Er karet godt nok for discus?
Postet 26.08.09 kl 14:29
Postet 26.08.09 kl 14:43
Hvor grov er grusen?
Om den er for grov og maten faller nedimellom antar jeg at mye av maten vil bli liggende uspist. Man bør heller ikke ha corydoras til å spise overflødig mat på bunn om man ikke har sand.
Filterne du har vet jeg for lite om - kjøper du små discus du skal fore opp tror jeg jeg ville satt opp et utvendig filter til, evt sandfilter. Kjøper du store, utvokste fisk er det sikkert greit.
Om den er for grov og maten faller nedimellom antar jeg at mye av maten vil bli liggende uspist. Man bør heller ikke ha corydoras til å spise overflødig mat på bunn om man ikke har sand.
Filterne du har vet jeg for lite om - kjøper du små discus du skal fore opp tror jeg jeg ville satt opp et utvendig filter til, evt sandfilter. Kjøper du store, utvokste fisk er det sikkert greit.
Postet 26.08.09 kl 14:44
Samme karet som jeg har, også med discus. Jeg fjernet det innvendige filteret av hensyn til bakgrunnen, ville ikke ødelegge den. Har 2 stk Tetratec EX 1200. Kombinasjonen din med originalfilter og fluval 405 bør holde i massevis, også for ungfisk. Som nevnt er det uheldig med grus og corydoras, men noen snegler og sugemaller vil vel også greie jobben bra. Ellers er vel det meste nevnt, bortsett fra arbeidslyst, med discus er det slik at de krever mye vannbytter, spesielt i oppvekstperioden, jo flinkere du er til å bytte vann mens discusen er små, jo flottere blir dem når dem er utvokst. Du får ha lykke til, og ikke vær redd for stille spørsmål hvis det er noe du kurer på.
P.s. Du får melde deg inn i Indre Østfold Akvarieklubb, så kan vi starte en discusgruppe der.
Jon
P.s. Du får melde deg inn i Indre Østfold Akvarieklubb, så kan vi starte en discusgruppe der.
Jon
Postet 26.08.09 kl 15:03
Endret: 26.08.09 kl 15:05
VipsenHvor grov er grusen? Om den er for grov og maten faller nedimellom antar jeg at mye av maten vil bli liggende uspist. Man bør heller ikke ha corydoras til å spise overflødig mat på bunn om man ikke har sand.
Er litt usikker, den er ikke så grov, kjøpte karet, Kardinal tetra og Corydoras Adolfoi, på Dahl`s dyrerike i moss, eieren der mente den grusen var grei for corydorasen(Håper han har rett).
Postet 26.08.09 kl 15:22
Endret: 07.09.09 kl 20:28
Jon BruceEllers er vel det meste nevnt, bortsett fra arbeidslyst, med discus er det slik at de krever mye vannbytter, spesielt i oppvekstperioden, jo flinkere du er til å bytte vann mens discusen er små, jo flottere blir dem når dem er utvokst. Du får ha lykke til, og ikke vær redd for stille spørsmål hvis det er noe du kurer på. P.s. Du får melde deg inn i Indre Østfold Akvarieklubb, så kan vi starte en discusgruppe der. Jon
Ja har lest mye, så forstår at jeg må bytte vann 2-3 ganger i uken, men er fortsatt veldig usikker på om jeg skal kjøpe små el mellomstore diskus, og om jeg skal kjøpe alle i samme slag el ha kanskje 2 typer.
Skal melde meg inn i Indre Østfold akvarieklubb
Postet 26.08.09 kl 15:26
Endret: 07.09.09 kl 20:27
Hei igjen Tara, og jeg glemte jo å gratulere deg med nytt kar.
Jeg vil anbefale å kjøpe discus på rundt 10 cm, da vil du slippe den mest hektiske foringen og du vil få en liten pekepinn om hvordan dem blir når dem blir store. Jeg har valgt å ha samme type discus i karet, men jeg har jo sett andre discuskar med forskjellige typer discus og det blir jo flott det også. Det er dette med smaken .
Første møte i akvarieklubben er tirsdag, 8/9 kl. 19.oo på speiderhuset i Askim.
Det glemte jeg å skrive, fall ikke for fristelsen å kjøpe VF discus, det krever litt for mye for oss nygegynnere.
Jon
Jeg vil anbefale å kjøpe discus på rundt 10 cm, da vil du slippe den mest hektiske foringen og du vil få en liten pekepinn om hvordan dem blir når dem blir store. Jeg har valgt å ha samme type discus i karet, men jeg har jo sett andre discuskar med forskjellige typer discus og det blir jo flott det også. Det er dette med smaken .
Første møte i akvarieklubben er tirsdag, 8/9 kl. 19.oo på speiderhuset i Askim.
Det glemte jeg å skrive, fall ikke for fristelsen å kjøpe VF discus, det krever litt for mye for oss nygegynnere.
Jon
Postet 27.08.09 kl 09:26
Endret: 27.08.09 kl 09:38
Jo, takk veldig spennende dette her, synd tiden går så sakteØnsker discus fort, he,he
Må nok gå for oppdrett varianten ja, tenkte jeg skulle reise enten til Betine eller DiscusGeir når tiden kommer, de virker som både flinke og seriøse, begge de driver med oppdrettvarianten?
10cm eller mer høres nok bra ut
har ganske høy PH i vannet her ca 7,8, har bestilt barkekstrakt, men det må da bli vanskelig og holde den stabil?
Leste at man bør senke over flere dager, og da man endelig har fått den riktige er det å bytte vann igjen.
Har ikke noe godt forslag på dette vel
Ps: den fisken du har i avataren din er det Red Melon?
Må nok gå for oppdrett varianten ja, tenkte jeg skulle reise enten til Betine eller DiscusGeir når tiden kommer, de virker som både flinke og seriøse, begge de driver med oppdrettvarianten?
10cm eller mer høres nok bra ut
har ganske høy PH i vannet her ca 7,8, har bestilt barkekstrakt, men det må da bli vanskelig og holde den stabil?
Leste at man bør senke over flere dager, og da man endelig har fått den riktige er det å bytte vann igjen.
Har ikke noe godt forslag på dette vel
Ps: den fisken du har i avataren din er det Red Melon?
Postet 27.08.09 kl 11:48
Endret: 27.08.09 kl 11:49
Vannet her i Rakkestad har en PH på 7.5, dette har jeg aldri justert. Oppdrettsdiskus greier den verdien bra, det er jo stabile verdier som gjelder. Det eneste som forandrer PH i 450 literen for tiden er ei stor rot jeg heiv oppi, men det er jo et forbigående fenomen.
Hvis du absolutt vil senke PH så er det lettest ved å bruke en balje (jeg har et på 90 l) som du fyller opp dagen før vannbytte og varmer opp til 29 gr. og samtidig tilsetter PH-senkende midler til ønsket PH verdi.
DisgusGeir skal holde et foredrag om discushold i Oslo Akvarieklubb torsdag 3/9. Du kan jo komme dit og lytte og lære og samtidig høre hva Geir har inne av fisk.
Det er riktig, avataren er Super Red Melon, fra Geir. De jeg har igjen er plassert tilbake i 350 literen. 450-literen blir klargjort til en innvasjon av Snakeskin Leopard.
Jon
Hvis du absolutt vil senke PH så er det lettest ved å bruke en balje (jeg har et på 90 l) som du fyller opp dagen før vannbytte og varmer opp til 29 gr. og samtidig tilsetter PH-senkende midler til ønsket PH verdi.
DisgusGeir skal holde et foredrag om discushold i Oslo Akvarieklubb torsdag 3/9. Du kan jo komme dit og lytte og lære og samtidig høre hva Geir har inne av fisk.
Det er riktig, avataren er Super Red Melon, fra Geir. De jeg har igjen er plassert tilbake i 350 literen. 450-literen blir klargjort til en innvasjon av Snakeskin Leopard.
Jon
Postet 27.08.09 kl 12:33
Vannskifte 2-3 ganger i uken?
Seriøst? :O Er den så nitritsensitiv?
Postet 27.08.09 kl 18:10
Endret: 27.08.09 kl 18:10
Postet 27.08.09 kl 18:15
Postet 27.08.09 kl 18:16
Postet 27.08.09 kl 21:26
Jon BruceMine discus under oppvekst blir foret 5 ganger daglig. For å holde nitratet i sjakk bytter jeg 12-15% vann daglig. Skal discusen bli mest mulig perfekt, bør ikke nitratverdiene overstige 15. Med 2 utvendige pumper tenker jeg ikke på nitrit i det hele tatt. De verdiene er konstant 0. Jon
Det er kanskje like greit å bytte så ofte, å lite, så synker ikke tempen i karet så mye heller
Postet 27.08.09 kl 21:44
Her er en kalkulator som regner ut hvor mye temperaturen synker under vannbytte. Jeg bruker kaldt vann rett fra springen.
Jeg har funnet ut at det er lettere og bytte 12-15% vann daglig enn å ta store vannbytter 3 ganger i uka.
Jon
Jeg har funnet ut at det er lettere og bytte 12-15% vann daglig enn å ta store vannbytter 3 ganger i uka.
Jon
Postet 27.08.09 kl 22:36
Postet 07.09.09 kl 19:13
Hei
Nei, har bare Corydoras Adolfoi, og kardinal tetra foreløpig, må vel vente til slutten av mnd, på grunn av karet, fikk meg filterguffe, men har kommet litt brun alger på plantene nå, så da er vel ikke karet helt klart ennå Tenkte jeg skulle kjøpe 2 par Red Tuquise, og 6 10 -12 cm Red Melon, eller Marlboro Red, Da skulle jeg vel gå klar av at de mixer
Har byttet til Råda sand 0,8 -1,2 så da får Adolfoien det fint også
Har byttet til Råda sand 0,8 -1,2 så da får Adolfoien det fint også
Postet 07.09.09 kl 19:29
Endret: 07.09.09 kl 19:42
Postet 07.09.09 kl 19:49
Postet 07.09.09 kl 19:56
Postet 07.09.09 kl 20:20