Noe spørsmål om discus og litt annet.
Halloen sammen:P
Har nettopp lagt om til Discus kar fra Malawi, og lurte på hvilken fisk jeg burde ta ut av karret nå, skal ramse opp det jeg har oppi det nå:
15-20 pansermaller (panda)
ca 150 kardinal tetra
4 scalarer
2 store placo
2 ancistrus
1 black ghost
2 løvehode cichlider
1 pictus
1 praktbotia
1 juvel hai
1 ildhale
3 sjokolademaller
1 Lmalle( usikker på nummer enda)
2 sommerfugl fisk
og mine 4 discus ca 8-9 cm
karret er 400L
ønsker optimale forfold til Discusene mine ble lei av malawi plutselig
har testet vannverdiene og de er bra/ på bedringens vei til å bli Discus vann^^
har masse planter i det nå, pittelitt røtter, luftpumpe, "engelsk elvegrus" får stor eheim pumpe/filter i morgen.
skal prøve å legge ut bilde av discusene også..
Mvh Tom Roger. (bosatt på Fauske - Nordland)
Har nettopp lagt om til Discus kar fra Malawi, og lurte på hvilken fisk jeg burde ta ut av karret nå, skal ramse opp det jeg har oppi det nå:
15-20 pansermaller (panda)
ca 150 kardinal tetra
4 scalarer
2 store placo
2 ancistrus
1 black ghost
2 løvehode cichlider
1 pictus
1 praktbotia
1 juvel hai
1 ildhale
3 sjokolademaller
1 Lmalle( usikker på nummer enda)
2 sommerfugl fisk
og mine 4 discus ca 8-9 cm
karret er 400L
ønsker optimale forfold til Discusene mine ble lei av malawi plutselig
har testet vannverdiene og de er bra/ på bedringens vei til å bli Discus vann^^
har masse planter i det nå, pittelitt røtter, luftpumpe, "engelsk elvegrus" får stor eheim pumpe/filter i morgen.
skal prøve å legge ut bilde av discusene også..
Mvh Tom Roger. (bosatt på Fauske - Nordland)
Postet 09.05.09 kl 13:25
Endret: 10.05.09 kl 12:18
Postet 09.05.09 kl 14:06
jada, vet det
bytter ca 25% vann annenhver dag.
har bare en powerheim 802 nå, men som sagt får et stort filter i morgen.
husker ikke nummer men skal poste det når jeg får den.
vann verdiene komer senere i dag, skal ned på dyrebutikken og teste vannet nå.
skal ta ut det av fisk som skal til for å få Discusene til å stor trives:P
Mvh Tom
bytter ca 25% vann annenhver dag.
har bare en powerheim 802 nå, men som sagt får et stort filter i morgen.
husker ikke nummer men skal poste det når jeg får den.
vann verdiene komer senere i dag, skal ned på dyrebutikken og teste vannet nå.
skal ta ut det av fisk som skal til for å få Discusene til å stor trives:P
Mvh Tom
Postet 09.05.09 kl 14:16
Endret: 09.05.09 kl 14:17
Postet 09.05.09 kl 14:18
Uten veletablert filter med gode filterbakterier, så vil du dessverre mest sannsynlig mislykkes med Discus! De er veldig ømfintlig mot store ph svingninger og avfallsstoffer som blir liggende i akvariet.
Discus er en absolutt krevende fisk som en bør lære seg godt før en anskaffer seg disse flott dyrene.
Hva har du gjort for å få vannet sine verdier fra Malawi til Discus vann?
Hvilket eheim filter er det du får? er det nytt?
Discus er en absolutt krevende fisk som en bør lære seg godt før en anskaffer seg disse flott dyrene.
Hva har du gjort for å få vannet sine verdier fra Malawi til Discus vann?
Hvilket eheim filter er det du får? er det nytt?
Postet 09.05.09 kl 14:46
der var vannverdiene testet:
No2 = 0
PH = 6,4-6,8
KH ligger på 6-7 0D
temp 29 grader
har delbytta vann i flere dager før Discusene kom hit, slamsugd hele karet,
pumpa ble rengjort og sto og surret i 3-4 dager også.
eheim filteret er ikke helt nytt, får det fra min mor, hun har et selskaps akvarium på 250 liter.
nummer på filteret kommer snart.
takker for svar og tips fra alle
No2 = 0
PH = 6,4-6,8
KH ligger på 6-7 0D
temp 29 grader
har delbytta vann i flere dager før Discusene kom hit, slamsugd hele karet,
pumpa ble rengjort og sto og surret i 3-4 dager også.
eheim filteret er ikke helt nytt, får det fra min mor, hun har et selskaps akvarium på 250 liter.
nummer på filteret kommer snart.
takker for svar og tips fra alle
Postet 09.05.09 kl 15:44
Har du målt ammoniak? Om filteret har gått i trefire dager vil du nok oppleve en smell om etpar uker (står greit forklart under Akvarieskolen som du finner under Artikler her på forumet). For at et filter skal kunne håndtere alt avfallet som blir etter kraftig discusforing må det gå godt belastet i flere mnd - og i tillegg ha stort nok filtervolum.
Om du vil fore opp discusen så de blir seendes skikkelig ut så ville jeg tatt ut alt annet enn dem.
Om du vil ha et selskapsoppsett hvor det ikke er så farlig hvordan fisken blir seendes ut så hadde jeg kastet ut alt unntatt pansermallene, kardinaltetraen og ancistrusene.
Jeg ville uansett kjøpt hvert fall to discus til så det blir en gruppe på minst seks, ellers vil du få et problem med mobbing også.
Om du vil fore opp discusen så de blir seendes skikkelig ut så ville jeg tatt ut alt annet enn dem.
Om du vil ha et selskapsoppsett hvor det ikke er så farlig hvordan fisken blir seendes ut så hadde jeg kastet ut alt unntatt pansermallene, kardinaltetraen og ancistrusene.
Jeg ville uansett kjøpt hvert fall to discus til så det blir en gruppe på minst seks, ellers vil du få et problem med mobbing også.
Postet 09.05.09 kl 15:54
skal kjøpe flere Discus, men er ikke lett å få tak i hær oppe i nærområdet, og ikke mange jeg har lest om som sender heller...
det jeg mente med filteret er at jeg har skjiftet selve watt'n/ filteret i pumpen. selve pumpen har jeg hatt i 1-2 år i samme karet.
skal plukke ut fisk nå
hvor ofte og hvor mye skal de fores når de er så små, for å få dem til å vokse bra?
og en annen ting: hva om jeg tar ut ALT som er a karet?
ser andre som har gjort det, ser jo litt stusselig ut utn litt pynt/planter :/
det jeg mente med filteret er at jeg har skjiftet selve watt'n/ filteret i pumpen. selve pumpen har jeg hatt i 1-2 år i samme karet.
skal plukke ut fisk nå
hvor ofte og hvor mye skal de fores når de er så små, for å få dem til å vokse bra?
og en annen ting: hva om jeg tar ut ALT som er a karet?
ser andre som har gjort det, ser jo litt stusselig ut utn litt pynt/planter :/
Postet 09.05.09 kl 16:30
Flytter din tråd bort fra nybegynnerformuet da diskcus ikke er en nybegynner fisk.
¤00 liter er en fin størrelse for en gruppe på 6- 8 discus. C steribai og ancistrus er ganske gode tankkammerater. Hyperancistruser er ofte også fisk som skal ha høy temperatur og og spiser fôr med mye animalske proteiner.
Kardinaltetra kan gå bra ei stund, men regn med at flokken blir kraftig redusert etterhvert.
Discus trenger godt tid til å spise og bør derfor ikke ha konkurranse i matfatet.Jeg mener at du bør fjerne det aller meste av de fiskene du har for å få plass til discusene dine.
Du trenger ikke et BB kar for å fôre opp discus, men det blir selvfølgelige mye enklere med reinholdet da.
Ellers har du mange spørsmål som du nesten må lese deg litt frem til svare på. Begynn med å lese litt i denne discustråden.
¤00 liter er en fin størrelse for en gruppe på 6- 8 discus. C steribai og ancistrus er ganske gode tankkammerater. Hyperancistruser er ofte også fisk som skal ha høy temperatur og og spiser fôr med mye animalske proteiner.
Kardinaltetra kan gå bra ei stund, men regn med at flokken blir kraftig redusert etterhvert.
Discus trenger godt tid til å spise og bør derfor ikke ha konkurranse i matfatet.Jeg mener at du bør fjerne det aller meste av de fiskene du har for å få plass til discusene dine.
Du trenger ikke et BB kar for å fôre opp discus, men det blir selvfølgelige mye enklere med reinholdet da.
Ellers har du mange spørsmål som du nesten må lese deg litt frem til svare på. Begynn med å lese litt i denne discustråden.
Postet 10.05.09 kl 12:16
Tom Roger Antonsender var vannverdiene testet: No2 = 0 PH = 6,4-6,8 KH ligger på 6-7 0D temp 29 grader har delbytta vann i flere dager før Discusene kom hit, slamsugd hele karet, pumpa ble rengjort og sto og surret i 3-4 dager også. eheim filteret er ikke helt nytt, får det fra min mor, hun har et selskaps akvarium på 250 liter. nummer på filteret kommer snart. takker for svar og tips fra alle :)
Her må det være noe feil på vannmålingene/vannverdiene.
Hvordan klarer du og ha PH på mellom 6.4-6.8 og KHpå 6-7?? Det er umulig viss man da ikke bruker co2, og så vidt jeg vet så gjør du ikke det.
Så disse målingene kan umulig være riktig, hva er disse målingene utført med? Stripps eller? Viss det er tilfelle så glem målingene for de er utrolig unøyaktige.
Kvitt deg med mesteparten av de andre fiskene, bortsett fra kardinalene.
Kan også ha scalarer, men jeg annbefaler det ikke før diskusene er ferdig utvokst, da scalarene spiser opp meste parten av maten før diskusene får "summet"seg og så små diskuser som du har trenger all den maten de kan få, ihvertfall viss du vil ha de større enn 12-13 cm.
Synes filtreringen din virker altfor dårlig(min mening da).
Ferskvannets konge er ikke noe vanskelig fisk viss man gjør noen grunnleggende ting, og etter min mening så er det massivt vannbytte regime så lenge man har diskuser i vekst.
Og man bør overdimensjonere¨filtreringen da diskuser "streiker"fort viss vannkvaliteten ikke er 100% hverdag og hele tiden.
Lykke til med diskusene dine.
Postet 10.05.09 kl 12:48