Nybegynner spørsmål

Vurderer å begynne med diskus.
Har et kar på 300 liter som har stått en mnd og godgjort seg.

hvilken farge/type diskus er den dyreste/sjeldneste?

hvilke vannverdier må dem ha?

innredning? (ville hatt en del korte planter i karet )

hvor mange kan gå sammen i en 300 liter?

annet jeg bør tenke på?

---------------------------------------
håper på vennlige innlegg
og ikke bare slike kjefte-innlegg..
Nå er vel ikke discus en nybegynnerfisk, hvis du da ikke mener at du er en nybegynner med discus da.

1. Et kar er ikke innkjørt etter 4 uker. Her må du oppdatere dine kunnskaper når det gjeld vannkjemi. Discus er en grei fisk å holde hvis du gir den rett vannkvalitet.

2. Dette er vel et meget vanskelig spørsmål. Hva er sjelden? Hvilke farger vil du ha? Her er det noen som ikke vil ha betalt 5 øre for en oppdrettsfisk med det noen mener er meget vakre farger, andre ser ikke to ganger på en VF. De vakre VF fiskene går vel stort sett til Asia og Tyskland.

3. Reint vann, ellers er vel vannverdien ikke så viktig, hvis du bare holder deg på nøytralt vann eller surere.

4. Noen røtter og eventuelt sverdplanter, ikke lave planter som skjuler fôret.

5. Greit som BB oppvekstkar, men jeg mener at 300 liter er for lite for discus.

6. Ja les deg opp på discus. Start gjerne med å lese fiskeprofilene, og deretter noen trådene om discus.

nei, er ikke akvarist-nybegynner.

1.
karet skal vel ikke innkjøres? det er ikke nytt.
Filteret er innkjørt etter en 4-6 uker jo...
tilsatt denitrol fra jbl de 9 første dagene etter påfylling av nytt vann i karet.
(ikke klag på mine vannkjemi-kunnskaper, er slike innlegg som dette som gjør meg drittlei av hele forumet.)

2. Skal jeg først ha diskus så skal jeg ha noe å skryte av,
dyrt og vanskelig! ferdig med det. =)

3. ok

4. er diskusen bunnspisere? eller, trege med å spise?

5. jeg får prøve å se om dem trives

6. =)

en ting: kan diskusen gå sammen med andre fisk som kampfiskjenter?

1. Jeg var en helt fersk discuseier når jeg startet opp et nytt 350-liters discuskar i august i fjor. Jeg kjørte inn karet etter alle kunstens regler med kickstarting og puttet ancistrus og kardinaltetra i karet 2 uker før discusene kom. Etter 6 uker innkjøring kom det 8 små discus (9cm) i karet. Det ble for stor belastning og jeg måtte selge 2 discus med en gang, og 1 døde. Så med discus kan du ikke være utålmodig.

2. jeg ville startet med oppdrettsvarianter da disse er mye enklere og holde enn VF, med oppdrettsvarianter kreves det stort sett bare stabile vannverdier og nitratverdier som ikke må overstige 15-20, det greier du med hyppiege vannbytter. Jeg bytter 12-15% vann daglig.
Du får dyre og flotte oppdrettsvarianter også. Se disse som jeg har lagt ut for salg. På grunn av sjeldenhet og etterspørsel er det en relativt høy prisklasse på disse.

4 Discuser er bunnspisere og bruker relativt lang tid på å spise, 15-20 min. er ikke uvanlig.

6 Hvordan det vil gå med discus og kampfiskhunner aner jeg ikke, men du bør huske på at det er fisk fra forskjellige koninenter og krever forskjellig van. Det mest vanlige med discus er kardinaltetra, corydoras og ancistrus.

Lykke til.

Jon

godt å høre andres erfaring!
vil heller lære av andres feil på dette området.
tålmodighet har jeg nok av, men må det ikke være minst 6 diskus i karet?
jeg vil helst starte med noen på 6-7 cm.

når det gjelder sirkulasjon i vannet, skal det være minst mulig gjennomstrømning? Men et godt biologisk filter?

Hei igjen Lovesoul

Under oppvekstperioden må du ha minst 6 discus, discus er en stimfisk og ungfisk vil rett og slett dø hvis dem er for få. I et 300-liters kar ville jeg ha kjøpt 6 stk. i den størrelsen du nevner og foret ofte. Du må huske at jo oftere du forer jo større blir discusen og de vil også få en mere perfekt kroppsform. I begynnelsen foret jeg 5-6 ganger daglig og byttet 30% vann daglig, vannbytte er VIKTIG. Mye arbeid, men jeg er også meget fornøyd med discusene mine. Når discusene begynner og bli utvokst kan du vurdere å selge 1 da 5 discus er mere passe i et kar av den størrelsen. Du må huske på at sand, røtter og annen innredning fort vil fortrenge bortimot 25- 50 liter vann, så da syns jeg 5 stk. er passelig.
Jeg har det originale Juwel Jumboffilteret (1000 l/t) og et utvendig Tetratec 1200 filter i hjørnekaret mitt, begge utblåsene står på skrått opp mot overflaten, slik at strømmen går langs overflaten, ned langs "frontruta" og tilbake langs bunnen. Dette gjør at det er lite strøm i mitden av karet, der diskusen oppholder seg vanligvis. Filtrene er fyllt opp med henholdsvis Cirax-kassetter til Jumbofilteret og Ephisubstrat, dette er de beste biologiske filtermaterialene , men begge filtrene har en finsvamp øverst til partikkelfiltrering. Jeg vil anbefale tilsvarende kapasitet i karet ditt, og så får du avgjøre om du vil ha 1 stort eller 2 mindre filtre.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L. Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap