Ang foring av diskus og litt om vannbytte. :)

Jeg lurer på hva dere forer med..

Jeg forer selv med tetradiskus, oksehjerte og litt makk som ungene finner.

Har lest at det er vanlig å fore med røde mygglarver og, men de i dyrebutikken her mener det ikke er nødvendig siden diskusen lett kan bli sær i kosten da.. Stemmer dette. (jeg stoler ikke altid på dyrebutikk folk da de ikke altid har peiling på hva de snakker om).

Hva mener dere?

Jeg har ikke hatt diskus så lenge så jeg er en fersk diskus eier. Men vil jo selfølgelig fore med det som er det beste for disse søte fiskene. Å som gjør at de voksrer bra og så gjevnt så mulig.

Å hvor ofte ville eller pleier dere å bytte vann? Jeg skjekker nitrit hver dag å har ikke hatt noe tegn til det, har skiftet mellom 30-50% av vannet 2-3 ganger i uken. Har lest så mye forskjellig. noen sier hver dag, andre annenhver dag, og noen 1 gang i uken har og vert bortig folk som sier 1-2 ganger i mnd. Det er så utrolig mye forskjellig info her å jeg vet ikke helt hva jeg skal tro og høre på.. Men fiskene har flott farge å spiser godt å er altid synlige i karet selv om jeg har røtter å planter de kan gjemme seg bakom.

De har foresten 29 grader i vannet og ph på 7. Karet er på 500 liter. Hvis det har noe å si denne sammenheng.

Noen som har noen tips her? Takk på forhånd.

Det at discus fort kan bli for glad i røde mygglarver tror ikke jeg noe på all den tid jeg har hatt discus som konsekvent nekter å spise dette.
Jeg vet at det er endel som ser på myggiser som "lørdagsgodt" til discus, men dette er reinspikka tull.

Vannbutter, hvor ofte og hvor mye ! Du vil aldri få byttet nok vann, men 15 20% daglig er bra. Dette har også noe å si på hvor mye fisk du har i karet og om det er ungdommer og er det mange ungdommer så griser disse mye og da kan det være en fordel å bytte mer.
Bland aldri vann rett fra springen med varmt for å temperere vannet. Bruk heller kaldt vann og da litt over tid.

Bytte vann en gang i uken eller en gang i måneden er dømt til å feile.
De vil aldri trives over tid.
Discus er veldig vare på vannkvaliteten og sturer fort hvis vannet begynner å bli "gammelt".
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap