Discus krangel

Har nylig skaffet oss 3 flotte discuser til vårt nye 180 liters kar. fiskene er stort sett rolige og går godt overens med hverandre og de andre fiskene i karet, MEN ved foring så blir de helt ville og krangler med hverandre ( alle mot alle ) svømmer etter hverandre og napper og biter og prøver å hindre hverandre i å få tak i mat. Til slutt så er jo all maten spist av de andre fiskene!? er dette normalt?? de får jo i seg litt mat, men ikke så mye som de burde ha...når maten begynner å bli oppspist av de andre fiskene og discusene oppdager dette så er alle 3 " bestekompiser" igjen og svømmer fredlig rundt ilag...

Noen tips?

De er vel redd for å ikke få nok mat da. Så er det vel kanskje den med høyest rang som mener han/henne skal spise først eller noe. Hvor store er diskusene? Det er jo og stimfisk så unge fisk bør være en stim på 5-6 eller noe.
Diskuser spiser jo seint så derfor må du passe på hvike andre fiker du har oppi akvariet sammen med de. Ellers så er det ikke sikkert de får i seg nok mat til å få opptimal størrelse. Og Diskus som ikke får den rette næring og fòr mengde vil utvikle seg feil, å det er ikke noe fint syn.
Det er en grunn til at man skal ha minimum 5-6 stk diskuser og ikke blande diskuser som er under vekst med andre fisker.
De vil mest sansynlig få for lite mat og ikke nå sitt potensiale.
Har selv store diskuser sammen en del andre fisker, bl.a glupske scalarer, og det går bra, men jeg hadde diskusen omtrent i artskarr når de vokste opp, nettopp pga at diskusen ikke er kjent for og være rask i matfatet, det er tomt for mat før diskusen får bestemt seg for om den er "sulten", men som voksen etter hva jeg mener er ca.24 mnd så kan du omtrent ha diskusen sammen de fleste rolige fisker, så fremt man legger opp forholdene i karret etter diskusen, det er viktig(min mening og erfafring da).

Lykke til med KONGEN i ferskvann, nemlig diskus.
hei og takk for svar!

Discusene er ca 8-9 cm. vi kjøpte først bare en discus ( fikk ikke informasjon om at disse måtte gå i stim på flere av butikken ) fant jo selfølgelig ut dette når jeg leste om disse fiskene her. så da kjøpte vi to til. føler at det ikke er plass til flere i en 180 liter.

men er denne kranglingen noe som vil gå over etter en periode?
kan jeg prøve å mate litt mindre, men oftere? for eksempel ikke fore alt på en gang, men heller la det gå over 20 min?
Små diskus skal ha mat opptil flere gannger for dagen. 5-8 gannger. Så mye mat de klarer å spise på kort tid, å det de ikke spiser fjerner du med slamsuger så er du sikker på de er mette. Store diskus ca 2-3 kanskje. kommer vel ann på.

Men du kan fint ha litt flere, så heller fjerne de "dårligste" da de er blitt litt eldre. For når de blir eldre er de ikke så stim avhengige.
Helt latterlig at dyrebutikker ikke innformerer om sånne viktige ting, Jeg var ute å handet i går å da var det en som foreslo praktbotia til et 45 liters akvarie.. (det skulle tatt seg ut..) Men da grep jeg fsktisk inn å sa til damen at hun kunne ikke fåreslå noe sånt.. Stakkars fisk liksom.. Ja hun ble dritsur på meg.. hehe.
så vil det si at mine er små? 8-9 cm? hvor store blir disse egentlig? og hvor fort?

ga dem litt mygglarver i sted, da kranglet de ikke så mye!? men klarte da å spre foringen mer og over lengre tid
De kan bli opp til 20 cm. Så ja dine er små.
Eller ungdommer
oisann! da vil jo karet mitt bli veeeeldig lite til disse fiskene! får håpe de ikke vokser så altfor fort
De kan vokse litt fort, mine små har vokst 3 cm på 2 mnd Vet ikke om det er mye jeg, men jeg syntes det virker mye.

Men du bør ha noen diskus til hvis de skal trives optimalt..
hvor kjøpte du de foresten?
kjøpte de på midtun zoo i åsane. tror ikke jeg får plass til flere, har en bakgrunn og en del planter og røtter, og når disse i tillegg vil vokse mer så tror jeg heller at jeg må kvitte meg med dem når de blir for store. Jeg burde kanskje ha lest litt mer om arten før vi kjøpte dem.....:/ men jeg får heller gjøre det beste utav det. det virker som de trives veldig god, svømmer rundt og følger med på alt vi gjør i rommet men det er kun ved matingstiden de krangler.
Ja ok. Du får passe på så det ikke blir en som blir "utstøtt" for da kan det fort bl game over for hans/henes del om du ikke fytter den. Da pleier de å bli mørke i fagen og stå mer eller mindre på ett område i akvariet å sture..

Du vil merke det fort om det er en som ikke trives. Merkelig da at de ikke sa fra om det til deg.. eg bor rett ved midtun zoo i fana.

Hvem av de kjøpte du da? Hvordan ser de ut? hehe de du har kjøt kan muligens komme fra meg.. For jeg har levert fra meg noen fisker der på den str. Som er blit transpotert til åsane.
Det ser ut som alle tre går etter hverandre når de krangler, så har ikke sett at en blir mer mobbet enn de andre. Skal holde ett øye med dem

Hun vi kjøpte den første fra virket som om hun ikke hadde peiling i det heletatt desverre. Men føler at de andre jeg har snakket med der tidligere har god preiling. Kan være jeg var uheldig og fikk snakke med en "sommervikar" eller en nyansatt som ikke er helt ferdig med opplæring. hvet hvordan det er å jobbe i butikk, alt skal jo selges

Her er noen bilder av dem, dem orange solgte de som "discus read pearl", den mørke vet jeg ikke hva de kaller. men fine er de hvertfall er det dine tidligere fisker?
Nei ingen av de er mine tideligere fisker.

Men den orange er nok en Pidgeon blood. vertfall ut i fra diskus boken min (har en bok med fult i bilder og navn på forskjellige typer )

den andre er jeg ikke sikker på.

Her er de som var mine
tror jeg såg fiskene dine i ett annet kar der nede Fine fisker

så jeg har blitt feilinnformert ang fiske navn også....nei og nei dette lover ikke bra for den nye avdelingen i åsane!! :P hehehe. Men akkurat navnene på fiskene er jeg heldig vis ikke så nøyen på. hadde vert kjekt å vite hva type den mørke er, ser den har de samme mønsterene som de to andre.
Etter litt gloing i boken min kan den likne på en royal blue. Men den kan og være en turkis og er ikke sikker der altså.

Alle dyrebutikker kan gå på en smell av og til.. hehe

Og det er lett for at de annsetter uerfarne sommervikarer osv og.

Har jobbet i dyrebutikk i mange år jeg, men sluttet av forskjellige grunner der i blandt uenighet på hvordan man holder dyrene. men nok om det
Håper ikke du betalte veldig mye for de der?
Om du ser på fisken skal det på en bra discus gå fem-sju øyne i høyden i den stripen øyet sitter - på dine går det tre, knapt fire. Disse blir nok ikke så veldig store, de er alt helt utfarget også.
Det ser også ut som de har en hvit rand på finnene - sopp/råte som kommer ved stress/flytting, bytt mye vann i dagene fremover.

Jeg hadde levert dem i retur og krevd pengene tilbake - skikkelig discus skal ikke se slik ut. Når du har bare tre vil mobbingen ikke fordele seg som den gjør i en større gruppe (det er derfor man anbefaler 6+ når man kjøper små discus), antakelig vil to av dem mobbe den tredje i hel og til slutt vil du sitte igjen med én discus. Beklager om du føler jeg maler fanden på veggen, men discushold er så kult når man har bra fisk og forhold som ligger til rette - har man ikke blir det bare en trist opplevelse.
Vipsen
Håper ikke du betalte veldig mye for de der? Om du ser på fisken skal det på en bra discus gå fem-sju øyne i høyden i den stripen øyet sitter - på dine går det tre, knapt fire. Disse blir nok ikke så veldig store, de er alt helt utfarget også. Det ser også ut som de har en hvit rand på finnene - sopp/råte som kommer ved stress/flytting, bytt mye vann i dagene fremover. Jeg hadde levert dem i retur og krevd pengene tilbake - skikkelig discus skal ikke se slik ut. Når du har bare tre vil mobbingen ikke fordele seg som den gjør i en større gruppe (det er derfor man anbefaler 6+ når man kjøper små discus), antakelig vil to av dem mobbe den tredje i hel og til slutt vil du sitte igjen med én discus. Beklager om du føler jeg maler fanden på veggen, men discushold er så kult når man har bra fisk og forhold som ligger til rette - har man ikke blir det bare en trist opplevelse.

så sant så sant. Men de kan fint fungere som fisk i kar. Men ikke som avlsfisk. Men det er synd de selger slike som ikke har fått den oppmerksomhet de trenger som liten.
Bente-Bent
så sant så sant. :( Men de kan fint fungere som fisk i kar. Men ikke som avlsfisk. Men det er synd de selger slike som ikke har fått den oppmerksomhet de trenger som liten. :(

Dårlig oppvekst er jo ikke arvelig, så avkom kan fremdeles bli fine om de er født og oppvokst under riktige forhold.
Fungerer de som "fisk i karet" når de mobber innbyrdes og har vanskelig tilgang til mat?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap