Diskus og vekst

Har hatt en gjeng med diskus nå i 4 måneder. Kjøpte de som ungfisk.
Har mata i snitt 3 ganger daglig med oksehjerte, men kan ikke se at de har vokst noe særlig. De spiser godt, og har ikke vært syke (flink med vannbyttene)

Kjøpte inn noen nye nå som er ca. 4-5 måneder, og de er mye større enn de jeg hadde fra før av, som er eldre.

Kan det hende at mating 3 ganger om dagen var rett og slett for lite?
Om jeg starter å mate 6 ganger daglig nå, er det noe håp om at de vil vokse?

Har de i en 250 liter.
Å mate 3 ganger om dagen er rett og slett for lite... 5-6 ganger, helst 6 ganger om dagen bør de mates i vekst perioden.

Du kanskje ha tapt litt av veksten, men fortsett fremover med 6 ganger for dagen.

Hvor mange discus har du i 250 liter?
Jeg skal ikke ha for sterke meninger om hva som er rett og galt men jeg har lyst til å komme med et par innspill vedr oppfôring av discus.
Er kjent med at mange benytter oksehjerte som som hovedfor, noe som mange tydligvis har god erfaring med.
Personlig har jeg valgt å knuse discusgranulat samt benytte fôringsautomat som fôrer inntil 8 ganger pr dagen (Eheim), ved justere förmengde har jeg løst den arbeidsoppgaven og har kun vannskifte igjen.
Mine discus unger, født begynnelse av mars 09, har pt, nådd en lengde på +/- 5-6 cm. Utfra dette resultatet kan jeg ikke se yngelen hatt noen dårligere oppvekst enn andre, men mye mindre arbeid og søl...
Etterhvert som de har blitt større har jeg ikke knust granulatet så mye - større biter. Vannskifte har jeg valgt annen hver dag da daglig skifte "stresset" yngelen voldsomt, selvsagt annerledes dersom du har automatisk vannskifte.

Jeg ville nok ha gjort en kombinasjon slik at de fikke begge deler. Foringsautomat for de måltidene som jeg ikke er hjemme og oksehjerteblanding når jeg var hjemme. De færreste av oss er så mye hjemme at vi klarer å fore 6-7 ganger jevnt fordelt over dagen.

Et bilde av discusen som vokser dårlig er greit å ha. Discus som har fått for lite for i starten ser man lett på øyeforholdet.
Jeg har 7 stk i 250L.

Har akvariets størrelse noe å gjøre med hvor mye de vokser?

Nei, det det kommer an på er hvor mye mat de får samt hvor god vannkvalitet du klarer å holde. Dette med karstørrelse har selvfølgelig en nedre grense da denne gjerne henger sammen med hvor god vannkvalitet du klarer å holde.

Et 250 liter BB-kar passer ypperlig til å fore opp discus. En flokk på 6 stykker klarer seg fint i dette. Hovedsaken er at man klarer å holde karret rent til den værste foreperioden er over. Når discusen passerer året er man nede i 2-3 ganger om dagen og da er det lettere å holde de i et beplantet kar enn når man forer 6-7 ganger om dagen.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap