Discusene mine har lagt egg

Herlighet!
Trodde ikkje det var eit lekspar eller i det hele tatt ett av hvert kjønn
men i sted såg eg det store:

[External Image]

de stryker buken oppmot de og tar munnen sin mot de
aner ikkje hva som skal skje videre
så om noen har råd så blir de tatt i mot med eit stort takk
bør eventuelt lyset stå på i natt?
Her er det en tråd om ei for har fått Discus egg for første gang. Det kan være du finner litt info. der.
2 hunner kan også danne parr, så du kan ikke være sikker på at det er en av hver før du ser eggene er befruktet.
er ikkje annet å gjør enn å vente til i morgen å se fargen på eggene

ps: kaller forresten et par som leker ilag for lekspar :p
Ingebjørg
er ikkje annet å gjør enn å vente til i morgen å se fargen på eggene ps: kaller forresten et par som leker ilag for lekspar :p

Greit at du kaller det et leksparr, men det er feil info-bare et venlig råd/tips.
Så 2 diskushunner som leker sammen er da et leksparr i ditt begrepp..??
sorry, skal aldri skje igjen
Ken Myrseth
2 hunner kan også danne parr, så du kan ikke være sikker på at det er en av hver før du ser eggene er befruktet.

Igrunn rett Ken. Men like lett og se når de leker..hannen har tapp og hunnen er mer butt og større "saker"
den ene har/hadde tjukk, stor tapp ( eggleder) og var denne som strauk seg opp etter rota, og den andre har en pitteliten "dings" som stikker ut

det eg tror er hunnen vokter eggene hele tiden, og vifter/stryker på eggene
Viggo Gausvik
[QUOTE=Ken Myrseth]2 hunner kan også danne parr, så du kan ikke være sikker på at det er en av hver før du ser eggene er befruktet.

Igrunn rett Ken. Men like lett og se når de leker..hannen har tapp og hunnen er mer butt og større "saker"

Ganske enig-men ingen 100% sikkert identifikasjon-jeg har en snow leopard som er kjøpt som han og hadde den typiske butte/spise tappen-så var 100%sikker på at dette var en han når jeg kjøpte den-noe selgeren også var(han har drevet med diskuser i 15-20 år)-den fisken går i dag i BB-karr og legger egg.
Så helt sikker kan man faktisk ikke være før eggene er befruktet(dette er min erfaring da).
Har faktisk ikke hørt om noen som kan identifisere diskuskjønn 100% uten å se leken og at eggene er befruktet(vet noen mener de kan det også selgeren som solgte meg snow leopard"hannen"-som viser seg å være hunne).
eggene er nå begynt å bli brunaktige

hva kan eg eventuelt bruk til å ta noen av de opp med i fødekassa viss eg bestemmer meg for å gjør det før natten kommer?

å ta de opp med hov, det går ikkje
siden hoven er stor, og river vekk alle
hvordan skal eggene se ut etter 20 timer?
Ingebjørg
hvordan skal eggene se ut etter 20 timer?

Hvis eggene er gråaktige er de befruktet er de hvite er de det ikke.

Det å prøve seg på rugekasse er bare å glemme. Yngelpleie på discus er såpass sært at det skal man overlate til foreldrene. Hvis du får klekking har du ca 6 dager til rådighet for å få satt opp artemiaklekker.

Denne må gå kontinuerlig frem til det tidspunktet du får yngelen til å ta annet for. Når du ser at yngelen får et rosa skjer i magen vet du at de har begynt å ta til seg artemiaen.

Det å fore opp discusyngel er intensivt arbeid. Kontinuerlig foring og det å holde karret rent er ikke enkelt hvis man har arbeid i tilleg

eg har en samboer som er permitert, så det blir ikkje noe problem =)
eggene er brunaktige, er maks 2 stk som er kvite
de har fjernet en del i løpet av natta, men er en fn mengde enda

kan hende det er for tidlig til å se en stor forandring ?
Hva er temperaturen i karret?

Det tar ca 3 døgn for egg å klekke i 28°C. Rundt 60 timer i 29°C og rundt 50 timer i 30°C.

karet er på rundt 29grader
men etter eg kom hjem fra handling føremiddag var eggene borte ;(
etter at eggene vart borte, holder hunnen på å legge egg igjen =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap