Vertikale striper
Vi har to orange og en blå discus i karet vårt, nå den siste tiden har vi registrert at den blå får noen mørke kraftige vertikale stirper i perioder, ofte når de to orange er i nærheten. disse stripene kan oppstå og forsvinne i løpet av kort tid ( snakker 5-10 sek ) akkurat som en form for signalisering?
ser også at denne er noe mindre enn de to andre og spiser mindre. avføringen er også somregel helt hvit og gjennomsiktig ( men like tykk som de andre sin )
Er dette noe normalt?
tror ( uten at jeg har noe peiling ) at de to orange er hanner og den blå er hun....
håper noen kan svare på dette?
ser også at denne er noe mindre enn de to andre og spiser mindre. avføringen er også somregel helt hvit og gjennomsiktig ( men like tykk som de andre sin )
Er dette noe normalt?
tror ( uten at jeg har noe peiling ) at de to orange er hanner og den blå er hun....
håper noen kan svare på dette?
Postet 16.08.09 kl 20:01
Postet 16.08.09 kl 20:17
Postet 16.08.09 kl 20:39
Du må nok betrakte hele karret som infisert hvis det virkelig er innvollsorm.
Problemet med innvolsormer er at det er så mange forskjellige og det er derfor forskjellige medisiner som virker mot de. Når jeg har medisinert så har jeg gjort det med annen hensikt slik at hvis medisinen tok innvollsorm så var dette i forbindelse med gjellemarkkur med Flubenol eller Praziquantel.
Sere nematol inneholder Prazi, men kuren er lite effektiv da man må medisinere høyt for å få nok Prazi i karret for at det skal være effektivt. Dyrt blir det også.
Prøv en periode med skikkelige vannbytter og for spredt rundt i karret slik at den minste får. Se om ikke fargen på avføringen endrer seg.
Postet 16.08.09 kl 22:11
har nylig hatt mye vannbytting i forbindelse med høy nitritt, nå er dette ca 5 siden jeg tok det siste vannbyttet. på tide med ett nytt uansett.
hvor ofte bør jeg bytte viss det er orm det er snakk om?
bør jeg heller fore mer med mygglarver? viss jeg forer med vanlig discus for eller oksehjerte så er ikke fiskene så veldig interessert i å få i seg mat, men viss de får mygglarver ( noe som jeg har brukt som lørdagsgodt til fiskene ) så spiser de en del. eller vil de kanskje bli enda mer kresen i matveien da?
er litt vanskelig å tvinge fiskene til å spise noe av det andre :/
takker for god hjelp !
hvor ofte bør jeg bytte viss det er orm det er snakk om?
bør jeg heller fore mer med mygglarver? viss jeg forer med vanlig discus for eller oksehjerte så er ikke fiskene så veldig interessert i å få i seg mat, men viss de får mygglarver ( noe som jeg har brukt som lørdagsgodt til fiskene ) så spiser de en del. eller vil de kanskje bli enda mer kresen i matveien da?
er litt vanskelig å tvinge fiskene til å spise noe av det andre :/
takker for god hjelp !
Postet 17.08.09 kl 16:59
Vann bør du jo bytte veldig ofte. jeg bytter 3 ganger i uken på mine ca.. Mange bytter hver dag på diskus. oksehjerte og tetra for bør du få i de da mygglarver ikke er bra alene til diskus. jeg hadde flere diskus som ikke spiste tetra for i det heletatt, men jeg foret med dette lite og ofte å en dag så spiste de kresne fiskene dette og. bare ikke gi deg.. de bør ha det siden de trenger variert kost.
Postet 17.08.09 kl 17:34
Postet 18.08.09 kl 18:26
Postet 20.08.09 kl 08:52
2neliseJeg har hørt at Tetra sitt granulatfòr er brunt - JBL sitt er rødt. Discus foretrekker visst rødt fòr kontra brunt. Kanskje prøve å bytte?
Tetera sitt discusgranulat er rødt (hvert fall den jeg linker til her) Jeg bruker det til corydoras og det går ned på høykant. Faktisk så er tetra sitt discusgranulat mye mer populært enn JBL sitt av en eller annen grunn.
Postet 20.08.09 kl 09:55
Endret: 20.08.09 kl 09:56
Postet 20.08.09 kl 09:58
Postet 20.08.09 kl 10:08
Postet 20.08.09 kl 10:20