Syk diskus

Har en diskus som tydelig mistrives og som skal, hvis den overlever
uka flyttes.Den har de siste to dagene ligget mye over til siden.Blitt helt mørk
i fagene.I dag hadde den fått flere hvite klumper i ansiktet, den puster
fort, og står oppover i imot vannflaten nå.
Har den overlevelses muligheter??
Og kan dette smitte på de andre fiskene??
Hva bør jeg gjøre??Har ikke mulighet for å flytte den til annet kar.
Hei
Har du noen gang peiling på discuser?
Det kan hende at fisken har blitt smittet av andre fisker. Discuser pleier som regel å være alene med samme rase. Kanskje du ikke har vannverdien riktigt.
Har du plukket noen stener ute i hagen din? for det være farligt viss det inneholder metall. Hvor lenge har du hatt karet ditt stått oppe gående før du fylte fisker i karet?

Du finner om sykdom på kunnskap "mappen" på hurtigklikken her inne.
Har discuser selv. De hadde nettopp sluttet å spise, og derfor mistet 2 og 2 igjen. Alt er i orden nå, da måtte jeg være nøye på verdien i vannet. Vannbytte hver dag. Kanskje du og prøve det!
Sjekke at det er null amoniakk, nitrit og litt nitrat kan det være (Bra for planter) og klor. sjekke PH, KH, GH

Er fisken hardt rammet, bør du avlives.
Hatt samme problemet og hadde ikke ESHa medisiner. Måtte da avlivet dem.
Plussmedlem
Hvis denne diskusen er i 58 literen din så er det nok bl.a. mistrivsel som plager den. De krever mye mere plass.
Diskus trives heller ikke aleine. Les gjerne om diskus i fiskebasen.

Anbefaler deg også å lese om oppstart av akvarium og vannverdier.
Plussmedlem
Lea
Hva bør jeg gjøre??

Det første du må gjøre er å skifte ca. 50 % av vannet.
Har akvariet vært i drift lenge?
Jeg har veldig lite peiling på diskuser, har overtatt et akvarie etter
min søster ettersom hun ikke lengre kan ta vare på det.
Hun har desverre ikke fått så god informasjon om fiskene , før hun satte i gang, derav diskus i dette lille akvariet.Derfor jeg jeg funnet nytt hjem til den , men kan jo ikke gi den bort , hvis den er syk...
Hvordan avliver jeg den eventuelt??Helt ny på dette....Men noen må ta ansvar , og det ble meg...:/

Vet ikke hvor lenge dette akvariet har vært i gang, men siden før jul en gang.Oktober-november??
Ingenting kommer utenfra av det som er oppi.Alt fra akvariebutikk.
De andre fiskene virker friske og raske.Har lest om dem på internett, og de oppfører seg som skrevet der En positiv ting oppi dette.
Nå er jeg redd diskusen skal være så syk at det smitter til de andre.
Det er åpenbart på det jeg har lest at den mistrives, men den virker også
syk...
Loomis
[QUOTE=Lea]Hva bør jeg gjøre??

Det første du må gjøre er å skifte ca. 50 % av vannet.
Har akvariet vært i drift lenge?

Akvariet har vært i drift siden oktober/november tror jeg....
Jeg har byttet vann et par ganger i uka.Rett rundt 20 liter hver gang....
Har ikke turd mer pga å opprettholde bakteriene der....
Plussmedlem
Denne fisken tror jeg er utenfor all mulig sjanse til å overleve.
Det beste er nok å avlive den.
Mange meninger om beste metode. Du kan lese om det bl.a. her.

En kombinasjon av Esha 2000 og Flubenol ville nok fått den på beina igjen, hvis den ikke er for svekket. Regner med at det er en form for flaggelater eller Hexamita som har rammet den. Normalt ville discusen holdt dette i sjakk selv.

Bra at du tar ansvar, sjekk om den som skal overta den har mulighet for karantenekar og medisinering med Esha 2000. Flubenol er litt kinkig å få tak på, men 2000 er det verdt å forsøke med.
Etter samtale med de som skulle overta store blå(diskusen
Ble vi enige om å avlive den.Den var blitt mye dårligere til i
dag."Ny" eier hadde denne nellikoljen og ordnet det lite trivlige , men nødvendige.Nå har den det i alle fall ikke vondt lengere...
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap