er like store...
Dette er jo ett avlspar da så eg hadde jo magefølelse at det skulle komme egg,men ikke ennå,,,verken vann eller noe var klart,men de gir seg ikke med å vifte de..
PH er 7 så eg kan jo være heldig,men tviler,,,
Eggene er klare,eg aner ikke koss de skal se ut den 3 dagen visst det skal skje noe...
Discusene er ikke enorme,men de har hatt mangen kull den andre plassen de har vært før så tviler de blir større..
De har fått frem ungene sine mangen ganger,,, men nå er jo eg helt uerfaren med discus,leser alt eg kommer over..
Finnest det noen skikkelige gode Discus bøker der ute?

Takker for svar her inne,eg lærer noe nytt hele tiden..

Eg bruker forresten PH senker fra Sera,,,det funket uuutmerket hos meg,, var 2 månader venting på den andre,så eg får bare vente på den til den kommer i posten,hehe
Artemia
Artemia er klar det,,hehe
Men aner liksom ikke ka neste ting er fra egg til små liksom,,,
Hvordan bør eggene se ut visst de er befruktet ,,, eg er helt kløne her,,hehe

På tanganyeka så begynner eggene og vibrere etter kort tid,noe som beviser at det er liv,men det skjer kanskje ikke her?

Takker igjen for gode råd..Eg har masse å lære ennå..

Mvh Annette
Er de hvite etter 12-24 timer så er de IKKE befruktet.
Ikke vite
De er klare...
Ikke kvite i vært fall....
Så da kan det skje noe spennende alikevel da...
Eg hadde ikke helt trua,men ett bittelite håp oppe nå..

Takker alle sammen så langt,nå får eg bare vente å kikke...
Skriver her inne om det ble misslykket eller om paret får det til..

Mvh Annette
Kjempespennende dette her Anette, og jeg gleder meg til og høre hvordan dette går.
Fikk selv Diskus sist torsdags kveld/natt , men mine må nok spise seg store og sterke før de kommer så langt som dine.
Red brown paret
Rett før eg skulle på jobb så var Red brown paret mitt i gang,,dessen har ikke hatt kull før som eg vet om,,,men såg ut til at de visste ka det gjekk i...

Eg får se om eggene er spiste til eg kommer hjem eller om de får til noe i det hele tatt...
Mannen min skulle holde meg oppdatert,,,såg ikke ut til at hannen ville spise egga,han gikk over dem slik hoa gjorde...
Men neste trinn er jo om de er blitt befruktet i det hele tatt,,,

Her er heller ikke PHen så veldig senket,,tipper den er også oppe i 7 enda..
Det var nok vannskiftet som trigget dessen i gang...
Er sååååå spent..
Skal legge bilder av de brune visst de fortsatt har eggene når eg kommer hjem i kveld...
Tok noen før eg måtte løpe ut døra....

Mvh Annette
Små klekkes
Nå er det blitt klekket mellom 10 og 15 stk...
Er de som var igjen da eg vaknet..
Men ka skjer nå,,,kommer de til å bli værende på lekskjegla eller kommer de til å flytte seg over på foreldrene?

Kan eg skifte vann nå? Eller bør eg vente?

Håper på svar og takker igjen for svar under veis,,,

Red Brown hadde spist sine til eg kom hjem,men eg håper de prøver forsiktig igjen
Dag 2
Det er nå dag 2 etter klekking og 11 små er ennå på kjegla...
Er kjempe spent på om de 11 kommer til å vokse opp, det er i vært fall masse liv i de som er igjen...

Skal skrive her frem til eventuelt noe skulle gå galt eller at de faktisk klarer seg,,

Mvh Annette
Så kuult-håper de greier seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap