Snegler som må vekk.

Noen som har ett tips på sneglespisere som ikke skremmer opp diskus?

Har fått noen "artige" gele klumper med hvite prikker i på noen av røttene mine. Egg.. Må ha de vekk før karet blir helt overbefolket av frekke fyrer...

takk
Anentome helenae ( asiatisk jegersnegle) er super i discuskar.
Hvis du ikke er opptatt av å ha et biotopkar selvfølgelig:=P
Sett inn en god gjeng. Det tar litt tid før de får kontroll..
De spiser gjerne forrester etter discusen også.

Det er mange som selger disse her på forumet;=)

Lykke til!
Den vil vell fortærer alt av snegler oppi der den da? Jeg har nemelig eplesnegler som jeg gjerne vil beholde.. men må jeg så fjerner jeg eplesneglene (de får ta ferie) Kan Denne asiaten leve med malawi? Tenkte på at den kanskje kunne bo med de da diskus karet er fritt for de geleklump skaperene.. men vet ikke jeg.. er jeg på tynn is nå?

Takk for svar
De vil nok spise eplesneglene også er jeg redd... Men de tar de små først:=P
Jeg har begge deler sammen, og det forsvinner nok noen små epler innimellom...
Snegler vil vel ofte ha litt hard vann, så du kan kanskje ha eplene dine over i malawikaret, til jegersneglene har gjort jobben hos discusen - og så bytte plass. Husk i så fall at de må ha kjøtt/fiskefor... Eller så kan du jo selge dem videre??
Ja jeg forer med oksehjerte i både malawi karet og diskus karet ++ da seff.. kjempe eplesneglene mine er på ferie hos malawiene nå siden det var litt alger der. Å Har ikke algespiser der akkurat nå. Kjøpte noen for 9 dager siden men malawiene trodde jo seff dette var mat så de må fores opp i diskuskaret før de kan flytte tilbake til malawi karet.. hehe Grådige fisker vettu

Kan jo kjøpe noen sånne snegler da.. ikke dumt Få ser jeg det om de flytter inn til malawiene eller flytter til en annen senere.

Men ikke noen som har peil på botika om det er noe alternativ ? Eller vil de og slurpe i seg eplene mine?

Botia slurper epler.... og kan være stressende for discusen...
Vet at det er mange som har de sammen, og at det fungerer greit. Men de blir store, og bør være flere ( er stimfisk),
og jeg synes de "stjeler" litt for mye plass og fokus fra discusene.

Du kan jo sette inn noen indiske kloreker da... ( kansje tom. kirsebær?) Disse tar jo snegler. ( forsyner seg fort av eplesnegler med div skader også, men da rekker de iallefall ikke å råtne...)

Og så var det biotopen igjen da....;=)

( Kjempeeplesnegler spiser planter, men det er du sikkert klar over:=))
Hehe ja at de spiser planter ja.. Det var tydeig og det.. Kjøpte de som vanlig eple men vr nok ikke det . men men .. stort sett falske planter oppi der n ja.. men de spiser alger og da, men trenger litt ekstra.. hadde rødalger oppi der og etter kjmpene kom så er alt det borte vekk

Det var det med at de skremmer opp diskusen jeg var redd for med botiaen. :/ derfor har jeg ikke kjøpt det (selv om jeg er blitt anbefalt flere ganger at de kan gå med diskus)

Reker.. hmm. det har ikke jeg greie på men det kan jo fikses.. Men tar de friske eplesnegler og da eller bare syke/skadde?

takk for tips foresten
Har snegler og reker sammen jeg, men kan jo ikke garantere at de ikke tar dem...Ser ut til at det går bra når de er ca 2 cm og oppover...
Bruker jegersnegler i discuskaret her, utrolig effektivt! Hadde helt absurde mengder sandsnegler samt endel damsnegle. Botia ville jeg ikke vurdert som et alternativ. Jegersneglene tar de minste sneglene først, store eplesneglene vil jeg tro kan overleve, uten å ha forsøkt det. Ellers er jo epler enkle å plukke ut og sende på ferie.
Bruker indiske kloreker jeg for og kontrolere sneile bestanden i diskuskarret jeg, de såiser pestsneiler som bare det.
Men de kan også ta eplesneiler og sandsneiler.
Men som sagt jeg bruker disse og det fungerer kjempe bra.
Da tror jeg nesten jeg må få meg noen sånne som kan knaske disse pestsneglene. De er så irriterende når de legger egg over alt.

Men tar de eplesnegler som har begynt å få litt størrese? er jo ikke det de kan jo bare a seg en ferie de som er litt små. (ikke vet jeg men tror de vil slite med kjempene mine?? )

Selger de disse i dyrebutiken eller? Hva er pisen på sånne skapninger?

Flere som selger her inne for rundt 20 kr stk, i butikk er de dyrere. Jeg kjøpte mine herfra, kjapt levert.
Jegersneglen går vanligvis etter de største sneglene først, så ta for all del ut eplesneglene hvis du har tenkt å beholde dem
Tror klorereker er tryggere valg knskje, men jeg har aldri hatt reker før.. men siden det er de små sneglene jeg vil ha vekk så tar jeg sjangsen på klorereker tror jeg..

Tenkte jeg skulle tenke gjennom dette noen dager. Sikkert ikke så dumt å tenke litt før jeg hopper i noe nytt.

Eneste dumme med tenking er at disse må snikene formerer seg vel enda mer.. hehe men men .
Jeg har også et kar med "en-million" sandsnegler jeg gjerne skulle blitt kvitt. Hvordan er det med disse jegersneglene? Formerer de seg fort de også, eller er de lettere å holde under kontroll enn sandsneglene?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap