Hvor stort akvarium trenger et discus lekspar??

Hei
Lurte på hvor stort et Discus leksakvarium må være??
er 70liter greit eller må det være mye større??
Plussmedlem
70 liter er for lite.
Du finner anbefalinger om dette i fiskebasen.
Jeg har spurt om det samme.. Da fikk jeg til svar at mitt 180l var litt for lite... Det var en som mente at 250l var passelig. De skulle helst vare en stim på 6 fisk i stort akvariet for å trives.
Men trådstarter spør jo etter størrelsen på et leks-akvarium for et par,
ikke et akvarium for permanent opphold av en flokk diskus.

Et leks-akvarium er vanligvis mye mindre enn man normalt holder de respektive artene i, fordi det kun er ment for midlertidig opphold, og kun for et par. Ikke hele flokken - it takes only two to tango

Men likevel, selv om man tar med i betraktningen at leksparet kanskje ikke er så store (høye), så er nok 70 liter uansett i minste laget for denne relativt store cikliden. Jeg ville satset på en 128 liter eller noe lignende (de har std mål: 80 x 40 x 40).
Et lekspar bør ikke ha mindre enn 128 liter, men anbefaler deg 180 liter (100x40x40).

Jeg venter nå på et avlspar og de skal gå i en 250 liter (100x50x50).
Personlig ville jeg ha anbefalt fom 160 - 250 liters akvarie. Pt har jeg 5 lekspar gående og fire av parene har hvert sitt "kubeakvarie på ca 60x60x50 dvs 180 liter - plassert i en reol. De siste paret gikk i et 250 liters plante akvarie - men pt er det ca 50 diskus unger på 7 uke (ca 3 - 4 cm store - øyemål...) som "eier" akvariet.

Dere ser foreldre og noen av barna...

Et 180 liters BB-kar er helt ok. Blir karrene mindre krever dette mere arbeid sett i forhold til preparering av vann. 128 litere blir gjerne litt lave, men er de spesialtilpasset slik at høyden blir ok så er det ikke noe i veien for å holde leksparret i leksperioden i dette karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap