Utsette egglegging hos unge damer...?
Hvordan kan jeg forhindre egglegging hos fortsatt voksende unge discusdamer?
Ser helst at de vokser seg litt større først, men en av de store hannene er i full gang med kurtisering....
Ph 7,Tp 29-30 grader, 40-50 % vannbytte + slamsuger daglig, 400 l innredet akvarium ( sand, røtter, noe planter) med 12 stk "unge voksne" som fores opp til de skal over i 660 l utpå høsten.
Ser helst at de vokser seg litt større først, men en av de store hannene er i full gang med kurtisering....
Ph 7,Tp 29-30 grader, 40-50 % vannbytte + slamsuger daglig, 400 l innredet akvarium ( sand, røtter, noe planter) med 12 stk "unge voksne" som fores opp til de skal over i 660 l utpå høsten.
Postet 17.07.09 kl 20:09
Endret: 17.07.09 kl 20:11
Postet 17.07.09 kl 20:27
Inaktiv bruker
va er det farligt at det kommer egg på di for det burde jo vere et tein på at di trives hos deg
Postet 17.07.09 kl 20:41
Nå er det litt vanskelig å kjønnsbestemme discus... har 3 som jeg kjenner kjønnet på, ellers blir det vill gjetning. Å isolere en eller to discus tror jeg ikke er så smart, siden disse er utpregede flokkdyr, og jeg er redd de vil sture, og slutte å spise. Blir jo ikke all verdens vekst av det heller:=P
Å dele dem er jo ellers en opplagt løsning, hvis jeg hadde visst kjønnsfordelingen ellers i gjengen:=)
Siden pH ligger på 7 i karet, kan jeg ikke heve den ytteligere for å unngå "date" heller...
Grunnen til at jeg hadde håpet at de ville vente litt, er fordi hunnene ofte slutter å vokse/ vokser saktere etter de har begynnt med "frierier." Disse ikke er så gamle enda og fortsatt i vekst.
Ut over det tar jeg det som et kompliment selvfølgelig. Tyder jo på at fiskene trives:=)
Takker for svar!
Postet 17.07.09 kl 20:51
Hvor gamle er de egentlig og hvor store er de?
Grunnen til at jeg spør er at hvis discusene er over året og de har gode proposjoner da spesielt med tanke på øye/stripeforholdet så er grunnlaget gjort og det er ikke nødvendig å sette inn tiltak.
Hvis fiskene har god tilgang på for så vil ikke eggproduksjonen hos hunnene gjøre det slik at de stanser helt opp i vekst. De vil kanskje ikke bli like store som du kunne ha blitt, men så lenge proposjonene er greie så gjør ikke dette noe.
Det å flytte på en velfungerende flokk vil gjøre at de blir utrygge og du kan risikere at det du ønsker å vinne på den ene siden taper du igjen på den andre.
La flokken få gå samlet og hvis du skal splitte ut noen så er det fordi de skal inn i eget oppdrettskar.
Grunnen til at jeg spør er at hvis discusene er over året og de har gode proposjoner da spesielt med tanke på øye/stripeforholdet så er grunnlaget gjort og det er ikke nødvendig å sette inn tiltak.
Hvis fiskene har god tilgang på for så vil ikke eggproduksjonen hos hunnene gjøre det slik at de stanser helt opp i vekst. De vil kanskje ikke bli like store som du kunne ha blitt, men så lenge proposjonene er greie så gjør ikke dette noe.
Det å flytte på en velfungerende flokk vil gjøre at de blir utrygge og du kan risikere at det du ønsker å vinne på den ene siden taper du igjen på den andre.
La flokken få gå samlet og hvis du skal splitte ut noen så er det fordi de skal inn i eget oppdrettskar.
Postet 17.07.09 kl 21:49
Endret: 17.07.09 kl 21:54
hehe artig tema:
Jeg slutter meg sitt Geir(innlegg over) sin slutning. Ikke splitt de.
Det du kan gjøre av preventive inngrep(henger du meg: ) er rett å slett å subfjerne leks rater (potter,røtter mm).
En annen teknikk er å holde mange (tett) med Discus inntil man har de i den str man ønsker. Når de har nådd akseptabel str. Reduserer man antall fisker i tankene for at de skal parre ut.
Deretter er det bare å vippe ut ett og ett par.
Lykke til.
Jeg slutter meg sitt Geir(innlegg over) sin slutning. Ikke splitt de.
Det du kan gjøre av preventive inngrep(henger du meg: ) er rett å slett å subfjerne leks rater (potter,røtter mm).
En annen teknikk er å holde mange (tett) med Discus inntil man har de i den str man ønsker. Når de har nådd akseptabel str. Reduserer man antall fisker i tankene for at de skal parre ut.
Deretter er det bare å vippe ut ett og ett par.
Lykke til.
Postet 17.07.09 kl 21:53
Takker for svar!
Hehe..! Utrolig damedrag på denne hannen... Og jeg står her da..med rynke i panna og viftende penkefinger!
Pga lekkasje på utvendig pumpe ( og bytte med en ny kickstartet en) i et annet kar hvor jeg har "barnehagen".. med påfølgende nittrittstigning, måtte jeg flytte 10 av mine små over til de 8 store i 400 literen...( fra 15 til 17-18 cm på godt øyemål)
Altså TETT overbefolket.. fram til jeg er helt sikker på å ha nitritten under kontroll.
Har selvfølgelig satt inn en ekstra, godt innkjørt pumpe, og venter i spenning på at jeg skal få sandfilteret mitt:=)
Tror ikke disse er av den blyge typen altså...!
Litt usikker på eksakt alder på fisken... mulig Discusgeir kan svare på det. Ikke sett så mye lekstendenser tidligere.
Som man roper i skogen får man svar! ( eller var det "...roter og ... far"???)
Postet 17.07.09 kl 22:22