Hentet meg ny diskus:).

For et par timer siden så satt jeg inn en ny diskus i 660 l min, det er moro.

Hentet en diskus på 18-19 cm som selgeren trodde var en hunne, siden den har godt sammen ei hunne som la egg og ingen av eggene ble befruktet, så vil tiden vise om det er ei hunne.

Dette er et prakteksemplar av blå/rød/turqise, noe i likheten av denne som jeg nå legger ut bilde av.
Dette er mine klare favoritter av diskusfisken.
Grattis med ny flott discus.
De er virkelig vidunderlige fisker. Dog ikke så mye fart som mine elskede afrikanske ciklider, men en fryd og se på.
Flott at du er tilbake med bilder og oppdateringer Ken.
Vedr ny fisk
Hyggelig å selge fisk når den får karakter; prakteksemplar, og kjøper vet å sette pris på kvalitetsfisk!

....her ble det egglegging av briliant turquier/blue diamond paret ,så da får vi se!
Discusheaven
Hyggelig å selge fisk når den får karakter; prakteksemplar, og kjøper vet å sette pris på kvalitetsfisk! ....her ble det egglegging av briliant turquier/blue diamond paret ,så da får vi se!

Har hentet 2 stk fisker hos deg nå og begge 2 har vært skikkelig bra/fine fisker, så moro og komme og hente voksene/store fisk hos deg, for vi har relativt likt syn på hva som er en bra diskus.
Lykke til med eggene da, håper de snart lærer.
Det ene parret mitt måtte legge egg omtrent 10 ganger før de skjønte poenget, men kanskje dine lærer litt kjappere.

Skikkelig hissig min nye diskus, hun/han har foreløpig tatt sjefsrollen i 660 l og satt de 2 større hannene på plass, så de har trukket seg tilbake.
Men det går seg til det over en ukestid, så vil igjen harmonien senke seg over karret.

Har selv et parr i BB-karr nå de har godt der 2-3 mnd og hadde yngler for en mnd tid siden, men de spiste opp ynglene dag 5-6, så nå venter jeg igjen på nye.
Kan en hunn diskus bli sjef og sette de store hannene skikkelig på plass?
Jeg har ikke opplevd at ei hunne er såpass tøff som denne her, hun har satt mine 2 store hanner skikkelig på plass de 2 dagene hun har vært i karret-hannene er rundt 20 cm og i knall form, men foreløpig så får de "bank"av den nye.
Vet at dette går seg til over noen dagen/en ukes tid, men lurer på om andre erfarende diskuseiere har vært borti en hunn diskus som sjefer i karret?
Eller om dette rett og slett er en hann, noe tiden vil vise, men utrolig flott er den ihvertfall.
Det er vel kanskje som i menneskeverden Ken. Det finns vel noen skikkelige rivjern av noen hunner hos begge arter som helt klart veit hvor skapet skal stå .

Jon
Jon Bruce
Det er vel kanskje som i menneskeverden Ken. Det finns vel noen skikkelige rivjern av noen hunner hos begge arter som helt klart veit hvor skapet skal stå :-). Jon

Hehe, sant det Jon.
Syntes alltid, at hunnerne er mest agressive. Det samme med mine Heros og Uaru.
Mvh. Roland Dreinø
Vedr ny fisk
Ikke glem at "damen" er godt oppdratt av en mann da kjære akvarievenner....
Discusheaven
Ikke glem at "damen" er godt oppdratt av en mann da kjære akvarievenner....

Sant det. Fisken er bare utrolig vakker og jeg liker "tempramanget" til "henne"jeg, var litt bedre i karret igår så det blir sakte og forsiktig bedre og bedre, men hun er helt klart sjefen i karret enda.
Viser leks tendenser med ei annen hue som jeg har, faktisk den solid fire jeg hentet av deg i fjor, de rister nesten om "kapp".
Nå har det blitt harmoni i 660 l igjen, saker og ting har godt seg til igjen og godt er det.
Ny diskusen begynte og spise fra dag 5, bestandig moro når ny diskuser begynner og spise, ligger jo hele tiden i bakhue det at de kan sultestreike seg til døde-har bare skjed engang her da at en voksen diskus har sultet seg til døde, ikke noe vakart syn det.
Men nå er nervene slik de skal være igjen, den spiser.
Har nå gjordt om i 660 l, og fjernet mesteparten av plantene og bygd opp hele karret med masse røtter, det ble knall bra.
Kommer bilder så fort jeg har et kamera tilgjengelig igjen.
Jeg får vel ta med meg kamera og komme på besøk, jeg er jo spent på hvordan det ser ut i karet etter ominnredningen.
Her kommer noen dårlige bilder av 660 l min, med diskuser.
Har nesten fjernet alt av planter og byggd opp med røtter i hele karret, er relativt fornøyd selv da, og det er jo det som teller.
Det siste bildet av de 2 diskusene er det ene leksparret mitt, favoritt diskusen min er blå/turqise varianter.
Jeg synes akvariet ble finere nå enn før! Masse røtter er utrolig dekorativt. Jeg tror nok diskusene dine stortrives med det
mona o
Jeg synes akvariet ble finere nå enn før! :) Masse røtter er utrolig dekorativt. Jeg tror nok diskusene dine stortrives med det:)

Takker så mye.
Ja jeg synes selv det er mye penere enn det noen gang har vært, liker masse røtter og nesten bare planter som vokser på røttene.
Tror diskusene trives bra nå, de "digger" og svømme mellom røttene, og det er jo 14 stk L134 der + 6 stk L066 og de digger også masse hjemmeplasser.
Har tenkt på dette lenge, men synes det var litt tiltak og kaste planter for masse kroner, men så lenge jeg ble fornøyd så gjør det egentlig ingen ting.
P.S. du har tilfeldigvis ikke noen adolfoi tilsalgs, Mona O.?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap