Hvordan hindre at diskus eggene blir spist opp?

Har et 400 liters akvarium med 7 diskus, av de 2 avlspar.

Nå har det ene paret altså lagt egg. Og jeg lurer på hva jeg må gjøre for å hindre at de blir spist opp?

Takk for svar,
Mvh Morten Milde

La de få noen forsøk før du tenker på å beskytte eggene mot å bli spist. I de fleste tilfellene der egg blir spist er årsaken at de enten ikke er befruktet eller at de ikke vil klekke.

Det finnes eksempler på at en av discusene er notorisk eggspiser og da er det ikke mulig å få frem et kull uten at man setter et bur fremfor eggene slik at de ikke slipper til. Bakdelen er at discusen ikke får pleie eggene slik at man risikerer sopp på eggene. I alle fall må man ha et megedt rent kar skal man lykkes.
Takk for svar. Dessverre ble mesteparten av eggene spist opp igår. Klarte å redde ca 5-8 stk. Skifter vann annenhver dag og prøver å holde det rent. Får se og håpe at det går bra
Et lite spørsmål: Hvor mange ganger tidligere har discus paret lagt egg?

Utfra egen erfaring så har jeg nesten alltid opplevd at mine lekspar stort sett har lagt egg fra 10 - 20 ganger før det blir alvor (mao da eggene ikke ble spist og det ble yngel) kanskje mer. Det virker på meg som de må "lære" å bli foreldre...

Dersom jeg oppfatter deg korrekt har de nettopp begynt så da kan de holde på en stund før alt klaffer. Jeg har aldri tatt å splittet foreldre/egg da jeg personlig har ingen tro på det - vi må ikke glemme at foreldrene har en viktig praktisk arbeidsfunksjon både mens eggene "modnes" før klekking og ikke minst i perioden etter, frem til yngelen blir frittsvømmende og kan ta annet fôr enn hva de får av å spise på sine foreldre.
Erfaringen min tilsier også det at alle diskusparrene trenger mellom 10-20 ganger før de lærer, men lkanskje parrenen mine er mindre intligente enn vanlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap