Karantene kar.

Må ett karantene kar være større en 80 liter?
Eller går dette lille for den lille perioden de er i karantene?

Det er snakk om 2 fisk.

For ett 80 liter ville blitt for lite for flere tror jeg..

Det er vel avhengig av hva du skal ha i det? Det er fint til små fisk, men noe lite til f eks 2 voksne discus ol.
Det er diskus som skal i karantene, men ikke av de største diskusene. Men heller ikke av de aller minste liksom..

Jeg vil ikke ha mulig smitte i 500 litenen min. Så karantene er viktig, men mulig jeg burde fått tak i ett litt større kar da.. De går i ett 120 liter nå.
Skal du være sikker på discusen ikke er syk eller har parasitter må du påregne en ganske lang karantentid, 2-3 mnd og så eventuelt tid å behandle dem. Dette betyr at du ikke kan slurve med oppsett til karantene karret, da dette kan være med på stresse fiskene. Stress gjør fiskene mere mottagelig for utbrudd av patogen organismer som allerede finnes i fisken.
Yes! men da finner jeg ett større kar og har de oppi der i 12 uker i stedet for de 7 jeg planla. Så er jeg sikker på karantene tiden sånn sett.. Tid har jeg. Da jeg er oppdretter på hund og hjemmeværende

Tussen takk for tipsene
Jeg mener et 80 l karr går akurat til 2 diskuser, men det kan gjerne være litt større da.
Vi diskuseiere sier jo at en voksen diskus bør ha 50 l vann pr.fisk og disse som du spørr om er jo ikke fullvoksene og får jo 40 l pr.fisk, noe som holder for den tiden de skal gå i karret.
Jeg "avluser"alle nye diskuser med prazipro eller praziguantel, dette gjør at jeg kan gå ned på tiden de trenger og være i karrantene(min mening og erfaring da).
Store diskuser kan fint ha innvendige parasitter og gå i karrantene i f.eks 3 mnd uten at du ser/oppdager at de har parasitter, så jeg mener man bør kjøre en "avlusning"for og være 90% sikker på at fiskene er friske og parasitt frie når de blir satt inn i hovedtanken.
Men det finnes jo ingen fasit i denne hobbyen, så du må nesten finne ut hvilken metode du vil bruke og gå for den.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Stigersand
Reklame for plussmedlemskap