"ukurant" lekspar legger egg;=)

Etter at dette paret (LSS x RSG) har ristet og pusset seg igjennom uken, (og jeg ikke har hatt hjerte til å uroe dem...) ble det i dag egg! Og så mange!

Disse to har paret ut av en gjeng på 8 unge voksne, og er "førstereis".
De er harmoniske og samstemte, ingen tegn til eggspising eller trekantdrama.
De står sammen mot resten av discusene i karet og begge vifter friskt vann på eggene:=) Ser da lovende ut..! Blir spennende å se om han har greid å befrukte alle eggene...

Legger ved bilder...
Å steike grattis (min drøm det der)
Men jeg har en liten mistanke på at jeg bare har gutter oppi her hos meg..

Menne om jeg ikke har det.. har du da noe tips for at skal legge egg?

Hvor store er de to der? ca.

Takk, takk!

Skulle vel egentlig vært misfornøyd.. fordi jeg egentlig ønsket at "fruen" hadde vokst seg litt større.... men åååå så blid:=)

Hunnen ( RSG) er vel ca 15 cm, hannen (LSS) ca 17-18 cm på øyemål. Hmmm..planen var vel egentlig at de skulle finne seg partner av "rett" variant.... Men i dag kjenner jeg at det ikke spiller så stor rolle:=D Overrasket over at de er så flinke første gang...!

Disse har ordnet seg greit på egenhånd.
Går i 400 liter innredd kar sammen med alt for mange artsfrender ++
( venter på at snekkeren skal bli ferdig, slik at jeg får inn det store karet mitt...) ,
pH 7, Tp 29, 40 % vannbytte hver dag , variert foring x 4-5.

:=D

ja ser den, men bare det å få det til å legge egg er jo ikke så lett

jeg har 30 grader vann og ph 7 men sifter ikke mere en 30-40% vann hver 3 dag, men jeg har 540 liter. og variert kost. tetra diskus, myggiser, oksehjerte og sera discus granulat.

Mine blir så redde da jeg skifter vann så jeg er redd jeg skal forstyrre de for mye hvis det er lekstendenser oppi der.. Men det aner jeg ikke om det er..

Må vel bare ha tolmodighet å prøve og feile. så kommer det vel kanskje noe oppi her ettervert og, vurderer å skifte ut noen for å få inn moen andre hvis ikke det skjer noe som helst. men vet ikke eg om det er noe sjakk trekk. eller kanskje jeg skal fylle på med litt for mange for så og fjerne de som ikke føler seg hjemme.. er ikke lett altså.. Selv tror jeg jo og det kun er gutter oppi her, men aner ikke det heller.. hehe
Vel, det sies at det er en heldags-jobb å fostre opp et kull med diskus-yngel, så det er kanskje like greit at det ikke har blitt noen egg eller yngel på dine?

De skal jo ha spesial-mat jevnt tilført gjennom dagen fra morgenen av, 7 - 8 ganger daglig.
Mange her på forumet som har mye større kunnskap og erfaring innenfor oppdrett av discus enn meg...( her er jeg novise!)
kanskje de viser seg hvis vi roper høyt nok??:=D

Disse to startet eggleggingen midt i et vannbytte i dag, men det tror jeg var litt tilfeldig.
Store vannbytter skal jo trigge lek hos discus, like så et brått fall av tp ( med risiko for å skade svømmeblære...så de færreste gjør vel det)

Jeg bruker temperert vann rett fra springen, siden jeg har vann fra privat brønn uten "tilsetning"(klor). Ph i krana er ca 5, så den justerer jeg opp til 7 for å få den stabil.
Regner med at du "tar det pent" når du bytter vann.. Har du forsøkt å mellomlagre vannet ?( lufte ut evt klor)
Hadde VF tidligere.. de trivdes best med "dødt vann."
Mye spekulasjoner rundt dette med klor...
Nå har ikke jeg discus men har droppet aquasafen en liten periode får å se...
Ikke lagt merke til noe annet enn en hinne på vannet? Kan dette være klor?

Nå fyller jeg rett i karet fra krana med kaldt vann.. Og det gjør jo jobben mye enklere..

Tror faktisk denne hinna som mange nevner kommer av akuratt klor.. Men er ikke sikker.. Droppet aquasafe et par uker i et annet kar tidligere også der kom denne hinna også frem?

Skal starte med discus selv om en måneds tid.. Tenkte å starte med 4-6 stk på rundt 14-16cm alenquer
Håper på å få oppleve oppdrett selv!

Glugga det er jo et nydelig par
Blir sikkert flotte bebiser ettervært
Bente-Bent
Mine blir så redde da jeg skifter vann så jeg er redd jeg skal forstyrre de for mye hvis det er lekstendenser oppi der.. Men det aner jeg ikke om det er..

Du må få de til å assosiere vannbytte med noe positivt. Bytt vann og rett etter gir du dem en rute med mygglarver. Tar ikke lange tiden før de begynner å komme til deg når du skal bytte vann.

Det samme gjør du når du slamsuger. Etter en stund begynner de å inspisere slamklokka for å se om du ikke har noen mygglarver der også.
Gratulerer med egg, Glugga!

Så spennende. Nå må du bare følge på med bilder om de klekkes!

Takk for godord om paret:=) Har ingen forhåpninger om at det skal leve opp noen yngel der de går nå. Satser på at de kan gå å øve seg litt før de muligens blir sent på "hytta" ( 200 l)
Men, ingen mugne egg enda... Ser at de er litt "på tynn is" under foring. Begge raser avgårde, før de bråstopper å lurer på "hvem som passer unga..?" Ser ikke ut til at det har minket av eggene enda... Flinke fisken.

Har ikke brukt aquasafe siden jeg startet opp med discus. Er heller ikke plaget av "proteinhinne"(?) på vannet.
mona o
Vel, det sies at det er en heldags-jobb å fostre opp et kull med diskus-yngel, så det er kanskje like greit at det ikke har blitt noen egg eller yngel på dine? ;) De skal jo ha spesial-mat jevnt tilført gjennom dagen fra morgenen av, 7 - 8 ganger daglig.

Hva mener du? At jeg ikke har tid til det? Jeg vet jo at det er mye arbeid, men hvis det er noen som har tid til akkurat det så må det være meg..Å innstilt på å klare det har jeg vært lenge før jeg fikk meg diskus.. Liker avanserte ting jeg. Eller var det kanskje ikke meg du refererte til.?

Du må få de til å assosiere vannbytte med noe positivt. Bytt vann og rett etter gir du dem en rute med mygglarver.
Det samme gjør du når du slamsuger. Etter en stund begynner de å inspisere slamklokka for å se om du ikke har noen mygglarver der også.

Det var ikke dumt nei, samme teknikken som jeg brker på hundene det Det skal jeg forsøke.

Tusen takk for bra forsag.
Fortsatt egg...

Ser ikke ut til at noen av eggene har blitt borte i løpet av natta. Kun 15 hvite egg da jeg skrudde på lyset i dag:=D Må være naturtalenter....:P
Oo
heldig gen du har bare 8 stk og vi har 10 stk men ikke noe pare enda

gratla

Hehe..Ciklidesyka.. det kommer nok skal du se. Hvor gamle er fiskene dine da?

Utrolig arti! Ene hjørne av karet er viet reproduksjon... egg på discus og R.parva, og over vannet henger eplesnegleegg:=)

Hormonene sprer seg nok i vannet, ser at flere av de andre er litt på farten og "småriser" i hytt og pine...:=) Håper ikke at det blir egg på et par til før disse er ferdige...ellers blir det trangt om saligheta...

Da er det 30 timer siden eggene ble lagt! Ser ikke ut til at det har blitt færre av dem, eller at de ikke er befruktet. (De er oransje av farge )
Flinke foreldre passer fortsatt på:=)

Såå fornøyd med dem!

Har tatt vannskifte og foret som vanlig, ser ikke ut til at de bryr seg så mye om det. Bytter på å spise. Hannen (LSS) har mørk leksdrakt når han passer på eggene, men lysner litt ( tilbake til normalen) når han beveger seg vekk fra mor og "barn"

:=D
Å gleder meg til det blir min tur med mine "små" Men jeg må no bare smøre meg med tolmodighet ja.. Blir ikke noe bebiser hvis vi bare stresser

Flinke fisker du har da
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap