Ang diskus å trivsel.
kan noen forklare meg hva som stemmer?
Noen sier diskusen er stesset da den viser stripene sine.
Mens andre sier den bare "snakker" med de.
Skjønner ikke noe jeg nå, For jeg har en. Spesielt en som noen dager er veldig stripete og andre dager er mer eller mindre ensfarget.. Andre dager skifter den titt å ofte.
Ble litt engstelig for at det kanskje er noe den ikke liker..
Noen som vet hva som stemmer? Det virker som den trives da den spiser godt, virker ikke redd. (spiser fra hånden) Å kommer med en gang han ser meg. Ellers kruser den rundt oppi der. Rolige avslapede bevegelser har den og.
Takk for svar
Noen sier diskusen er stesset da den viser stripene sine.
Mens andre sier den bare "snakker" med de.
Skjønner ikke noe jeg nå, For jeg har en. Spesielt en som noen dager er veldig stripete og andre dager er mer eller mindre ensfarget.. Andre dager skifter den titt å ofte.
Ble litt engstelig for at det kanskje er noe den ikke liker..
Noen som vet hva som stemmer? Det virker som den trives da den spiser godt, virker ikke redd. (spiser fra hånden) Å kommer med en gang han ser meg. Ellers kruser den rundt oppi der. Rolige avslapede bevegelser har den og.
Takk for svar
Postet 21.07.09 kl 00:16
Endret: 21.07.09 kl 00:18
Discus som viser stripene sine gjør dette ulikt i forhold til situasjonen. Discus som har alle stripene fremme kan gjøre dette for å virke avvepnende på de som står høyere på rangstigen. Den signaliserer at den ikke er noen trussel og har heller ikke tenkt å bli det. Det kan gjerne kalles stressstriper, men benyttes for å kommunisere med de andre.
Discus med gjelleparasitter, innvollsorm eller flagellater kan i perioder bli så plaget av disse at den da skrur stripene av og på. Disse plagene stresser fisken og stripene signaliserer mistrivsel. Det kan hjelpe på å øke vannbyttefrekvensen samt gi litt flytende vitaminer.
Postet 21.07.09 kl 00:45
da skyldes nok forhåpentligvis stripene det at jeg har ovrtatt to diskus som er større en denne stripe diskusen min. Denne som leker seg med stripene sine var sjef oppi der før. er sikkert ikke det lengre. Men de sloss heldigvis ikke.
Livet ser fredelig ut oppi der. Når han ikke er stripete kommer de på når han paserer en annen diskus for så og forsvinne igjen da den har pasert den andre. Da tror jeg han prøver å signalisere noe..
Er ikke lett dette diskus språket Men lærer hele tiden Men uansett, litt vitaminer i vannet har de sikkert ikke vondt av. Har du noen spesielle typer å anbefale?
tusen takk for svar
Livet ser fredelig ut oppi der. Når han ikke er stripete kommer de på når han paserer en annen diskus for så og forsvinne igjen da den har pasert den andre. Da tror jeg han prøver å signalisere noe..
Er ikke lett dette diskus språket Men lærer hele tiden Men uansett, litt vitaminer i vannet har de sikkert ikke vondt av. Har du noen spesielle typer å anbefale?
tusen takk for svar
Postet 21.07.09 kl 01:06
Bente-BentMen uansett, litt vitaminer i vannet har de sikkert ikke vondt av. Har du noen spesielle typer å anbefale?
Jeg bruker Esha Optima og Esha Minaroll (jeg er ikke helt sikker på forskjellen, men sistnevnte inneholder noe mineraler også mener jeg å huske).
Det er ganske mange akvarister som bruker Esha Optima har jeg inntrykk av.
Jeg kjøper mine flasker med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=227024+*+227025+*+227027+*+227026&userid=RGsgcl9R03A9LU4c00QwKt2lBCgohWpXU2O&t=temartic_e]Esha Optima[/URL] og [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=227020+*+227121+*+227122+*+227123&userid=RGsgcl9R03A9LU4c00QwKt2lBCgohWpXU2O&t=temartic_e]Esha Minaroll[/URL] vitaminer billigere fra en tysk nettbutikk jeg ofte bruker, for der får man også 180 ml flasker (mye drøyere og billigere pr ml om man kjøper større flasker enn de små 20 ml flaskene).
Eksempel:
Esha Optima i den norske nettbutikken jeg linker til ovenfor, koster ca 70 kr for en liten 20 ml flaske.
En stor flaske på 180 ml koster omtrent 190 kr i den tyske....
Postet 21.07.09 kl 02:19
Endret: 21.07.09 kl 02:21
Postet 21.07.09 kl 03:00
DonaldBetyr det at en discus med alle stripene fremme (som eg synes er finest) ikke "trives som fisken i vannet"? Jamfør; god utfarging av fiskene...
Dette kan jeg ikke si noe om med sikkerhet. Rent logisk så skal det fult ut være mulig for en discus med stripene fremme å trives.
Ser man på pattedyr som for eksempel marekatter så har disse strenge rangstiger der enkeltdyr lever hele livet sitt uten å ha mulighet for å få parret seg. De velger å leve i flokken av andre grunner som mat og trygghet.
Det vil ikke være urimelig å anta at dette også gjelder discus. Det er jo ikke et ukjent fenomen at fisk lar vær å fremvise full fargeprakt så lenge de ikke er villig til å ta opp kampen om en høyere plass på rangstigen.
Har en RSG som hadde få eller ingen prikker. Etter halvannet år ble de alle omplassert fordi jeg bygde om discuskarret. I 180 literen fant den ut at den skulle slå på prikkene og nå er den sikkert en AA rating. Jeg håper at dette er en hun for jeg har en han som er AAA og skulle gjerne sett disse to parret opp. Lite håp er det da de har gått sammen lenge.
Postet 21.07.09 kl 15:17
Postet 21.07.09 kl 21:14